شناسهٔ خبر: 51208466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون پرستاری وزارت بهداشت:

جذب پرستار حرفه ای در نظام سلامت ضروری است

عبادی گفت: نسبت پرستار حرفه‌ای به تخت به ازای هر تخت ۱.۸ است؛ بنابراین ضرورت افزایش افراد جذب شده در نظام سلامت وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت بهداشت، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره برخی اظهارات درخصوص کمبود پرستار در کشور گفت: سرانه پرستار در کشور براساس سه مدل نسبت پرستار به تخت، نسبت پرستار به جمعیت و نسبت پرستار به پزشک، بررسی می‌شود. آنچه تاکنون در ایران به عنوان شاخص اصلی درنظر گرفته شده، نسبت پرستار به تخت بوده است.

او تصریح کرد: براساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده، نسبت پرستار حرفه‌ای به تخت به ازای هر تخت ۱.۸ است؛ لذا ضرورت افزایش افراد جذب شده درنظام سلامت وجود دارد.

عبادی ادامه داد: یکی از نقد‌هایی که وجود دارد این است که تاکنون عملکرد پرستار و عرصه خدمتی آن‌ها را تنها در چارچوب بیمارستان‌ها دیده‌ایم، درحالی که در دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی دانشگاهی این گروه علاوه بر عرصه خدمات در بیمارستان ها، عرصه‌های بزرگ تری همچون حضور در سطوح مختلف پیشگیری و ارائه خدمات در جامعه هم قابل تسری است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: اگر نگاه کارآفرینی و توسعه عدالت در سلامت داشته باشیم، حتما فضا‌هایی را برای کسب و کار و ارائه خدمات سلامت توسط پرستاران در سطح جامعه برنامه ریزی خواهیم کرد.

او با بیان اینکه حضور پرستاران در عرصه مراقبت در منزل و سایر عرصه‌های اجتماعی همچون پرستار مدرسه، کارخانه و نظایر آن می‌تواند فضای بیشتری را برای نقش آفرینی این عزیزان فراهم کند، گفت: باید علاوه بر گسترش کمی تربیت پرستار در برنامه‌های درسی آن‌ها هم بازنگری صورت گیرد و یا آنکه برنامه‌های درسی جدیدی مبتنی بر تربیت پرستار جامعه نگر یا بهداشت طراحی شود که این موضوع در دست بررسی است و امیدواریم تا چندماه آینده کار‌های کارشناسی آن به اتمام برسد و قابل ارائه باشد.

عبادی بیان کرد: در دوره جدید، توسعه نقش پرستاری در جامعه از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت خواهد بود تا به این وسیله به اقتصاد سلامت و بهبود شاخص‌های سلامت و نقش آفرینی پرستاران در عرصه‌های اجتماعی کمک کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما