شناسهٔ خبر: 51377603 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تنها بالگرد اورژانس هوایی مازندران از مدار خدمات‌رسانی خارج شد

ساری- ایرنا- سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران گفت که تنها بالگرد اورژانس هوایی استان به دلیل نقص فنی ماه‌ها است که از مدار خدمات‌رسانی به شهروندان در ماموریت‌های ترافیکی و غیرترافیکی خارج شده است.

صاحب‌خبر -

  به گزارش ایرنا، رضا حبیبی ساروی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود که این بالگرد در ماه های گذشته برای رفع نقص فنی به تهران منتقل شد ولی در زمان آزمایش و رفع نقص فنی سقوط کرد و اکنون مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران هیچ‌گونه بالگردی برای خدمات‌رسانی به شهروندان در ماموریت‌های ترافیکی و غیرترافیکی در اختیار ندارد.

وی ادامه داد : باتوجه به حوادث‌ قابل توجه جاده‌ای و حجم زیاد ورود گردشگران به استان، برای امدادرسانی بموقع به آسیب‌دیدگان احتمالی، نیازمند بالگرد برای اورژانس هوایی هستیم و استاندار مازندران هم باجدیت پیگیر این موضوع است.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران با اشاره به فعالیت ۹۴ پایگاه عملیاتی اورژانس در سطح استان، گفت : طبق برنامه ششم توسعه باید به ازاری هر ۲۰ هزار نفر جمعیت یک پایگاه اورژانس در استان باشد که از این نظر باید  ۲۸ پایگاه اورژانس دیگر در مازندران راه‌اندازی شود تا اهداف برنامه ششم در این زمینه محقق شود.

وی با اعلام این که در حال حا ضر ۱۳ پایگاه اورژانس در مازندران در دست ساخت است و ۱۹ پایگاه هم نیاز به مرمت و بازسازی دارد ، افزود : برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به شهروندان، هشت پایگاه اورژانس در مرکز استان کمبود داریم که از شهرداری ساری می‌خواهیم برای ساخت این پایگاه‌ها با دانشگاه علوم پزشکی مازندران همکاری داشته باشد.

تنها بالگرد اورژانس هوایی مازندران از مدار خدمات‌رسانی خارج شد

۱۶ هزار ماموریت ترافیکی اورژانس در مازندران

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران همچنین گفت که از اول فروردین تا  آبان سال جاری ۱۰ هزار و ۴۹۹ ماموریت درون شهری ترافیکی و پنج هزار و ۹۱۰ ماموریت ترافیکی برون شهری برای جا به جایی مصدومان سوانح رانندگی  توسط اورژانس مازندران انجام شد.

  وی افزود : همچنین اورژانس ۱۱۵ مازندران در مدت یاد شده، ۹۴ هزار و ۳۲۱ مورد ماموریت غیرترافیکی انجام داد که از این تعداد ۵۶ هزار و ۴۳۹ مورد درون شهری و ۲۱ هزار و ۴۷۳ مورد جاده‌ای یا برون شهری بوده است.

حبیبی ساروی کل تماس‌های ورودی به اورژانس ۱۱۵ مازندران از ابتدای فروردین تا پایان آبان سال جاری را ۵۹۴ هزار و ۷۷۸ مورد ذکر کرد و گفت : از این تعداد تماس‌ها ۸۵ هزار و ۱۱۸ مورد اعزام ، ۳۵ هزار و ۶ مورد خدمات مشاوره‌ای و ۱۲ هزار و ۲۴۹ مورد هم مزاحمت‌های تلفنی بود.

وی اضافه کرد: اورژانس ۱۱۵ مازندران دارای ۱۵۵ دستگاه خودروی آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس است و با همکاری وزارت بهداشت ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس دیگر در ماه‌های آینده به ناوگان فوریت‌های پزشکی استان اضافه می‌شود.

سرپرست مرکز فوریت های پزشکی مازندران گفت : باتوجه به ترافیک درون شهری در بسیاری از شهرهای مازندران، برای تسریع در خدمات رسانی، به زودی ۱۱ دستگاه موتور سیکلت اورژانس هم به ناوگان فوریت پزشکی مازندران اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به مدت زمان استاندارد هشت دقیقه ای رسیدن اورژانس ۱۱۵ به محل حادثه ، افزود: این زمان در استان مازندران با توجه به ترافیک درون شهری ۱۱ دقیقه است.

حبیبی ساروی حذف خطر یا پیشگیری کامل، سنجش ظرفیت ها در مقابله با خطر، جلوگیری از انتقال خطر و پذیرش خطر را از جمله مباحث در مدیریت بحران برشمرد و گفت: با بررسی این موضوعات، مرکز فوریت‌ها تلاش می‌کند با آموزش‌های همگانی مردم را از مهم‌ترین بلایای طبیعی مطلع سازد.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران خاطر نشان کرد: ارزیابی مخاطرات استان هم از اقداماتی است که مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان در دست اجرا دارد و به زودی کتابچه ارزیابی مخاطرات استان از سوی این مرکز منتشر خواهد شد.

نظر شما