شناسهٔ خبر: 50664920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سردار جلالی در همایش پدافند غیرعامل و رسانه پایدار:

شاهد ولنگاری رسانه ها در دولت دوازدهم بودیم

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: پدیده رسانه، قانون و قانونگذار می‌خواهد و نباید همینطوری رها شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل در همایش پدافند غیرعامل و رسانه پایدار گفت: رسانه چهار چوب اساسی جنگ ها را تغییر داده است. در جنگ های گذشته میزان کشتن مردم قابلیتی بود که کشورها علیه هم انجام می دادند تا یکی تسلیم دیگری شود؛ مثل حمله ناجوانمردانه ای آمریکا به ژاپن کرد. اما وقتی رسانه توسعه پیدا کرد، تعریف مرزهای جغرافیایی تغییر کرد، رسانه از مرزها عبور کرد و افکار عمومی موضوعی اساسی شد و در نتیجه تحول رسانه در همه حوزه ها شکل گرفت. مثلا وقتی از جنگ سایبری صحبت می کنیم، چهار عنصر فناوری سایبری،کارکرد، عدم کارکرد آن و مردم و رسانه است.

جلالی ادامه داد: رسانه را از چند منظر بررسی می کنیم که یکی از آنها زیرساخت های رسانه است. همه کشور ها تلاش می کنند تا بتوانند رسانه ها را کنترل کنند و از آن به عنوان ابزاری برای ارتباط حکومت ها با مردم استفاده کنند. مورد دوم محتوا و مورد سوم حکمرانی رسانه های کشور است. ما در دوره دوازدهم شاهد ولنگاری در رسانه ها بودیم. اینکه به رسانه های بیگانه اجازه دهیم، زیرساخت هایش را جا دهد و مردم ما را به بازی بگیرد، نوعی ولنگاری است که مقام معظم رهبری چندین مرتبه درباره آن تذکر دادند. ما باید از حوادث گذشته عبرت بگیریم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: تاثیر  رسانه های خارجی بر افکار عمومی می تواند بسیار خطرناک باشد، اینکه آنها فکر و رفتارشان را علیه منافع ملی شکل دهند، خطرناک است و حتما ضرورت بازنگری دارد. نظام حکمرانی رسانه ای ما بهم خورده و ما اسلحه را به دست دیگران داده ایم و این از جمله خطاهای راهبردی در دولت گذشته است و انشالله در دولت جدید باید تنظیم شود.

وی اظهار کرد: ما فاقد یک راهبرد آفندی در حوزه رسانه هستیم. باید در دو جنبه راهبرد جامع داشته باشیم؛ بخش اول صیانت از افکار عمومی در برابر تهاجم دشمن است. نباید اجازه دهیم رسانه های بیگانه افکار مردم را به بازی بگیرند. در بخش پاسخ و اقدام هم ما به ارزش های انقلابی متکی هستیم. عنصر چهارم برای بازنگری، استراتژی و راهبرد منسجم با دو بعد پدافندی و آفندی است. ما نیازمند الگوی پدافندی و جامع هستیم. تفکیک مسئله دفاع در حوزه رسانه و مساله پوپولیسم مسئله جدی است. پدیده رسانه، قانون، قانونگذار و مسئول می خواهد و نباید همینطوری رها شود. در این میان مردم آسیب می بینند و به مشکل می خورند.

انتهای پیام/

نظر شما