شناسهٔ خبر: 51215248 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

شیراوژن: محوریت برنامه‌های ۱۶ آذر، تشکل‌های دانشجویی هستند

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت جزئیات برنامه‌های ۱۶ آذر و روز دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به ایام ۱۶ آذر و روز دانشجو، گفت: ۱۶ آذر امسال در شرایط خاصی برگزار می‌شود. تقریبا سال گذشته شرایط دانشگاه‌ها شرایط سخت تری بود و بیماری کرونا شرایط خاصی به دانشگاه‌ها تحمیل کرد و به همین دلیل برنامه خاصی در ایام ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها برگزار نشد؛ اما امسال شاید بتوان گفت که از شرایط پیک بیماری خارج شدیم و با کنترل بیماری کرونا شرایط بهتری در دانشگاه‌ها ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم برنامه‌های ویژه ۱۶ آذر همانند سال‌های قبل از کرونا در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

محوریت برنامه‌های ۱۶ آذر، تشکل‌های دانشجویی هستند

وی افزود: در ۱۶ آذر محوریت برنامه‌های دانشگاهی، تشکل‌های دانشجویی هستند که پیشنهاداتی برای برگزاری برنامه‌های مختلف از سوی تشکل‌ها به شورای نظارت داده اند که مجوز برگزاری این برنامه‌ها صادر شده و از مسئولان دعوت شده که در برنامه‌های روز دانشجو در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و با دانشجویان ارتباط بگیرند.

شیراوژن اضافه کرد: به نظر می‌آید که امسال ۱۶ آذر بهتری نسبت به سال گذشته با نشاط و برنامه‌های بهتری داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ها‌ی علوم پزشکی گفت: به دلیل بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها اگر چه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه داشت؛ اما برخی از آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار و حضور فیزیکی دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه‌ها کمتر شد که همین تاثیرگذار بوده و فعالیت تشکل‌های دانشجویی کاهش پیدا کرد. امیدواریم با حضوری شدن تدریجی، دانشجویان بتوانند جذب دانشجو در تشکل‌ها داشته باشند و اردو‌های تشکیلاتی نیز برگزار شود و ۱۶ آذر زمینه‌ای برای ایجاد شور و نشاط تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها باشد.

مهمترین چالش پیش روی تشکیلات دانشجویی

مهمترین چالش پیش روی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی استمرار بدنه تشکیلاتی دانشجویان است، جذب دانشجویان ورودی جدید که در دو سال گذشته وارد دانشگاه شدند و بدنه دانشگاه را ندیدند و انتقال فرهنگ کار تشکیلات، سیاسی و فرهنگی به نسل بعد است که تلاش می‌شود توسط دانشجویان که این فاصله اتفاق نیفتد و اگر این فاصله و گسست ایجاد شود، اتفاق خوبی نیست.

شیراوژن در خصوص فعالیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی در نوع تحصیلات و رشته‌ها و مدت زمان تحصیل و جنس دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها هستند متفاوت است. در  دانشگاه‌های وزارت علوم دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی و علوم سیاسی ممکن است علاقه بیشتری به فعالیت‌های سیاسی داشته باشند. 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با وجود تفاوت‌هایی که تشکل‌های دانشجویی علوم پزشکی با تشکل‌های وزارت علوم دارند بازهم شاهد فعالیت این دانشجویان هستیم و فعالیت این دانشجویان از یک پختگی برخوردار است و به دلیل سال‌های تحصیلی بیشتر از عقلانیت بیشتری برخوردار هستند.

نباید دخالتی در امور تشکل‌های دانشجویی داشته باشیم

وی ادامه داد: ما به عنوان مجموعه وزارت خانه یا معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها نباید مداخله در فعالیت تشکل‌های دانشجویی داشته باشیم آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند و باید حمایت لازم را از دانشجویان داشته باشیم و شرایط و زمینه را برای فعالیت دانشجویان فراهم کنیم.

انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی با نظرخواهی دانشجویان برگزار می‌شود

شیراوژن در خصوص حواشی موجود برای تشکیل کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی علوم پزشکی گفت: اگر به قانون و آیین نامه‌ها و شیوه نامه‌های موجود عمل کنیم مشکلی برای انتخابات شورای نشریات نداریم.

وی افزود: جلسه‌ای قرار است با حضور دانشجویان و مدیران مسئول نشریات برگزار شود که با نظرات دانشجویان بتوانیم یک شیوه نامه بدون مشکل را برای انتخابات شورای ناظر برنشریات تعریف کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: انتخابات مدیران مسئول یک برنامه سیاسی است و قطعا اختلاف سلیقه بین دانشجویان وجود دارد، اما تلاش ما این است که این انتخابات را بدون حاشیه در دانشگاه‌ها برگزار کنیم.

نظر شما