شناسهٔ خبر: 67899378 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

بررسی زیرساخت های مرز رسمی خسروی برای تردد زائران اربعین

استاندار کرمانشاه روز یکشنبه با حضور در مرز بین المللی خسروی، وضعیت اجرای طرح های زیرساختی و میزان آمادگی این مرز برای میزبانی از زائران اربعین حسینی را بررسی و دستورات لازم را برای ارتقای شرایط میزبانی صادر کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، محمدطیب صحرایی بخش های مختلف مرز از جمله شرایط آماده سازی پارکینگ ها، ترمینال پایانه، جاده برکت، وضعیت گمرک خسروی، ترافیک و حمل و نقل زائران را بررسی و پیگیری کرد.

وی ادامه داد: میزان آمادگی استان حاکیست که در اربعین امسال میزان تردد زائران از مرز خسروی می تواند مانند سال گذشته شاهد یک جهش دو برابری باشد. برآوردها هم حداقل از تردد یک و نیم میلیون زائر حکایت دارد.

در این بازدید فرمانده قرارگاه نجف سپاه، فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص)، معاونان عمرانی استانداری، فرماندار قصرشیرین، دبیر ستاد اربعین و جمعی از مسئولان و مدیران کل استان هم حضور داشتند،

مرز خسروی یکی از گذرگاه‌های تردد زائران اربعین و عتبات عالیات است و سال گذشته بیش از یک میلیون زائر از این مرز عازم اماکن زیارتی کشور عراق شدند و پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد به حدود ۲ میلیون نفر برسد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق، دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت گرفته است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما