شناسهٔ خبر: 50871579 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کتاب « سوزلرین واحد یازیلشی» در تبریز نقد و بررسی شد

تبریز - ایرنا - کتاب « سوزلرین واحد یازیلشی» ( شیوه خط و فرهنگ و املایی ترکی آذربایجانی) با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی، نویسندگان، منتقدان و فعالان چاپ و نشر در تبریز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان روز پنجشنبه در این جلسه با اشاره به مصوبه طرح تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس ایران به نقل از رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اساس قرار است این طرح اول آذر در صحن مجلس شورای اسلامی برای تایید نهایی مورد بررسی قرار گیرد و آموزش و پرورش نیز مسوولیت اجرای آن را بر عهده خواهد گرفت.

جواد شریف نژاد، با بیان اینکه این مصوبه از مطالبات مردم منطقه آذربایجان بود، افزود: این خبر برای افرادی که مقید به زبان پدری و مادری بودند و می خواستند بر اساس چارچوب های آموزشی به صورت قانونی و عرفی این زبان را بخوانند و بنویسند، خوشایند بود.

وی با اشاره به نگارش کتاب « سوزلرین واحد یازیلشی» اظهار داشت: این کتاب برای ارتقای غنای کتاب های نوشته شده در حوزه ادبیات آذربایجان از سوی نویسندگان و منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا با رفع نواقص و تغییرات در راستای فرهنگ و زبان ترکی برای چاپ دوم تکمیل شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان همچنین با اشاره به تاسیس و فعالیت این بنیاد گفت: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در سال ۹۴ با تمهیدات دولت گذشته به صورت رسمی تشکیل یافت و پس از تدوین اساسنامه، انتخاب هیات مدیره و انجام کارهای اداری در سال ۹۵ شروع به فعالیت کرد.

شریف نژاد، با بیان اینکه تدوین کتاب های مرجع در جهت آموزش عمومی زبان ترکی از برنامه های اصلی این بنیاد است، ادامه داد: در این راستا نقد و بررسی این کتاب برگزار شده است.

کتاب « سوزلرین واحد یازیلشی» حاوی ۱۸ هزار لغت در خصوص کارکرد ادبیات ترکی است

نویسنده و عضو هیات علمی نگارش کتاب « سوزلرین واحد یازیلشی» نیز در این جلسه با اشاره به وظایف فعالان حوزه فرهنگ و ادب آذربایجان و نهادها و دانشگاه ها در خصوص گسترش و ارتقای غنای زبان ترکی، گفت: برای نگارش این کتاب ۱۰۰ جلسه حضوری با حضور اساتید و اعضای هیات علمی تشکیل شد و در قالب ۱۸۰ صفحه گرامر و ۱۸ هزار لغت در خصوص کارکرد ادبیات ترکی نوشته شد.

ابوالفضل علیمحمدی، افزود: پس از اتمام این کتاب به چند نفر از اساتید برای اعلام نظر فرستاده شد تا با نقد سالم موارد نقص و سهوها در کتاب مشخص و رفع شود.

وی اظهار داشت: در این کتاب علاوه بر ۱۸۰ صفحه مقدمه، کلمات ترکی آنچنان که تلفظ می شد نوشته شده و در کلمات « دخیل» نیز ۲ نوع تلفظ برای آن ها نوشته شده است.

نویسنده کتاب و عضو هیات علمی نگارش « سوزلرین واحد یازیلشی» با بیان اینکه هیچ کتابی در اولین نگارش کامل نمی شود، گفت: هیچ فرهنگ کتابی در ابتدا کامل و جامع نخواهد بود.

علیمحمدی، ادامه داد: در این کتاب به معنی و ریشه کلمات ورود نشده است و تلاش شده تا بر اساس یک قاعده و قانون به صورت علمی کاری انجام شده باشد.

وی نگارش و تدوین کتاب « فرهنگ ترکی آذربایجانی به زبان فارسی» را از دیگر اقدامات انجام شده در بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان اعلام و یادآوری کرد: در این کتاب از ۱۱۴ منبع و آثار اساتید و شعرا استفاده و شاهد مثال آورده شده است.

کتاب « سوزلرین واحد یازیلشی» برای کاستن از فاصله بین نوشتار و گفتار زبان ترکی نوشته شده است

استاد دانشگاه و عضو هیات علمی نگارش کتاب « سوزلرین واحد یازیلشی» نیز در این جلسه با اشاره به برخی نقدها در خصوص این کتاب گفت: نه تنها در زبان ترکی بلکه در تمام زبان ها از جمله فارسی، عربی و انگلیسی، در نوشتار و گفتار تفاوت وجود دارد و این موضوع در زبان ترکی نیز طبیعی است.

رحمانی، افزود: از زمان قاجار تاکنون به علت اینکه زبان ترکی به صورت علمی در مدارس و دانشگاه ها تدریس و خوانده نشد، بین نوشتار و گفتار در این زبان فاصله افتاده است و پر کردن این فاصله زمانبر است.

وی اظهار داشت: هدف اصلی از نگارش این کتاب، کاستن از فاصله بین نوشتار و گفتار در زبان ترکی است تا با پیشنهاد ناشران و خوانندگان و نقد و بررسی و ارایه پیشنهادهای آن ها، گامی در جهت کاستن از اختلاف ها در نوشتار و گفتار زبان ترکی برداشته شود.

به گزارش ایرنا، در این جلسه که در خانه پروین اعتصامی برگزار شد، کتاب « سوزلرین واحد یازیلشی» از سوی جمعی از نویسندگان، ناشران و منتقدان کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت و اعضای هیات علمی نگارش این کتاب توضیحات لازم را به منتقدان ارایه کردند.

در پایان این جلسه همچنین گزارشی از نگارش و تدوین کتاب های « فرهنگ ترکی آذربایجانی به زبان فارسی» و « والیان و استانداران آذربایجان» ارایه شد.

نظر شما