شناسهٔ خبر: 51602366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حادثه برخورد قطار متروی تهران - کرج در شورای شهر بررسی شد

تهران- ایرنا- شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه با حضور مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران ،حادثه برخورد قطار متروی تهران - کرج در ایستگاه چیتگر را مورد بررسی قرار داد .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران روز یکشنبه در جریان سی و چهارمین جلسه شورای شهر درباره حادثه تصادف قطار متروی تهران -کرج گزارشی را به شورای شهر تهران ارایه کرد و بر لزوم تکمیل پایانه های خطوط متروی تهران تاکید کرد.

 مهدی شایسته گفت: به دلیل فرسودگی ناوگان، اتاق فرمان مترو متوجه بروز این حادثه نشد و تنها آسیب سوزن در سیستم ثبت شده است .  

شایسته با بیان اینکه در این حادثه سرعت قطار جانبی بسیار کم بوده و برخورد نیز با این سرعت کم انجام شد، گفت:  در حقیقت لوپ قطارها و ترمز قطار جانبی به درستی عمل کرده و برهمین اساس شدت برخورد بسیار کم بوده است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو گفت: قطاری که از رو به رو وارد ایستگاه می شد، از حادثه درون ایستگاه اطلاع نداشت، چرا که مرکز فرمان از این حادثه اطلاع نداشته که به راهور قطار شمالی اطلاع رسانی کند.

وی افزود:  برهمین اساس یکی از پیمانکاران به صورت دستی راهور قطار شمالی را مطلع می کند که اگر این اتفاق نمی افتاد، برخورد دیگری هم شکل می‌گرفت.

وی ادامه‌داد: قطار اصلی درون ایستگاه چیتگر و همچنین قطار جانبی که به عنوان قطار سریع السیر در حرکت بود ، تعداد زیادی مسافر وجود داشت؛ هنگامی که پس از بروز حادثه مسافرین از قطار پیاده می شدند تعدادی در همان جا آسیب می بینند و در همان محل احتمال بروز خطرات دیگری همچون برق گرفتگی وجود داشت که به لطف خداوند چنین حادثه ای روی نداد.

شایسته ادامه داد: به دلیل انباشت مشکلات گذشته برنامه ای را پیش بینی کردیم که با اولویت بندی نسبت به حل و فصل مشکلات اقدام کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر مترو با چالش های زیادی رو به رو است که نیازمند توجه اعضای شورای شهر است.  

وی افزود: در حال حاضر با کمبود نیروهای پلیس در ایستگاههای مترو روبرو هستیم که این کمبود در ۴۰ ایستگاه به طور محسوس وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران افزود: فرسوده بودن سیستم های پایش و نظارت مترو نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مرکز فرمان اصلی  در ساختمان کالج نیازمند نوسازی است ،همچنین مشکلات سیستم اعلان و اطفای حریق در مترو می تواند خطرناک تر از بازار گل باشد.

وی همچنین گفت : سیستم های هواسازی نیز می تواند چالش برانگیز باشد و همگی باید مورد توجه و نوسازی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه افزایش کیفیت خدمت رسانی به شهروندان وظیفه ما است، گفت: در این مسیر باید با برنامه ریزی اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم.

وی در  ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰ پله برقی در متروی تهران نیازمند نوسازی است، تاکید کرد: مشکلات ناشی از  این فرسودگی، کمتر از خود ناوگان مترو و فرسودگی آن نیست.

وی در گزارش خود از عدم تحقق تعهد دولت ها برای پرداخت بدهی هایشان به مترو گفت : برخی دستگاه ها حتی حداقل دغدغه ای نسبت به مترو ندارند.

 شایسته با تاکید بر اینکه مترو برای تامین قطعات به حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان  اعتبار نیاز دارد، گفت: در این راستا مسیر تولید داخلی را دنبال می‌کنیم و وزارت دفاع نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه مترو هشت هزار نفر پرسنل دارد که بسیاری از نیروهای تخصصی در حال بازنشسته شدن هستند، اظهار داشت: بی تردید در دنیا متروها یکی از المان های هویتی شهری هستند اما متروی ما تاریک و بی روح است و متاسفانه تاکنون به این موضوع پرداخت نشده است.

وی هزینه زیباسازی مترو را هزینه کمی دانست و افزود:  زیبایی مطلوب تر  در دستور کار قرار گرفته است.

آسانسورهای مترو استاندارد لازم را ندارد

 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران ادامه داد: متاسفانه آسانسورهایی که برای مترو نصب می شوند، استاندارد لازم را ندارد؛ لذا بیمه گذار آنها را بیمه نمی کند.

وی با بیان اینکه، سیستم بسیار فرسوده ای را تحویل گرفته ایم، گفت: امیدواریم در تولید بومی حدود ۵۰ درصد قطعات مورد نیاز خود را تامین کنیم.  

شایسته با تاکید بر اینکه باید نسبت به تکمیل پایانه ها اقدام شود، ادامه‌ داد: در صورت تامین واگن و اضافه شدن قطارها بدون داشتن پایانه همچنان با مشکل مواجه خواهیم بود.

لزوم تحقیق و تفحص از مترو 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش مسئولان مترو در مورد حادثه اخیر برخورد ۲ قطار با یکدیگر گفت: اصطلاحی به نام ترک فعل وجود دارد که این ترک فعل نه تنها سبب می‌شود که کاری انجام نشود بلکه زمینه بروز اتفاقات دیگر را رقم می‌زند.

 پرویز سروری با بیان اینکه گزارشاتی از مترو داریم که نشان می‌دهد وضعیت قطعات به شدت نگران کننده است گفت: به روزرسانی تجهیزات مترو ضروری است و از مدیران فعلی شهرداری می خواهیم علاوه بر حل مشکلات قبلی با سرعت زیاد موضوعات را رفع و اولویت بندی داشته باشند.

وی با بیان اینکه حتما باید ترک فعل مسئولان را پیگیری کنیم، گفت: ضروری است شورای ششم اولین طرح تحقیق و تفحص خود را از مترو کلید بزند.

آیا سلامت جسمی و روانی راهبران کنترل می‌شود؟

عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران هم پس از گزارش مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران، گفت: لازم است در بازه‌ زمانی مشخص راهبران زحمت‌کش مترو از نظر سلامت جسمی و توانایی ذهنی برای هدایت قطاری که صدها مسافر را جا به جا می‌کند کنترل و چکاپ دوره‌ای شوند.  

ناصر امانی افزود: آیا این برنامه در حال حاضر اجرا می شود و اگر نمی شود برنامه‌تان برای احیا کردن مجدد این برنامه چیست؟  

وی ادامه داد: آیا درست است که در دوره مدیریت سابق برای تامین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز مترو هیچ برنامه‌ای نداشته و دوستان فقط مصرف کننده قطعات بودند و شما انبارهای خالی را تحویل گرفته‌اید؟  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیرعامل مترو گفتند نیروی انسانی مازاد داریم و نیروی تخصصی نداریم عنوان کرد: برنامه تداوم آموزش و ارتقای سطح مهارت راهبران مساله مهمی است و در دوره سوم و چهارم نیروهای جوان و تحصیل کرده را آموزش دادیم و خیلی از راهبران کنونی همان نیروها هستند.  

امانی گفت: وقتی با مساله سلامت و امنیت جانی و دغدغه ذهنی مردم در ارتباط هستیم شهرداری باید اولویت اولش را روی تامین بودجه‌های مورد نیاز شرکت بهره برداری مترو بگذارد نه شرکت حفر تونل و ریل گذاری مترو.  

امانی افزود: اگر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم، می توانیم همه نیازهای مترو و قطعات یدکی و انبارهایمان را تکمیل کنیم.  

احتمال افزایش حوادث در مترو تهران 

دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در پی این گزارش، اظهار داشت: اگر دولت به تعهدات قانونی خود در پرداخت سهم منابع مالی مترو نپردازد، در آینده نه چندان دور بروز حوادث ناگوار در مترو وجود دارد.

جعفر شربیانی افزود: سوال من از مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران این است که اعلام کند مترو تهران به چه تعداد واگن نیاز دارد و تعداد واگن های تعمیر نشده و یا خارج از رده خدمات رسانی چقدر است؟

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدی که بر تامین منابع مورد نیاز مترو شد، سوال دوم من از آقای شایسته اصل این است که سهم دولت و شهرداری در قیمت تمام شده بلیت مترو چقدر است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به اینکه عمده مسافران مترو اقشار کم درآمد هستند، آیا یارانه ای که دولت به عنوان سهم خود در قیمت تمام شده بلیت مترو می پردازد، عادلانه است، یا خیر؟

وی با طرح سومین سوال خود مبنی بر اینکه ساختار مناسب برای اداره مترو چیست، یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر از ۲ دهه از ساختار مدیریتی مترو می گذرد، با توجه به بروز چنین حوادثی راهکار مناسب برای ساختار مترو چه می تواند باشد؟

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: از دولت می خواهیم تا پرداخت سهم قانونی خود را در حوزه مترو جدی بگیرد.

مترو خطای نیروی انسانی درحادثه مترو را با کمبود قطعات تداخل نکند

دیگر عضو شورای شهر تهران با عذرخواهی از مسافران و مصدومان این حادثه  گفت: امیدوارم شهرداری با دلجویی و جبران خسارات این افراد از تکرار این نوع حوادث جلوگیری کند.

سید جعفر تشکری  با بیان اینکه شهرداری و مترو می‌بایست تمام تلاش خود را بر تکرار نشدن این حوادث متمرکز کنند، عنوان کرد: از شرکت مترو خواهش می‌کنم که کمبود قطعات و محدودیت فنی را با موضوعات مدیریتی دچار تداخل نکند و یا به جای همدیگر مصرف نکند.

وی تاکید کرد که در این حادثه خطای نیروی انسانی و مشکلاتی در حوزه مدیریت، نظارت، آموزش و مهارت وجود داشته و مشکلات کمبود قطعات و بی توجهی در مدیریت گذشته و لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بعد دیگر وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید به مردم بگوییم که نگران سامانه‌ها نباشند، گفت: عمدتا مشکلات از خطای انسانی است که نباید تکرار شود، وقتی راهبر سامانه را سرخود قطع می‌کند و همزمان پنج خطا انجام می‌دهد این چه ربطی به سیستم دارد.

وی افزود: در اروپا می‌بینید که ترامواهای چند دهه قبل استفاده می‌شود اما مدیریت، نظم و آموزش دارند.

تشکری با بیان اینکه ما به این حد از توضیحات قانع نشدیم، گفت: کمیسیون عمران کمیته‌ای را برای بررسی این حادثه، آسیب شناسی و زمینه‌های بروز این حادثه تشکیل داده که خروجی آن را در صحن علنی، اعلام می‌کنیم.

عضو شورای تهران از معطل ماندن خرید ۶۳۰ واگن مترو گلایه کرد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با گلایه از معطل ماندن خرید ۶۳۰ واگن مترو از گذشته، خواستار پیگیری موضوع شد.

 علیرضا نادعلی خطاب به شهردار تهران تذکر داد و اظهار داشت: با هماهنگی شورای اسلامی شهر، در این ماه های باقی‌مانده سال جاری، تخصیص بودجه مناسب و فوری برای این امر در نظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین در بودجه سال ۱۴۰۱ در صدر اولویت‌های بودجه، برای این‌ موضوع تمهید و پیش‌بینی انجام شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: با توجه به محدود بودن ظرفیت اورهال و تامین قطعات مترو در حال حاضر و با عنایت به اینکه از روزی که پیش پرداخت آن قرارداد انجام شود تا ورود اولین واگن به کشور، تقریبا ۲ سال طول می کشد.

وی با بیان اینکه لازم است تا هر چه سریع تر نسبت به محقق شدن این پیش پرداخت تسریع شود، تاکید کرد: شایسته است نتایج این اقدام نیز به سمع و نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسانده شود.

نظر شما