شناسهٔ خبر: 51595705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

رئیس جمهور بر پاسخ قاطع به هرگونه تحرک خصمانه تاکید کرد

عرض اندام بالستیک‌ها

سید ابراهیم رئیسی، رییس شورای عالی امنیت ملی با تقدیر از تلاش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری همزمان از امنیت ملت ایران و ملت‌های منطقه، رزمایش پیامبراعظم(ص)17 را نشانه‌ای آشکار از اراده و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع و امنیت ملت ایران برشمرد و تصریح کرد: هرگونه تحرک خصمانه ازسوی دشمنان با پاسخ فراگیر و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و معادلات راهبردی را به‌صورت معناداری تغییر خواهد داد.رزمایش سپاه در روزهای اخیر آزمونی مهم برای رویارویی با هرگونه اقدام ددمنشانه‌ای بود؛ رزمایشی که نه‌تنها باعث رضایت و تقدیر دوستان جمهوری اسلامی شد، بلکه مقامات کشور را خرسند کرد. در این راستا، رییس‌جمهور ضمن تقدیر از تلاش‌های سپاه، بر پاسخ قاطع ایران در مقابل هر تحرک خصمانه‌ای تاکید کرد.مقامات رژیم‌صهیونیستی که در هفته‌های اخیر با چراغ سبز آمریکایی‌ها، تهدیدهایی را علیه ایران مطرح می‌کنند، مخاطب اصلی رزمایش گسترده سپاه هستند؛ موضوعی که در اظهارات مقامات ارشد نیروهای مسلح کشورمان در روزهای اخیر در جریان بود. تهدید به بمب‌باران تاسیسات هسته‌ای ایران این‌بار با پاسخ قاطعی مواجه شده و طرف مقابل امروز به‌خوبی از پیامدهای هرگونه اقدام ماجراجویانه‌ای آگاه شده است.

صاحب‌خبر -

پاسخ کوبنده به ماجراجویی دشمنان
چندی قبل رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی از قول وزیر جنگ این رژیم اعلام کردند که او به ارتش اسرائیل دستور داده است برای انجام عملیات نظامی علیه ایران آماده باشند. در این راستا، سردار سرلشکر غلامعلی رشید در جمع فرماندهان ارشد سپاه در رزمایش پیامبر اعظم۱۷ گفت: هرگونه تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی ازسوی رژیم‌صهیونیستی بدون چراغ سبز و حمایت آمریکا امکان‌پذیر نیست.فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به حضور فعال ایران در مذاکرات وین و تعامل جدی با جامعه بین‌المللی افزوده است: درصورتی‌که تهدیداتی از این دست جنبه عملی به خود بگیرد، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده‌شده برای عبور و مبدأ تجاوز را براساس طرح‌های عملیاتی تمرین‌شده موردحمله کوبنده قرار خواهد داد.
علاوه‌بر سرلشکر رشید، سرلشکر باقری، سرلشکر سلامی و سردار حاجی‌زاده نیز با قاطعیت به صهیونیست‌ها هشدار دادند که مراقب تحرکات خود باشند؛ تاکید فرماندهان ایرانی بر مقابله محکم با دشمنی‌ها، حالا نه‌تنها رجزخوانی‌های آن‌ها را ابتر گذاشته، بلکه فضای جدیدی را آفریده است؛ فضایی که برآمده از توان بالای موشکی ایران و افزایش سطح بازدارندگی کشور در برابر تهدیدهاست.
ازاین‌رو شاهد بودیم که در مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبراعظم۱۷ سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک همزمان ۱۶فروند موشک برد بلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه به‌سمت اهداف ازپیش تعیین‌شده، نمای جدیدی از قدرت نظامی ایران به نمایش گذاشته شد.در این مرحله از رزمایش موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار ،مواضع حساس شبیه‌سازی‌شده دشمن را با دقت صددرصدی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند. همزمان با شلیک موشک‌ها، ۱۰فروند پهپاد هجومی نیروی هوافضای سپاه به‌طور همزمان از مبدأ حرکت و اهداف ازپیش تعیین‌شده را منهدم کردند.
 
ویژگی‌های بالستیک‌های ایرانی
موشک عماد در سال۱۳۹۴ تست شد که موفقیتی بزرگ برای نیروهای مسلح
 به حساب می‌آمد. این موشک، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که قادر است اهداف موردنظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به‌طور کامل منهدم کند.موشک بالستیک و دوربرد قدر F که در رزمایش اخیر مورداستفاده قرار گرفت با برد دوهزارکیلومتر از نوع سوخت مایع است که با سرجنگی‌های مختلف بارشی و شدیدالانفجار قابلیت انهدام اهداف را با دقت زیاد تا برد دوهزارکیلومتر دارد. در اسفندماه ۱۳۹۴ و در جریان برگزاری رزمایش موشکی «اقتدار ولایت» دو فروند موشک قدر از نوع قدرF  و قدرH از ارتفاعات البرز شرقی به‌سوی اهدافی در سواحل مکران شلیک شد که روی موشک قدر F شعار
 «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» به زبان عبری نوشته شده بود.سجیل نیز اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران است که با بهره‌گیری از موتوری دومرحله‌ای، قادر به انهدام اهداف در برد دوهزارکیلومتری است. تا پیش از رونمایی از موشک خرمشهر، سجیل پیشرفته‌ترین موشک ساخت ایران به حساب می‌آمد؛ چراکه با بهره‌گیری از سوخت جامد، توانایی حمل سرجنگی به وزن ۶۵۰کیلوگرم را داشت. سرعت بالای موشک در فاز نهایی که قریب به ۱۴برابر سرعت صوت است، سجیل را در برابر انواع سامانه‌های ضدبالستیکی مصون می‌سازد.

موشک زلزال بارشی نیز یک موشک هدایت‌شونده است که براساس راکت زلزال طراحی و ساخته‌شده، برد این موشک ۳۰۰کیلومتر است که اولین‌بار در سال۱۳۹۱ سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده وقت کل سپاه خبر تولید آن را اعلام کرد. موشک زلزال بارشی برای انهدام تاسیسات و تجهیزات دشمن مانند فرودگاه‌ها، خودروها، هواپیماها و بالگردها ی مستقر در فرودگاه و یا سامانه پدافند دشمن استفاده می‌شود.موشک بالستیک هوشمند زمین‌به‌زمین «دزفول» نیز که در رزمایش اخیر سپاه مورداستفاده قرار گرفت، در سال۱۳۹۷ همزمان با دهه مبارک فجر در مراسمی با حضور سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده وقت کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک سپاه رونمایی شد. موشک هوشمند دزفول از خانواده موشک ذوالفقار با برد هزارکیلومتر و دارای فناوری‌های جدیدتری نسبت‌به ذوالفقار است.موشک ذوالفقار نیز یک موشک سوخت جامد با برد ۷۵۰کیلومتر و با دقت هدف‌گیری بیشتر از فاتح۱۱۰ و فاتح ۳۱۳ است که شباهت بسیاری به فاتح۳۱۳ دارد اما از سرجنگی کوچک‌تر برخوردار است و بالک‌های هدایت‌شونده آن نیز تغییراتی داشته است. موشک‌های استفاده‌شده در رزمایش اخیر به‌خوبی به دشمنان نشان داد که تا چه اندازه برای مقابله با هرگونه تهدیدی آماده هستیم. اجرای قابلیت مانورپذیری موشک‌های سوخت جامد برای عبور از سپرهای دشمن، شلیک همزمان و اصابت همزمان و ارتقای آمادگی‌های رزمی از ویژگی‌های بخش نهایی رزمایش پیامبراعظم۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که این رزمایش را از رزمایش‌های دیگر متمایز کرده است.

بازی تکراری انگلیس با قطعنامه 2231
غرش موشک‌های بالستیک ایران اما با واکنش‌هایی نیز همراه شد. در این راستا، وزارت امورخارجه انگلیس، روز جمعه خشم خود را از شلیک همزمان ۱۶موشک بالستیک در رزمایش بزرگ «پیامبراعظم ۱۷» در ایران ابراز کرد. به نوشته وبگاه این وزارتخانه، در این بیانیه آمده است: ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن دیروز تایید شد، محکوم می‌کنیم.وزارت امورخارجه انگلیس مدعی شد: این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی، ازجمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد.هرچند سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای دولت انگلیس مبنی بر اینکه ایران با شلیک موشک‌های بالستیک جدید در رزمایش پیامبراعظم(ص) قطعنامه۲۲۳۱ را نقض کرده است، تاکید کرد که برنامه موشکی ایران به‌هیچ‌وجه با قطعنامه۲۳۳۱ شورای امنیت و مفاد آن ارتباطی ندارد اما این موضوع سابقه‌ای دیرینه دارد و در سال‌های گذشته نیز تکرار شده است.در سال‌95 نیز با اتهام‌زنی‌های غربی‌ها، وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل ایران را از آزمایش موشک‌های بالستیک منع نکرده، تاکید کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه موشک‌های آزمایش‌شده ازسوی ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، وجود ندارد. از سوی دیگر، باید گفت ازآنجایی‌که قطعنامه۲۲۳۱ اشاره‌ای به صنایع متعارف نظامی و حتی موشک‌های بالستیک ایران نکرده است، طرف انگلیسی نگاه کاسبکارانه‌ای به آن دارد. این قطعنامه در بند سوم ضمیمه ب صرفا از ایران «درخواست» کرده است که هیچ‌گونه فعالیتی در خصوص طراحی و استفاده از موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نداشته باشد. لذا شلیک‌های 16گانه ایران در رزمایش اخیر نقض این قطعنامه محسوب نمی‌شود.
 
رویارویی موشک ایرانی با تسلیحات عاریه‌ای کشورهای منطقه
البته بهره‌بردن از موشک‌ها تنها برای مقابله با تهدیدات رژیم‌صهیونیستی نیست، با توجه به تجهیز کشورهای منطقه ازسوی غربی‌ها و فروش میلیارد دلاری تسلیحات، افزایش قدرت دفاعی ایران امری مهم و اثرگذار است که ضمن ایجاد بازدارندگی، هر خام‌اندیشی را از فکر مقابله با ملت ایران بازخواهد داشت. در این راستا، در آخرین نمونه که در کمتر از یک‌ماه گذشته به وقوع پیوست، «امانوئل مکرون»، رییس‌جمهوری فرانسه در سفری به منطقه خلیج‌فارس برای دیدار با مقامات امارات، قطر و سعودی که رسانه‌ها آن را «بازی توازن سیاسی - اقتصادی» توصیف کرده‌اند، با ورود مکرون به دوبی شروع شد و دو کشور در چارچوب همکاری‌های امنیتی و نظامی قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۱۷میلیارد یورو امضا کردند.این اقدامات و تهدیدهای پی‌درپی به‌خوبی نشان می‌دهد که موشک‌های بالستیک ایران که برآمده از دانش بومی و توانایی بالای متخصصان داخلی است، نه‌تنها می‌توانند در برابر هرگونه خیال باطلی قد علم کنند، بلکه دست ایران را در برابر دشمنان پر کرده و از هدررفتن منابع ملی برای خرید تسلیحات خارجی نیز جلوگیری کرده است. بازدارندگی دفاعی ایران، موشک پایه است؛ موشک‌ها و پهپادهای ایرانی نه‌تنها فکر هر تجاوزی را از ذهن دشمنان دور کرده‌اند، بلکه خواب را از چشمان آن‌ها ربوده و توانایی هیچ رویارویی مستقیم و غیرمستقیمی با جمهوری اسلامی ایران را ندارند.نقطه عطف رزمایش اخیر علاوه‌بر غرش موشک‌های بالستیک سخنان سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه است که در حاشیه آخرین مرحله رزمایش پیامبراعظم(ص)۱۷ سپاه که با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک در منطقه کویر مرکزی ایران برگزار شد، اظهار داشت: زدن موشک‌های بالستیک برای سامانه‌های‌ پدافندی خیلی سخت است و درصد کمی را می‌توانند، مورد اصابت قرار بدهند ولی با این کاری که انجام شد، تقریبا صدها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان ما ضربدر صفر شد و دیگر ارزشی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه دشمنان دیگر نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که این موشک‌ها از چه جهتی و در چه نقطه‌ای فرود می‌آید، گفت: چون سرعت نسبی موشک‌های پدافندی و موشک‌های بالستیک با سرعتی ‌حدود ۱۵-۲۰ماخ به هم نزدیک می‌شوند، اگر دشمنان نقطه آینده و معادله مسیر را نتوانند دربیاورند، کار خیلی مشکلی در پیش رو خواهند داشت. فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: ما توانسته‌ایم به موشک‌های بالستیک هم جهت بدهیم تا در جهات مختلف حرکت کنند و مانور بدهند و این پدیده، کار دشمن را بسیار سخت می‌کند.

نظر شما