شناسهٔ خبر: 51128554 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد

منع سفر برای مهار اومیکرون بی فایده است

سازمان جهانی بهداشت ، ممنوعیت‌های سفر به منظور مهار همه گیری سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون» را بی فایده خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما سویه جدید بسیار مسری ویروس کرونا که برای نخستین بار ۲۴ نوامبر در آفریقای جنوبی گزارش شد، در واقع احتمالا از چند روز قبل از اعلام این خبر در سراسر جهان شروع به گسترش کرده است. مقامات بهداشت و درمان هلند روز سه شنبه اعلام کردند که این سویه جدید از ۱۹ نوامبر در این کشور شیوع پیدا کرده است.
بنا بر اعلام موسسه بهداشت و محیط زیست هلند، سویه اومیکرون در دو نمونه تست که در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۳ نوامبر گرفته شده بود، شناسایی شده که یکی از این دو فرد مبتلا اخیرا هیچ سفری نداشت و این امر نشان می‌دهد این سویه از قبل در هلند در حال انتقال بوده است.
شامگاه سه شنبه برزیل از ثبت دو مورد نخست ابتلا به این سویه جدید خبر داد که از آفریقای جنوبی به این کشور آمده اند. این دو مورد، نخستین موارد ابتلا به اومیکرون در آمریکای لاتین نیز محسوب می‌شوند.
سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ممنوعیت‌های عمومی سفر مانع از شیوع این سویه نخواهد شد.»
به دنبال وحشتی که به نظر می‌رسد کل زمین را فرا گرفته است، تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه خواستار «آرامش» و «پاسخی منطقی و متناسب» شد.
وی گفت نگران است که کشور‌های متعددی دست به اقداماتی کلی و ناگهانی بزنند که نه مبتنی بر شواهد و نه به خودی خود موثر است و تنها موجب تشدید نابرابری‌ها خواهد شد.
از هنگامی که آفریقای جنوبی از ظهور این سویه جدید خبر داده است، بسیاری از کشور‌ها مرزهایشان را به روی این کشور و همسایگانش بسته اند که خشم این منطقه را برانگیخته است.
سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: «این اقدامات ممکن است تاثیری منفی بر تلاش‌های بهداشت جهانی در مدت همه گیری داشته باشد و کشور‌ها را از گزارش دادن و به اشتراک گذاری داده‌های مربوط به همه گیری و توالی یابی بازدارد.»
این سویه جدید اکنون در تمام قاره‌ها مشاهده شده است. اما اروپا که با موج جدیدی روبرو است، به نظر می‌رسد که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است.
در حال حاضر ۱۳ مورد ابتلا به این سویه در انگلیس و ۹ مورد نیز در اسکاتلند شناسایی شده است.
فرانسه از نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در جزیره رئونیون، از سرزمین‌های ماورای بحار فرانسه در اقیانوس هند، خبر داد. شامگاه سه شنبه دو مورد ابتلا به این سویه در سوئیس ثبت شد.
در آسیا، در ژاپن سه هفته پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی از روز سه شنبه ورود همه اتباع خارجی به این کشور ممنوع شد و دولت ثبت نخستین مورد ابتلا به اومیکرون را در مردی که از نامیبیا بازگشته بود، تائید کرد.
کانادا نیز روز سه شنبه علاوه بر هفت کشور منطقه جنوب آفریقا که قبلا اعلام کرده بود، ورود مسافر از کشور‌های مصر، مالاوی و نیجریه به این کشور را نیز ممنوع کرد.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد هر چند که مسائل ناشناخته بسیاری از قبیل میزان سرایت، تاثیر واکسن‌های موجود، شدت علائم بیماری و ... باقی مانده است، اما قابلیت انتقال اومیکرون در سطح جهانی «بالا» است.
در آفریقای جنوبی بیشتر موارد جدید ابتلا به اومیکرون مربوط می‌شود و این امر نشان می‌دهد که احتمال سرایت این سویه جدید بسیار زیاد است.

نظر شما