شناسهٔ خبر: 51214360 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری:

۳۸ هزار نفر مشغول به تحصیل در رشته پرستاری هستند

عبادی گفت: امروزه ۳۸ هزار نفر مشغول به تحصیل در رشته پرستاری هستند و ما متاسفانه مجوز استخدام پنج هزار نفر نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ظرفیت برای جذب پرستاران امکان پذیر است. نوعی رابطه استخدامی وجود دارد و  برخی از همکاران از طریق دیگر با وزارت بهداشت مشغول به کار می شوند.

عبادی افزود: میزان نیاز پرستار در کشور حداقل ۱۰۰ هزار نفر است، آمار دقیقی از پرستاران بیکار نداریم و بیش از ۸۰ درصد پرستاران بانوان هستند که بعد از فارغ التحصیل شدن به دلایل مختلفی مانند ازدواج و ... ترک خدمت کنند که نمی‌توان گفت آن‌ها پرستاران بیکار هستند.

در ادامه مهدی محرری عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری گفت: امروزه ۳۸ هزار نفر مشغول به تحصیل در رشته پرستاری هستند و  ما متاسفانه مجوز استخدام پنج هزار نفر نداریم و بازنشستگان پرستاری کمبود نیرو را بیشتر از قبل نشان می‌دهد.

بالغ بر هشت میلیون سالمند در کشور داریم

عبادی بیان کرد: شاخص سرانه پرستار به تخت و جمعیت متفاوت است. به ازای هر پرستار دو بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه وجود دارد، البته باید بگویم پرستار به دو بخش حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای تقسیم بندی می‌شوند؛ اما به طور کلی شاخص‌های ما پایین‌تر از استاندارد‌های بین المللی است.

او افزود: امروزه بالغ بر هشت میلیون سالمند در کشور داریم و طب دهه‌های آینده حدود ۳۰درصد از جمعیت کشور سالمند هستند. پرستاران در خارج از بیمارستان می‌توانند به بیماران و مردم خدمت بدهند.

عبادی با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بیان کرد: محل اعتبارات مشکل اصلی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. بیمه و سازمان برنامه بودجه بیشترین مقاومت برای اجرای این طرح بود و بسته‌های خدمتی با هدف انجام این طرح به پرستاران داده می‌شد. رهبری در سال گذشته تاکید زیادی بر اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری کرده است. تعرفه گذاری پرستاری باعث کاهش هزینه‌ها و بار مالی برای بیمه‌ها نیز دارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت بیان کرد: اگر عرصه خدمات پرستاری را فقط محیط بیمارستان بدانیم مشکل پابرجاست و آن چیزی که در نظام آموزشی پرستاری و برنامه‌های درسی پرستاری پیش بینی شده است و در کشور‌های پیشرفته اجرا می‌شود، عمده پرستاران می‌تواند خارج ار دیوار‌های بیمارستان‌ها به مردم خدمت کنند.

محرری بیان کرد: کمبود پرستار باعث آسیب به بیماران می‌شود.  هنوز داروخانه‌ها حق فنی را با وجود الکترونیکی شدن نسخه‌ها از مراجعه کنندگان دریافت می‌شود. خدمات ارایه شده به بیمارستان‌ها دارای یک ضریبی بوده که به پرستار پرداخت نمی‌شود تعرفه گذاری پرستاری سبب کاهش هزینه‌های حوزه سلامت مردم می‌شود.

محرری گفت: امکان ندارند فردی دوره‌ی پرستاری را گذارنده و فارغ التحصیلی شود، اما بیکار باشد.

او گفت: مجوز جذب ۱۶۰۰۰ نفر در سال ۹۸ داده شد و در سال ۹۹ به ۳۹ هزار نفر رسیده است و در حدود ۱۵۵۰۰ نفر از این جذب مربوط به همکاران پرستار بوده است. این عمل آن به صورت رسمی جذب می‌شوند و گاهی شرکتی خالی شده و دوباره پرستارانی به صورت شرکتی جذب می‌شوند.

نباید انتظار ارتقای سطح سلامت داشته باشیم

محرری گفت: ما نباید انتظار ارتقای سطح سلامت داشته باشیم، ولی کمبود نیرو داشته باشیم پرستاران در این دو سال کرونا خیلی خسته شده اند و بیش از ۵۰ درصد از کار‌هایی که توسط پرستاران انجام می‌شود که مربوط به همکاران پرستار نیستند.

او بیان کرد: پرستاران وقت نمی‌کنند؛ که به کار‌های دیگر برسند. در. بیمارستان شیر رادیاتور خراب است بیماران این موضوع را از پرستار می‌خواهند.

انتهای پیام/

نظر شما