شناسهٔ خبر: 51602199 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران:

راهبران مترو از نظر سلامت جسمی و ذهنی چکاپ شوند

عضو شورای شهر تهران گفت: از دولت می خواهیم تا پرداخت سهم قانونی خود را در حوزه مترو جدی بگیرد و خرید 630 واگن مترو که از گذشته معطل مانده را پیگیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای شورای شهر پس از استماع گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  و مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو سوالاتی را مطرح کردند.

جعفر شربیانی گفت: سوال من از مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران این است که اعلام کند مترو تهران به چه تعداد واگن نیاز دارد و تعداد واگن های تعمیر نشده و یا خارج از رده خدمات رسانی چقدر است؟

او ادامه داد: با توجه به تاکیدی که بر تامین منابع مورد نیاز مترو شد سوال دوم من از آقای شایسته اصل این است که سهم دولت و شهرداری در قیمت تمام شده بلیت مترو چقدر است؟ و آیا این شیوه قیمت گذاری عادلانه است، یا خیر؟

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به اینکه عمده مسافران مترو اقشار کم درآمد هستند، آیا یارانه ای که دولت به عنوان سهم خود در قیمت تمام شده بلیت مترو می پردازد، عادلانه است، یا خیر؟

او با طرح سومین سوال خود مبنی بر اینکه ساختار مناسب برای اداره مترو چیست، گفت: با توجه به اینکه بیشتر از دو دهه از ساختار مدیریتی مترو می گذرد، با توجه به بروز چنین حوادثی راهکار مناسب برای ساختار مترو چه می تواند باشد؟

شربیانی همچنین سوالی درباره ساختار کمیسیون سوانح مطرح کرد و گفت: ساختار کمیسیون سوانح چگونه است؟ اعضای شورای شهر تهران و یا متخصصان در این کمیسیون چه جایگاهی دارند؟ آیا لازم است تا نهاد سومی کار نظارت بر این کمیسیون را انجام دهد؟

جعفر شربیانی تاکید کرد: اگر در حوزه تامین منابع مالی مترو اتفاق خاصی نیفتد، چنین اتفاقات و حوادثی در این بخش بیشتر روی می دهد.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: از دولت می خواهیم تا پرداخت سهم قانونی خود را در حوزه مترو جدی بگیرد و خرید 630 واگن مترو که از گذشته معطل مانده را پیگیری کنید.

علیرضا نادعلی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز پس از استماع گزارش معاون شهردار گفت: نظر به اهمیت خطیر و نیاز فوری برای رسیدگی به توان خدمت‌رسانی متروی تهران به شهروندان عزیز و عدم نوسازی و تجهیز مناسب این ناوگان در طول سال‌های گذشته و شدت فرسودگی آن و عدم امکان مناسب برای تعمیرات و پشتیبانی‌های به‌روز تردد قطارها و خدمات وابسته به آن، لازم است با هماهنگی شورای اسلامی شهر، هم در این ماههای باقی‌مانده سال جاری، تخصیص بودجه مناسب و فوری برای این امر در نظر گرفته شود و هم در بودجه سال ۱۴۰۱ در صدر اولویت‌های بودجه، برای این‌موضوع تمهید و پیش‌بینی صورت پذیرد.

نادعلی ادامه داد: همچنین از شهردار تهران درخواست دارم تا موضوع خرید 630 واگن که از گذشته معطل پیش پرداخت قرارداد از سوی دولت مانده است را پیگیری کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به محدود بودن ظرفیت اورهال و تامین قطعات مترو در حال حاضر و با عنایت به اینکه از روزی که پیش پرداخت آن قرارداد صورت بگیرد تا ورود اولین واگن به کشور، تقریبا دوسال طول می کشد، لازم است تا هر چه سریع تر نسبت به محقق شدن این پیش پرداخت تسریع صورت گیرد.

نادعلی تاکید کرد: شایسته است نتایج این اقدام نیز به سمع و نظر اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران رسانده شود.

ناصر امانی نیز درخصوص این حادثه گفت: برای تبیین افکار عمومی و رسانه‌ها چند سوال مطرح می‌کنم و خوب است دوستان جواب دهند. اولین سوال این است که برابر مقررات، لازم است در بازه‌های زمانی مشخص راهبران زحمت‌کش مترو از نظر سلامت جسمی و توانایی ذهنی برای هدایت قطاری که صدها مسافر را جا به جا می‌کند کنترل و چکاپ دوره‌ای شوند. آیا این برنامه در حال حاضر اجرا می شود و اگر نمی شود برنامه‌تان برای احیا کردن مجدد این برنامه چیست؟

او ادامه داد: آیا درست است که در دوره مدیریت سابق برای تامین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز مترو هیچ برنامه‌ای نداشته و دوستان فقط مصرف کننده قطعات بودند و شما انبارهای خالی را تحویل گرفته‌اید؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: برنامه تداوم آموزش و ارتقای سطح مهارت راهبران مساله مهمی است. مدیرعامل مترو گفتند نیروی انسانی مازاد داریم و نیروی تخصصی نداریم. در دوره سوم و چهارم  نیروهای جوان و تحصیل کرده را آموزش دادیم و خیلی از راهبران کنونی همان نیروها هستند. به نظرم می توانید از نیروهای کنونی‌تان برای آموزش دادن و تامین نیروی تخصصی‌تان استفاده کنید.

امانی گفت:وقتی با این مساله حاد که با سلامت و امنیت جانی و دغدغه ذهنی مردم در ارتباط هستیم به نظر می‌آید شهرداری باید اولویت اولش را روی تامین بودجه‌های مورد نیاز شرکت بهره برداری مترو بگذارد نه شرکت حفر تونل و ریل گذاری مترو. اگر 500 میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم می توانیم همه نیازهای مترو و قطعات یدکی و انبارهایمان را تکمیل کنیم. اگر صلاح دانستید این هم در دستور کار شهرداری قرار بگیرد.

نظر شما