شناسهٔ خبر: 51385250 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس

رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس

رئیس کمیسیون آموزش درباره آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان توضیحاتی ارائه کرد. به گفته او تعداد مشمولان رتبه بندی از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۳۰ هزار نفر افزایش یافته و از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ این طرح اجرا خواهد شد.منادی ادامه داد: دو سال توقف برای شروع رتبه بندی حذف شده و در مصوبه امروز ماده ۴ لایحه رتبه بندی فرهنگیان مقرر شد که چهار سال تحصیل معلمان در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، جزو رتبه بندی محسوب شود.

همچین بر اساس گفته های منادی معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران(۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان) یعنی ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان را دریافت می کنند. در رتبه بندی معلمان ابتدایی، نخبگان، مناطق مرزی، عشایری و محروم در اولویت قرار می‌گیرند.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عصر امروز در حاشیه نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری که درخصوص مسائل، مشکلات و اولویت های آموزش و پرورش بود، گفت: یکی از دغدغه‌های اعضای کمیسیون این بود که با توجه به شروع انتصابات در آموزش و پرورش، دغدغه ها و ملاحظات در نظر گرفته شود تا این تغییرات به نفع آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: موضوع دیگری که در نشست امروز کمیسیون مطرح شد این بود که کل لایحه رتبه بندی معلمان سریع و فوری و نهایتاً تا فردا تصویب شود تا با تشکیل هیئت های ممیزی، معلمان در رتبه واقعی علمی و پژوهشی خود قرار گیرند و معلمان رتبه بندی شوند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در این نشست همچنین درخصوص اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم، توسعه زیرساخت های آموزشی و افزایش سرانه آموزشی در کشور نیز بحث و گفتگو شد.

 

قانون تهیه آیین نامه اجرای رتبه بندی معلمان را تسهیل کرده است
«علیرضا منادی سفیدان» در برنامه تلویزیونی تیتر یک افزود: بر اساس این قانون دولت باید ظرف یک ماه آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان را آماده کند.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد که پس از اجرای رتبه بندی باید یک معلم ۸۰ درصد حداقل حقوق مربی پایه یک دانشگاه را دریافت کند.

وی با بیان اینکه معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه های پنج گانه به ترتیب آموزش معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم رتبه بندی می شوند، گفت: پس از ارزیابی های تخصصی و شایستگی حقوق معلمان بر اساس این ۵ رتبه مشخص می شود.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ارتقا کیفیت آموزشی از نتایج اجرای رتبه بندی معلمان است و با توجه به اینکه انجام این کار پس از سالها در دستور کار قرار گرفته، لذا معلمان نباید نگران اجرای این قانون باشند.

منادی سفیدان توضیح داد که دولت ملکف است همه امتیازات لازم را در این قانون به معلمان اختصاص دهد و هرگونه افزایش حقوق ناشی از اجرای این قانون باید به عنوان تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی معلمان در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآورشد که رتبه‌بندی یک فوق‌العاده شغلی است که هر معلم برای قرار گرفتن در این طرح باید یک سری شاخص‌ها و شایستگی‌ها را داشته باشد.

منادی سفیدان ادامه داد که ۱۰سند تحول آموزش و پرورش، ۱۰ سال پیش تدوین و ابلاغ شد که نظام رتبه‌بندی معلمان از جمله موارد این سند بوده است، اما تاکنون اجرای رتبه بندی معلمان در کشور عملی نشده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به علل اجرایی نشدن این سند اشاره کرد و افزود: فصل دهم قانون خدمات کشوری در سند تحول آموزش و پرورش درست اجرا نشده ، در حالی که رتبه‌ بندی یک فوق‌العاده شغلی است که هر معلم برای قرار گرفتن در این طرح باید یک سری شاخص‌ها و شایستگی‌ها را داشته باشد تا بتواند از این مزیت برخوردار شود.

برچسب‌ها:

نظر شما