شناسهٔ خبر: 51447358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

نگاهی به تازه‌ترین تحولات در راستای احیای برجام | گردنه سخت وین

وین یکبار دیگر به سرخط رسانه‌های جهان بازگشته و اخبار مذاکرات ایران و ۱+۴ یکی از مهمترین سوژه‌های خبری این روز‌ها است. هرچند روایت‌ها از این دور مذاکرات ضدونقیض است، اما باید منتظر ماند و دید که در روز‌های پیش رو چه اتفاقی در وین می‌افتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده ایران، در یک ارزیابی از روند مذاکرات وین برای احیای برجام، روز گذشته در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «پس از رایزنی‌ها با دیگر هیئت ها، بعد از ظهر روز گذشته، من و انریکه مورا برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو، دیدار کردیم. این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. کمیسیون مشترک خواهیم داشت و پس از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.»

در همین راستا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین، نیز از دیدار نمایندگان روسیه، چین و ایران در قالب مذاکرات برجام خبر داد. وی افزود که دیدار نمایندگان روسیه، چین و ایران درقالب مذاکرات، مفید و سازنده بود.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در تماس تلفنی با وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین، ضمن تشکر و قدردانی از موضع حمایتی دولت چین در مذاکرات هسته‌ای وین، روند گفتگو‌ها را در مجموع خوب توصیف کرد و در عین حال از ابتکار نداشتن طرف‌های غربی در وین انتقاد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که طرف‌های غربی بر مبنای منطق رفتار کنند و همچون ایران با حسن نیت در مذاکرات حاضر شوند. با این حال، با نظر به بی عملی طرف غربی در جریان این دور از مذاکرات هسته‌ای وین به سیاق گذشته، امکان تعویق مذاکرات به روز‌های آتی وجود دارد.

در همین راستا، خبرگزاری «رویترز»، به نقل از چند دیپلمات آگاه، از سرگیری مذاکرات را ششم دی ماه اعلام کرده و یک دیپلمات دیگر نیز بازه زمانی بین عید کریسمس و سال نو میلادی را به عنوان زمان احتمالی از سرگیری مذاکرات مطرح کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری «تسنیم»، در خبری اعلام کرده است که مذاکره کنندگان ایران و ۴+۱ در وین به پیش نویس جدیدی دست یافته اند که پس از نهایی شدن می‌تواند مبنای گفتگو‌های آتی باشد. بر این مبنا، هیئت‌های سه کشور اروپایی در حالی برای مشورت به پایتخت‌های خود بازمی گردند که در زمینه متون پیشرفت‌های مهمی به دست آمده است و این کشور‌ها نمی‌توانند ایران را به جدی نبودن یا وقت کشی متهم کنند؛ بنابراین در صورتی که این هیئت در بازگشت از پایتخت ها، رویکردی سازنده در پیش گیرند، توافق در زمانی کوتاه دردسترس خواهد بود.

غرب به دنبال متهم کردن ایران به زیاده خواهی است

کورش احمدی، تحلیلگر سیاست خارجی، در گفتگو با «ایلنا»، در ارزیابی روند پیشرفت مذاکرات وین گفت: غرب در حال تلاش برای متهم کردن ایران به زیاده خواهی و عبور از برجام است. اما ایران به لحاظ تکنیکی حق دارد که پیشنهاد‌های خود را ارائه دهد، زیرا مذاکرات هنوز تمام نشده است و مادامی که مذاکرات به پایان نرسیده است، علی الاصول همه طرف‌ها می‌توانند پیشنهاد‌های خود را ارائه کنند، زیرا مبنای مذاکره این است که تا همه چیز نهایی نشود،  هیچ چیز نهایی نیست.

مسئله این است که طرف غربی مدعی است که طرف ایرانی تقریبا همه دستاورد‌های ادوار شش گانه قبلی را با ارائه پیشنهاد‌های جدید منتفی کرده و درصدد مذاکره درباره همه نکات، از اول است. ادعای آن‌ها این است که این کار ماه‌ها وقت می‌گیرد و مدعی کمبود وقت با توجه به سطح برنامه هسته‌ای ایران هستند.

وی گفت: بااین حال، ورای اینکه منطق طرف ایرانی به لحاظ تکنیکی درست است، هم زمان ابعاد سیاسی و اقتصادی و داخلی و منطقه‌ای نیز باید مدنظر باشد و طوری نباشد که تمرکز بر تک درخت‌ها ما را از کل جنگل غافل کند.

توافق تازه در روند همکاری‌های ایران و آژانس اتمی

نحوه تعامل و همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، بدون شک مهم‌ترین متغیری است که بر روند مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام سایه افکنده است. شاهد این مدعا، اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، است.

گروسی هم زمان با برگزاری مذاکرات برجامی در وین، در گفتگو با شبکه «العربیه» اعلام کرد که این مذاکرات، بدون انجام عملیات بازرسی، موفقیت آمیز نخواهد بود و ایران بیشترین سود را از احیای عملیات بازرسی خواهد برد.

گروسی افزود که بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران، به منزله دادن تضمین به دیگر طرف‌ها بوده و هدف از گفتگو‌های وین، بازگشت به برجام است.

وی افزود: نقش آژانس این است که اطمینان حاصل کند که ایران هر توافق قابل دستیابی را عملی خواهد کرد. وی همچنین در نشست خبری دیروز خود گفت: این توافقی بین آژانس انرژی اتمی و ایران است. زمانی‌که ایران و آژانس به توافق برسند، ما به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهیم کرد. فرض ما هنگام انعقاد این توافق این بود که تفاهم میان ایران و آژانس در زمان رفع تحریم‌ها حاصل خواهد شد. از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، توافق ایران و آژانس را «کمک ارزشمندی» به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دانسته است.

در همین راستا، محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در آخرین اظهار نظر، درباره نحوه تعامل و همکاری کشورمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در سفر اخیر آقای گروسی به کشور، درباره سایت کرج و مسائلی که باقی مانده بود، گفتگو‌های ما نیمه تمام ماند و لازم بود این گفتگو‌ها را برای تداوم برنامه‌های نظارتی ادامه دهیم تا بتوانیم به فهم مشترک برای اقدام مشترک برسیم. برای کمک به فرایند قضایی و امنیتی که برای سایت کرج پیش آمده است، مقرر شد بازرس آژانس یک دوربین نو بیاورد و سؤالات فنی مربوط به این دوربین در حضور مقامات امنیتی و قضایی ما پاسخ داده شود تا تحقیقات پرونده به پایان برسد و مشخص شود چه عواملی در آن حادثه تروریستی مؤثر بوده است. بعد از آن، می‌توانند مجددا دوربین‌ها را در سایت نصب کنند.

نظر شما