شناسهٔ خبر: 51514553 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

۲۰۰ دستگاه لکوموتیو در ۳ سال اخیر زمین‌گیر شد/ ۳‌۰۰۰ میلیارد تومان‌ اعتبار جهت بازسازی خط‌‌ کم داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو در 3 سال اخیر زمین‌گیر شده است که ۶۰ تا ۷۰ دستگاه آن فقط امسال زمین‌گیر شده بود‌.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس صبح امروز و با حضور وزیر راه و شهرسازی، مراسم ‌بهره‌برداری از ۵۲۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۷۹۴ میلیارد تومان در ایستگاه راه‌آهن تهران و با حضور ویدئوکنفرانسی شرکت‌های بهره‌بردار و کارخانه‌‌های سازنده، برگزار شد.

* راه‌آهن در ۸ تا ۱۰ سال اخیر نسبت به رقبای منطقه‌ای عقب‌ مانده است‌

در این مراسم مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اهمیت ترانزیت ریلی گفت: مسیر ایران برای تردد کالا میان شرق و غرب و از چین به اروپا یکی از بهترین مسیرها است، دولت سیزدهم نیز اولویت همکاری را با کشورهای همسایه قرار داده که فرصت ترانزیتی خوبی برای کشور ایجاد می‌کند.

میعاد صالحی با بیان اینکه، تقاضاهای بین‌المللی ما در بخش راه‌آهن مناسب نبوده که باید به‌روزرسانی شود، گفت: در ۸ تا ۱۰ سال اخیر نسبت به رقبای منطقه‌ای عقب‌ماندگی بسیاری داریم.

* ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو در سه سال اخیر زمین‌گیر شد

وی بیان کرد: زمانی که شرکت راه‌آهن را تحویل گرفتم، فقط ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو ‌گرم (فعال) در شبکه ریلی کشور تردد می‌کرد، درحالی‌که ۹۵۰ دستگاه لکوموتیو‌ در ناوگان ریلی کشور فعال است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم که تعداد بیشتری لکوموتیو می‌طلبد، افزود: کمتر از ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو در سه سال اخیر زمین‌گیر شده است که ۶۰ تا ۷۰ دستگاه آن فقط امسال‌ زمین‌گیر شده بود‌.

صالحی اضافه کرد: متوسط سن لکوموتیوهای مسافری امروز کمتر از ۱۰ سال و لکوموتیوهای باری بیش از ۳۰ سال است که اگر بازسازی نشود، تخریب مضاعف رخ می‌دهد.

وی به برنامه ششم توسعه مبنی بر دستیابی به ۲۰ درصد سهم ریل از مسافر و ۳۰ درصد از بار اشاره کرد و گفت‌: با این اولویت‌بندی قانون برنامه ششم فاصله زیادی داریم و توسعه حمل ریلی که مسیر مهمی برای جهش اقتصادی است، نیاز به اعتبارات و زمان بیشتری دارد.

*‌ ۲‌۰۰۰ میلیارد تومان به تعمیرکاران لکوموتیو بدهی داریم

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی است، افزود: راه‌آهن ۲‌۰۰۰ میلیارد تومان به تعمیرکاران لکوموتیو بدهی دارد و ۳‌۰۰۰ میلیارد تومان کمبود اعتبار جهت بازسازی خطوط نیاز دارد.

صالحی بیان کرد: در هفت ماهه امسال هفته‌ای بیش از ۱.۵ سانحه خروج از خط داشتیم، همچنین از ابتدای امسال تا پایان ۶ ماهه به طور متوسط ماهی ۵ لوکوموتیو از سیر خارج می‌شد در حالی‌ که ایمنی خط قرمز دولت سیزدهم در حمل و نقل ریلی است.

* رجا غیرکارشناسی از راه‌آهن جدا شد

وی با بیان اینکه رجا به صورت غیرکارشناسی از راه‌آهن جدا شد، گفت: راه‌آهن هیچ واگن مسافری ندارد و همه آن در اختیار بخش خصوصی است، با این حال معتقدیم باید در حوزه حمل و نقل ریلی مسافری، سندی در جهت توسعه انسانی تدوین شود.

انتهای پیام/

نظر شما