شناسهٔ خبر: 51572015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

فرماندهان ارشد نظامی: رزمایش پیامبراعظم17 در پاسخ به تهدیدات اسرائیل بود

پاسخ قاطع به تهدید

سپاه پاسداران در بخش ویژه رزمایش 5روزه خود در سواحل خلیج‌فارس پرحجم‌ترین پرتاب موشک‌های بالستیک خود را به نمایش گذاشت. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

سپاه پاسداران در بخش ویژه رزمایش 5روزه خود در سواحل خلیج‌فارس پرحجم‌ترین پرتاب موشک‌های بالستیک خود را به نمایش گذاشت. حجم آتش سنگین نیروهای سپاه در روزهای پنجشنبه و جمعه همزمان با تهدید فرماندهان ارشد نظامی نسبت به هرگونه تهدید احتمالی اسرائیل علیه ایران بود. موشک‌های سپاه روز جمعه از نقاط مختلف به سمت یک هدف مشخص شلیک می‌شدند و به‌گفته فرماندهان رزمایش، دقت اصابت آنها در یک منطقه کوچک 180در 200متری بود. رئیس ستادکل نیروهای مسلح و فرمانده کل سپاه، هدف از برگزاری این رزمایش را پاسخ به تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی عنوان کردند.
مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم۱۷ سپاه روز جمعه با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک بردبلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه به یک هدف از پیش تعیین شده انجام گرفت. دوربردترین موشک‌های بالستیک ایران شامل سجیل، قدر و عماد تا برد 2هزار کیلومتر نیز جزو فهرست پرتاب‌ها قرار داشتند. براساس گزارش سپاه‌نیوز، در این مرحله از رزمایش موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار مواضع حساس شبیه‌سازی شده دشمن را با دقت ۱۰۰درصدی مورد اصابت قرار دادند و منهدم کردند. همزمان با شلیک موشک‌ها، ۱۰ فروند پهپاد هجومی نیروی هوافضای سپاه به‌طور همزمان از مبدأ حرکت کرده و اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کردند. سرلشکر پاسدار محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه برگزاری مرحله نهایی این رزمایش به خبرنگاران گفت: این رزمایش از قبل طراحی شده بود، اما تهدیدهای فراوان ولی توخالی سران رژیم صهیونیستی باعث شد در این زمان انجام شود و بحمدالله جزو موفق‌ترین رزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکنون بود. در این رزمایش انواع موشک‌ها از مسیر‌های متفاوت روی یک هدف مشخص به‌طور همزمان و با دقت تمام اصابت کردند و هدف طراحی شده را در مسافت بسیار دور کاملا منهدم کردند.
سرلشکر باقری این رزمایش را تنها بخشی از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران توصیف و تصریح کرد: برخورد ۱۶ موشک به یک هدف، بخش کوچکی از صدها موشکی است که می‌تواند به‌طور همزمان به هر هدفی که آن کشور قصد مخاصمه و تهاجم به جمهوری اسلامی را داشته باشد اصابت و انهدام کامل ایجاد کند. جمهوری اسلامی ایران این تهدید‌ها را نمی‌پذیرد و هم‌اکنون در حال مذاکره با کشور‌ها برای پیشبرد اهداف کشور است و اینگونه تهدیدها را تحمل نخواهد کرد.

هشدار جدی به اسرائیل
سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه هم در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم۱۷ سپاه، برگزاری این رزمایش به‌ویژه در بخش موشکی را دارای پیام‌های بسیار واضح و آشکار توصیف و تصریح کرد: پیام این رزمایش هشدار جدی، واقعی و‌ میدانی به تهدید‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی است که مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند و اگر دست از پا خطا کنند، دستانشان را قطع خواهیم کرد. او فاصله بین عملیات واقعی و رزمایش موشکی سپاه را تنها در تغییر زوایای پرتاب موشک دانست و گفت: بنابراین دشمنان باید مراقب حرف‌ها و صحبت‌هایشان باشند. سرلشکر سلامی آزمایش سامانه‌های موشکی دقیق و به‌روزتر شده نیروی هوا فضای سپاه و پرتاب‌های همزمان از نقاط متعدد به‌سوی یک هدف واقعی شبیه‌سازی شده را از اهداف این رزمایش برشمرد و گفت: این رزمایش ترکیبی از حرکت پهپاد‌های تهاجمی و موشک‌های بالستیک نقطه‌زنی بود که امروز توانست اهداف نزدیک به واقعیت ما را به شکل ۱۰۰ درصد محقق کند.

موشک‌های غیرقابل پیش‌بینی
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز  حمله همه‌جانبه و 360درجه به هدف و مانورپذیری موشک‌های بالستیک را از برجستگی‌های این بخشی از رزمایش توصیف و تصریح کرد : جهت دادن به موشک‌های بالستیک و این‌که از جهات مختلف حرکت کرده و قدرت مانور داشته باشند پدیده و قابلیتی است که به همت متخصصان توانمند ایران اسلامی حاصل شده‌است و کار دشمن را بسیار سخت می‌کند. با این اقدام صدها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان ما دیگر ارزشی ندارد به دلیل این‌که دیگر نمی‌توانند درست پیش‌بینی کنند که این موشک‌ها از چه جهتی و درچه نقطه‌ای می‌آیند.
   سردار حاجی‌زاده پرتاب پهپادهای رزمی به‌صورت چند فروندی از سکوی پرتاب را از دیگر وجوه برجسته این رزمایش برشمرد و گفت: با این اقدام حجم آتش‌های ما افزایش‌یافته و در آن واحد تعداد زیادی هواپیمای بدون سرنشین هجومی به سمت هدف می‌روند و تقریباً تمام سامانه‌های پدافندی را اگر هم بتوانند رهگیری کنند به‌صورت اشباع درمی‌آورد و ترکیب این قابلیت‌ها با توانمندی‌های موشکی به امنیت کشور کمک کرده و دهان دشمنانی را که هر روز علیه ایران حرف می‌زنند می‌دوزد.

شلیک موشک‌های کروز به سمت دریا
یک روز مانده به پایان رزمایش، موشک‌های کروز دریایی و پهپادهای نیروی دریایی سپاه هم اهداف دریایی را با موفقیت منهدم کردند. موشک‌های کروز دریایی از سکوهای شناور و ساحلی همزمان به یک هدف مشخص در دریا شلیک شدند. در عملیات هوایی پهپادهای نیروی دریایی سپاه نیز یک پهپاد همزمان 2 هدف را مورد اصابت قرار داد. دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه این بخش از رزمایش گفت: ساخت موشک‌های کروز دریایی در داخل کشور توسط دانشمندان جوان و انقلابی صورت گرفته و از قابلیت‌های این موشک‌ها رادار گریز بودن، مقاوم بودن برابر جنگ الکترونیک، هدف‌یابی در شرایط سخت، نقطه‌زنی هدف در سریع‌ترین زمان با کلاهک جنگی پرقدرت و رادارهای ویژه است که این رزمایش را نسبت به سال گذشته متمایز کرده است. همچنین برای نخستین بار یک موشک کروز با برد ۱۸۰کیلومتر از روی شناور اقیانوس پیما و لجستیک شهید رودکی نیروی دریایی سپاه، شلیک شد و به هدف اصابت کرد.
ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی شناوری سنگین، چند منظوره و دوربرد است که قابلیت حمل و عملیاتی‌کردن انواع پهپادها و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را دارد. این ناو با تناژ 12هزار تن و طول 150متر و عرض 22متر دارای رادار ارائه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشکی سوم خرداد با قابلیت حمل بالگردها، پهپادها و شناورهای عملیاتی است که همه آنها از تولیدات داخلی بوده و توسط جوانان متخصص مومن انقلابی طراحی و عملیاتی شده است. براساس گزارش‌های منتشر شده ناو سنگین رزمی، اطلاعاتی و پشتیبانی شهید رودکی به مثابه یک شهر دریایی متحرک است که با تمام تجهیزات و امکانات لازم آماده انجام ماموریت‌های اقیانوسی با ایجاد امنیت پایدار خطوط مواصلاتی دریایی و امدادرسانی به ناوگان تجاری و صیادی جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه‌ای است.

نظر شما