شناسهٔ خبر: 51377032 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران مطرح کرد:

نبود خطوط ویژه چالش مهم اورژانس 115 مازندران

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران گفت: ترافیک و نبود خطوط ویژه عامل دیررسیدن آمبولانس در مازندران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رضا حبیبی صبح سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران در تشریح اقدامات اورژانس 115  حذف خطر، کاهش اثرات مخاطرات، انتقال خطر و پذیرش خطر را از محورهای مدیریت حوادث و بلایا برشمرد.

وی بابیان اینکه مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران علاوه بر جمعیت مازندران به 2.5 برابر جمعیت شناور استان خدمات‌دهی می‌کند، افزود: ارزیابی مخاطرات ۲۰ ساله استان برای مدیریت بلایا در دست تدوین است که پس از تکمیل در دسترس دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران به طرح همیار اورژانس اشاره کرد و گفت: افراد در پایگاه‌های آموزشی علاوه بر آشنایی نزدیک با خدمات اورژانس، ازنظر عملیاتی نیز ارتقاء پیدا می‌کنند.

وی به فعالیت 94 پایگاه عملیاتی در استان مازندران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 13 پایگاه جدید در دست‌ساخت و 19 پایگاه در مرمت است.

حبیبی شمار آمبولانس‌های فعال استان را 155 دستگاه عنوان و به وجود 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس اشاره کرد و گفت: دو دستگاه دیگر نیز در حال دریافت است.

رئیس مرکز فوریت‌های اورژانس مازندران گفت: دو موتورلانس غیرفعال وجود دارد، ۱۱ دستگاه موتورلانس نیز در حال دریافت هستیم؛ بر اساس برنامه ششم توسعه ۲۸ پایگاه دیگر نیاز داریم و به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک پایگاه موردنیاز است.

حبیبی کاهش زمان رسیدن آمبولانس به محل حادثه و تسریع در امدادرسانی به مصدومان حوادث را از مزیت‌های راه‌اندازی این ایستگاه دانست.

وی زمان پایه رسیدن آمبولانس به محل حادثه را 4 -5 و اقدامات تخصصی را هشت دقیقه عنوان کرد و افزود: البته گاهی با این استاندارد فاصله‌داریم.

رئیس مرکز فوریت‌های اورژانس مازندران کمبود پایگاه اورژانس ، فقدان خطوط ویژه و وجود ترافیک بالا را از دلایل تأخیر رسیدن آمبولانس به محل حادثه نام برد و از برنامه این مرکز برای افزایش تعداد پایگاه‌های استان خبر داد.

وی افزود: برنامه‌ای برای افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس در مکان‌های مناسب داریم که نیاز به کمک خیرین و تعامل گسترده شورا و شهرداری دارد تا بتوانم این زمان را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم.

حبیبی بابیان اینکه سه پایگاه آموزشی در استان وجود دارد و دو پایگاه نیز در حال ایجاد است، ادامه داد: یک پایگاه اورژانس هوایی، یک هلی پد در آمل، ۶۰ هلی اسپات بیمارستانی و غیره در استان وجود دارد.

وی از 16 هزار 75 مأموریت ترافیکی و 39 هزار و 593 مأموریت غیر ترافیکی اورژانس 115 در هشت‌ماهه امسال خبر داد و افزود: در همین مدت حدود 600 هزار تماس با اورژانس 115 استان ثبت‌شده که از این تعداد 12 هزار و 249 مورد مزاحمت تلفنی بوده است که نسبت به مشابه سال قبل 80 تا 90 درصد کاهش یافت.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران، کمبود نیروی انسانی را مهم‌ترین چالش اورژانس 115 عنوان کرد و خواستار ورود جوانان به رشته فوریت‌های پزشکی شد.

 

 

نظر شما