شناسهٔ خبر: 50757961 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۵۰ ویژه برنامه هفته کتاب در استان مرکزی تدارک شده است

اراک - ایرنا - سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: ۳۵۰ ویژه برنامه فرهنگی گرامیداشت هفته کتاب با محورهای مختلف در کتابخانه‌های عمومی این استان تدارک شده است.

صاحب‌خبر -

«سکینه‌ خاتون مهدیان‌پور» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بهره‌برداری از کتابخانه عمومی ام‌البنین(س) شهر صنعتی کاوه ساوه، نشست کتاب‌خوان اختصاصی نویسندگان و مترجمان، برگزاری محفل ادبی ادیـب با حضور شعرای برجسته استان، برپایی آئین ملی رونمایـی از کتـاب «تـازه داماد» زندگینامه تکاور شهید مهدی جودکی، کارگاه آموزشی پـرورش خانواده کتاب دوست و کارگاه آموزشی ترفندهای فضای مجازی  از برنامه‌های شاخص این اداره کل در هفته کتاب است.
وی اظهار داشت: در شهرستان‌ها نیز کارگاه آموزشی قصه‌گویی برای مادران و جمع خوانی کتاب «یاد و یادگار» با حضور نویسنده کتاب در آشتیان نشست کتاب‌خوان اختصاصی و رونمایی کتاب «سرایش عشق» در تفرش برگزاری کارگاه آموزشی و نشست کتاب‌خوان تخصصی در خمین پیش‌بینی شده است.

وی ادامه  داد: برگزاری نشست کتاب‌خوان مروجان کتابخوانی، آغاز به کار محفل قرآن و عترت و محفل ادبی کتابخانه اشراق، رونمایی از کتاب‌های «تک درخت تنها» و «خون و نمک»، نشست تخصصی کتاب‌خوان استادان دانشگاه و برگزاری مسابقه کتابخوانی «تفسیر قرآن» در دلیجان رونمایی از کتاب «بلاغت در آثار سلمان ساوجی» و تور کتابخانه‌گردی برای اعضا در ساوه افتتاحیه محفل قرآن و عترت کتابخانه شهید امیری در شازند نشست شعرخوانی با حضور فعالان ادبی در فراهان، رونمایی از کتاب «دولت عشق، جرعه‌ای از بهار معرفت امام عصر(عج)» و نشست کتاب‌خوان اختصاصی مسئولان شهرستان در کمیجان از دیگر برنامه‌ها است.
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: برگزاری نشست‌های نمایشنامه‌خوانی، بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها، کتابخانه‌گردی مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی، برنامه‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب نویسندگان بومی، معرفی کتاب برای شهروندان در محافل عمومی، قصه گویی برای کودکان، نشست‌های مطالعاتی، کارگاه‌های آموزشی‌مهارتی، نمایشگاه کتاب برای بازنمایی منابع کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌های این اداره کل در بزرگداشت هفته کتاب در استان است.
مهدیان‌پور گفت: آذین‌بندی و فضاسازی کتابخانه‌ها، نقاشی دیواری با موضوع کتاب و کودک، نمایشگاه پوستر کتابخوانی، تقدیر از اعضای کتابخوان کتابخانه‌ها، خلاصه‌نویسی از کتاب، نقاشی و داستان‌نویسی با موضوع منابع جشنواره کتابخوانی رضوی، خاطره نویسی، برگزاری نمایش عروسکی، نشست‌های مثنوی‌خوانی و سعدی‌خوانی، تبلیغ و ترویج کتابخوانی در مصلی‌های نماز جمعه، حضور کتابداران در مدارس، برگزاری نمایشگاه‌ها و مسابقات نقاشی، ویژه برنامه‌های کتاب و کودک از دیگر برنامه‌هایی است که در ایام هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اجرای طرح «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در کتابخانه های عمومی استان، گفت: این پویش از طرح‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که به‌منظور بهبود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تامین و تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی اجرا می‌شود و بر این اساس مردم فرهنگ دوست می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی، کتاب های بدون استفاده خویش را برای استفاده دیگران به کتابخانه هدیه کنند.
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اظهار داشت: مردم امسال ۶ هزار و ۲۰۰ جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا کردند که این رقم به غیر از ارسال کتاب توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.
مهدیان‌پور گفت:  ۶۷۰ میلیون ریال نیمه نخست امسال از محل اعتبارات استانی کتاب خریداری شده و به کتابخانه‌های عمومی استان تحویل شده است.
وی افزود: آئین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان مرکزی ۲۹ آبان ماه جاری با حضور مقامات استانی، کتابداران، مسئولان کتابخانه‌های عمومی و فرهیختگان عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شودو از کتابخوانان و کتابداران برتر، انجمن‌های برتر در سطح استان و فعالان عرصه کتاب تقدیر به عمل می‌آید.

یک میلیون و ۸۴ هزار و ۹۳۶ جلد در قالب ۹۰۴ هزار و ۱۶۲ عنوان کتاب در کتابخانه‌های استان مرکزی وجود دارد.

بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما