شناسهٔ خبر: 51430150 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولویت راه آهن نفود فناوری در صنعت ریلی است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اولویت‌های مهم در راه آهن، نفود فناوری در بخش‌های مختلف صنعت ریلی است که به افزایش سرعت، ایمنی و رفاه در سیر و کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر وزارت راه و شهرسازی با حضور سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این مراسم میعاد صالحی ضمن تبریک هفته پژوهش و تبریک پیشاپیش به مناسبت هفته حمل و نقل بیان کرد: اگر به صحبت های رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه کنید یکی از کلید واژه‌های اصلی آن توجه به نخبگان، پژوهش و فناوری است.

صالحی با اشاره به ضریب نفوذ پایین پژوهش و فناوری در صنعت گفت: باید از انجام پژوهش صرفا برای پژوهش عبور کنیم و به سمتی برویم که پژوهش برای رفع مشکلات و رفع نیاز صنایع به کار رود.

مدیرعامل راه آهن افزود: بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارند اما تا وقتی که محصولات این شرکت‌ها وارد بازار نشود نقش اندکی در اقتصاد خواهند داشت و باوجود سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه در حال حاضر نقش بسیار کمی در تولید ناخالص داخلی (GDP) دارند که لازم است ارتقاء یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه سهم شرکت های دانش بنیان باید از یک و نیم درصد به پنج درصد می‌رسید. باید مرکز پایش وجود می‌داشت که براساس شاخص‌ها میزان پیشرفت را کنترل و بر پیشرفت این موضوع نظارت می‌کرد.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: برای این که بحث تکنولوژی و فناوری را پیش ببریم باید وزارتخانه های زیربنایی از جمله وزارت نفت، راه و شهرسازی، رفاه و صمت ورود پیدا کنند تا پژوهش به سمت کاربردی و نافع شدن پیش برود.

صالحی گفت: یکی از اولویت‌های مهم ما در راه آهن، نفود فناوری در بخش‌های مختلف صنعت ریلی است که به افزایش سرعت، ایمنی و رفاه در سیر و کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. ما نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را اعلام می کنیم و نتایج آن پژوهش‌ها بلافاصله در صنعت ریلی به کار خواهد رفت.

وی افزود: سال‌هاست درباره اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه صحبت می‌شود اما فاصله این دو بخش با یکدیگر زیاد است و باید گام به گام این فاصله را کاهش دهیم و این شعار را محقق کنیم. با توجه به سیاست های وزیر راه و شهرسازی که مرد عمل در این میدان است، آمادگی داریم نفوذ فناوری را در صنعت ریلی افزایش دهیم.

صالحی تاکید کرد: از همینجا اعلام آمادگی می کنیم که راه آهن جمهوری اسلامی به عنوان مسئول صنعت حمل و نقل ریلی کشور و بازوی عملیاتی وزارت راه و شهرسازی حتما از طرح های پژوهشی ناظر به حل مشکلات حمل و نقل ریلی حمایت می‌کند. با کمک مراکز علمی و پژوهشی مختلف کشور از جمله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این هدف را محقق می کنیم؛ قطعا در این فرآیند، مقالات ISI و معتبر جهانی نیز تهیه خواهد شد، جریان نقدینگی به پژوهشگر خواهد رسید، پژوهشگران کار پژوهشی نافع انجام خواهند داد و نهایتاً به نیاز و اولویت بهره‌بردار نیز پاسخ مطلوب و به‌هنگام داده خواهد شد و به حول و قوه الهی، کشور و انقلاب اسلامی به اقتدار اقتصادی و فناوری دست خواهد یافت.

انتهای پیام/

نظر شما