شناسهٔ خبر: 51337318 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول مطرح کرد

ضرورت نصب تهویه در مدارس قزوین برای جلوگیری از شیوع کرونا

آرزو یارکه سلخوری

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: به‌منظور جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به کرونا، همه مدارس استان قزوین باید در کلاس‌ها هواکش نصب کنند یا هر یک ساعت به مدت ۱۰ دقیقه پنجره را باز کنند، اگر میزان هدر رفت انرژی را حساب کنید استفاده از تهویه برای مدارس مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

صاحب‌خبر -

عبدالله دیدبان در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۱ آذرماه در سالن اجتماعات استانداری قزوین، برگزار شد، تصریح کرد: وضعیت کرونایی استان در حال حاضر خوب است، میزان ابتلا به کرونا رو به کاهش و میزان فوت در حال حاضر صفر است، ازنظر رنگ‌بندی نیز شهرستان‌های آوج، البرز و آبیک در وضعیت آبی و شهرستان‌ها قزوین، تاکستان و بوئین‌زهرا در وضعیت زرد قرار دارند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸۸ مورد در بیمارستان‌های استان بستری هستند،۱۰ بیمار بدحال و ۳۶ مورد بستری جدید داریم که نشان از کاهشی بودن روند دارد، موارد جدید ابتلا در استان قزوین نیز ۵۶ مورد است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به واکسیناسیون استان قزوین، اظهار کرد: تاکنون یک‌میلیون و ۸۳۸ هزار و ۸۵۸ دز واکسن در استان قزوین تزریق‌شده است، ۸۰ درصد افراد بالای ۱۲ سال ۲ دز را دریافت کردند که طی زمان این میزان بالاتر می‌رود، ۳۷/۹۲ درصد پوشش بالای ۱۲ سال نیز دز اول را دریافت کردند.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد افراد ۱۲ تا ۱۸ سال نیز دز اول واکسن را دریافت کردند، درمجموع ۹۷۰ هزار و ۳۰ دز اول واکسن تزریق‌شده است و ۸۲۹ هزار و ۴۱۰ دز دوم و ۳۹ هزار و ۴۱۸ دز یادآور و سوم تا امروز صبح تزریق‌شده است؛ بیشترین پوشش واکسیناسیون در شهرستان آوج و کمترین در شهرستان بوئین‌زهرا بوده است.

دیدبان خاطرنشان کرد: در خصوص ابتلای دانش آموزان به کرونا، از ۱۰ مهرماه تا ۱۵ آبان ماه سال جاری ۱۶۶ فرد زیر ۱۸ سال با وضعیت حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری شدند که از این تعداد ۱۳۰ مورد زیر ۱۲ سال بودند، بعد از انجام آزمایش تست ۲۹ دانش‌آموز مثبت شد که ۱۰ مورد زیر ۱۲ سال بودند، از ۱۶ آبان تا ۲۰ آذرماه نیز ۱۸۲ مورد با وضعیت حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری شدند که تست ۱۲ نفر آن مثبت شده است، از این تعداد ۱۵۳ نفر زیر ۱۲ سال بودند که تست ۷ مورد مثبت شد.

وی اظهار کرد: تأکید کردیم که مراقبان سلامت و بهورزان به مدارس بروند و کانون‌های آلودگی دانش آموزان موردبررسی قرار بگیرد، طبق این نتایج استفاده از ماسک توسط کادر مدرسه ۸۹ درصد، استفاده از ماسک توسط دانش آموزان ۸۴ درصد، رعایت فاصله فیزیکی ۶۶ درصد، استفاده از تهویه ۶۹ درصد و نحوه چیدمان صحیح ۶۹ درصد بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: اگر امکان باشد همه مدارس باید هواکش در کلاس‌ها نصب کنند یا هر یک ساعت به مدت ۱۰ دقیقه پنجره را باز کنند، اگر میزان هدر رفت انرژی را حساب کنید استفاده از تهویه برای مدارس مقرون‌به‌صرفه‌تر است، مدارس برای تأمین تهویه می‌توانند از ظرفیت خیرین و انجمن اولیا استفاده کنند، هزینه نصب تهویه برای هر کلاس ۳۰۰ هزار تومان است اما در بلندمدت هزینه هدر رفت انرژی برای مدارس بالاتر است.

وی تأکید کرد: طرح مدیریت هوشمند نیز از امروز در استان قزوین کلید خورده است، در سطح ادارات کارت تزریق واکسن یا نتیجه منفی تست pcr الزامی است، از امروز بازدید از ادارات در دستور کار قرارگرفته است.

تأسیسات فنی اغلب بیمارستان‌های قزوین تأییدیه فنی ندارند

عبدالله کشاورز سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در ادامه این مراسم، اظهار کرد: در حال حاضر موضوع پیگیری ایمنی بیمارستان‌ها موردتوجه است، بیمارستان‌های استان به‌ویژه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی عموماً فرسوده هستند چراکه ساخت آن‌ها در سال‌های پیش با کاربری غیر بیمارستانی صورت گرفته است، به همین دلیل امروز در موضوع تأیید دفتر فنی ازنظر تأسیسات به مشکل جدی برخورد کردیم.

وی افزود: درگذشته در سامانه صدور پروانه‌ها نیازی به تأیید دفتر فنی نبود و بر اساس چک‌لیست اگر کسری از امتیاز داشتیم می‌توانستیم تأیید بهره‌برداری را دریافت کنیم اما اخیراً تأییدیه دفتر فنی اضافه‌شده است و با توجه به الزامات فنی که ازنظر مهندسی وجود دارد تا شرایط فراهم نشود به لحاظ قانونی امکان تأیید فنی مراکز وجود ندارد.

کشاورز خاطرنشان کرد: در حال حاضر اعتبار مدت بهره‌برداری برخی از مراکز تمام‌شده و برای تمدید دچار مشکل شدیم، اعتبار برخی دیگر از مراکز به‌زودی تمام می‌شود و برخی نیز مهلت‌ دارند، این مشکل کشوری و وزارتخانه به دنبال راهکار است تا آن زمان تقاضا دارم که از ظرفیت استانی استفاده و برای رفع نقص مهلتی به این بیمارستان‌ها بدهیم تا بتوانیم تأمین اعتبار داشته باشیم.

وی یادآور شد: هزینه‌های حل این مشکل هنگفت است و تغییر بافت عملاً مقدور نیست، حتی اگر اعتبار موجود باشد برخی از ایرادات تغییرات ابنیه‌ای است که ممکن نیست، تصمیم استانی نیاز است که به لحاظ قانونی امکان فعالیت بیمارستان‌ها را فراهم کنیم و توسط تیم نظارتی تصمیم نهایی به ما ابلاغ شود.

انتهای پیام

نظر شما