شناسهٔ خبر: 51371837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تکلیف شرکتهای زیان‌ده باید روشن شود

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تفکیک شرکت‌های سودده و زیان‌ده، گفت: شرکت‌های زیان‌ده را باید به بخش خصوصی واگذار و در صورت نیاز حذف یا ادغام کرد چرا که بسیاری از این شرکت‌ها، شرکت نیستند.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «رحیم زارع» در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و پس از ارائه گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹، عملکرد ۶ ماهه سالجاری و پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، گفت: ۳۷۷ شرکت دولتی در کشور وجود دارند که باید بودجه مجزا داشته باشند، اما در حال حاضر در قالب یک بسته، شرکت‌های سودده و زیان‌ده ارائه می‌شوند که مجلس هم زمان و دقت رسیدگی به آن را ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چرا شرکت‌های زیان‌ده هر ساله از بودجه استفاده می‌کنند و بهره‌وری برای کشور ندارند، افزود: این شرکت‌ها را باید به بخش خصوصی واگذار و در صورت نیاز حذف یا ادغام کرد. چرا که بسیاری از این شرکت‌ها، شرکت نیستند. مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان حمایت که باید بر اساس قانون از میان شرکت‌های دولتی حذف شوند.

زارع ادامه داد: ۳۱ استان دارای شهرک صنعتی و  شرکت گاز هستند که می‌توان این شرکت‌ها را به شکل منطقه‌ای داشته باشیم.  در حال حاضر هم ۱۹ شرکت عمران شهری وجود دارد. اما آیا کشور نیازمند این تعداد شرکت دولتی است؟

وی با بیان اینکه براساس قانون تا ۱۵ آبان ماه باید بودجه شرکت‌های دولتی پرداخت شود، خاطرنشان کرد: مجلس باید این شرکت‌های دولتی را تعیین تکلیف کند تا شرکت‌های زیان‌ده از شرکت‌های سودده تفکیک شوند.

نظر شما