شناسهٔ خبر: 51127830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان جهانی بهداشت جهان را به آرامش و عقلانیت علیه اومیکرون فراخواند

تهران- ایرنا- سازمان جهانی بهداشت با انتقاد از واکنش شتابزده و بیش از حد برخی کشورها در قبال کشورهای آفریقایی، تاکید کرد: با وجود درک این نگرانی ها، لازم است دولت ها «اقداماتی عقلانی و متناسب در جهت کاهش خطرات» اتخاذ کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری افه اسپانیا، «تدروس ادهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، از اقداماتی که توسط برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی در ایجاد محدودیت های سفر به کشور آفریقای جنوبی یا بوتسوانا اتخاذ شد، پیش از آنکه سازمان جهانی بهداشت گزارشی در این باره منتشر کند ابراز شگفتی کرد و گفت: دولت ها تدابیری را اتخاذ کردند که «بر پایه هیچ شواهدی نبوده و به خودی خود نیز موثر نیستند».

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت علاوه بر آنکه این اقدامات را بیش از اندازه و افراطی دانست، کشورهای جهان را به حفظ آرامش و «اقدامات عقلانی و متناسب» در مقابله با این سویه جدید ویروس کرونا دعوت کرد.   

ادهانوم در دیدار هفتگی خود با هیأت کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت در ژنو که این هفته به دلیل شرایط کنونی با حضور چندین وزیر جلسه فوق العاده تشکیل داد، تاکید کرد: برخی از این اقدامات «فقط وضعیت نابرابری را وخیم تر می کنند».

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای که سه شنبه منتشر کرد همچنین هشدار داد که ممنوعیت کامل سفر به کشورها مانند آنچه که این روزها علیه کشورهای جنوب آفریقا اعمال شد، نه تنها موجب انزوای این گونه کشورها می شود، بلکه می تواند به مبارزه علیه همه گیری آسیب بزند.

این نهاد بین المللی با بیان اینکه «این اقدامات ممکن است کشورها را از اشتراک گذاری اطلاعات اپیدمیولوژی و ژنتیکی خود دلسرد کند» خواستار بازبینی مجدد کشورها در رویکرد خود نسبت به اعمال محدودیت های سفر شد تا «اطلاعات بیشتری درباره ویژگی های اومیکرون به دست آید».

از سوی دیگر، تدروس ادهانوم گفت: اگرچه «نگرانی تمام کشورها برای مقابله با این سویه ناشناخته» که خود سازمان جهانی بهداشت آن را «با ریسک بالا» خوانده، قابل درک است، اما همزمان از کشورها خواست «اقداماتی عقلانی و متناسب در جهت کاهش خطرات» اتخاذ کنند.

در حالی که گفته می شد سویه جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون در کشور آفریقای جنوبی کشف شده، با این وجود مقام های بهداشتی هلند روز سه شنبه اعلام کردند این سویه جدید،  قبل از اینکه دو پرواز هفته گذشته از آفریقای جنوبی وارد هلند شود، در این کشور شناسایی شده است.

اومیکرون که پژوهشگران آن را بسیار نگران‌کننده ارزیابی می‌کنند، به دلیل جهش‌های زیاد ممکن است، اثر بخشی واکسن‌های موجود برای پیشگیری از ابتلا به آن را با چالش مواجه کند.  

انتشار سریع سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشورهای جهان و نگرانی از طولانی شدن دوره همه گیری این گونه تازه، زنگ خطر تازه را برای بازارهای مالی بین المللی دوباره به صدا درآورده است.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران، ظهور سویه اومیکرون حاصل رویکرد بی عدالتی و نابرابری در توزیع واکسن کرونا در سطح جهان و احتکار واکسن از سوی برخی کشورهای ثروتمند است.

نظر شما