شناسهٔ خبر: 50661311 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رونمايي از سند رسانه پايدار با حضور وزير ارشاد

صاحب‌خبر -
رونمايي از سند رسانه پايدار با حضور وزير ارشاد
خبرگزاری آریا- همزمان با برگزاری همایش پدافند غیرعامل و رسانه پایدار، از سند راهبردی "رسانه پایدار" به عنوان یک کار پژوهشی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این مراسم که با حضور رییس سازمان پدافند غیرعامل، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ و رسانه هم اکنون در وضعیت خاصی قرار داریم گفت: بعد از گذشت 4 دهه درگیری مستقیم با جریان تمدنی غربی در حوزه رسانه‌ای، معتقدم که چند راهکار مهم و اساسی وجود دارد اول اینکه حتما جریان رسانه‌ای ما از منفعل بودن به آفندی بودن باید تغییر کند چرا که امروز با تغییر فضای کنشگری توسط رسانه‌های دیجیتال و با وجود تهدید‌ها، فرصت جبران عقب ماندگی‌های ما نیز هست.
آقای محمد مهدی اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید به عنوان زمین بازی جدید در فعالیت‌های آفندی وارد شویم افزود: باید از وضعیت پدافندی عبور کنیم، نهاد‌ها باید هنرمندی شان را در تسهیل شرایط استعداد‌ها در این فضا بگذارند و خرج کنند. ما این قابلیت را داریم که در عین حال که حتما دچار مشکلات نشویم به آفند فکر کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث افزایش سواد رسانه‌ای را از مهم‌ترین راهکار‌ها دانست و گفت: اگر سواد رسانه‌ای صورت بگیرد باعث جهش در بسیاری از فعالیت‌های خود خواهیم بود. برای مثال چرا موضوع هک بنزین و تلاش رسانه‌ای جبهه معاند این بار جواب نداد؟ به دلیل سرمایه اجتماعی که دولت جدید آفریده است که باعث شد مردم به آن مرحله از اعتماد رسیده باشند به مقابله وارد نمی‌شوند و با نظام همکاری می‌کنند ضمن اینکه رسانه‌ها مثل رسانه ملی هم در این موضوع اخیر نقش شان را به خوبی ایفا کردند.
وزیر ارشاد افزود: حاکمیت باید سرمایه اجتماعی خود را بالا ببرد و این مساله‌ای است که این روز‌ها در دولت مطرح است. دولت می‌خواهد هر تصمیمی برای مردم بگیرد همراه با اقناع مردم باشد. باید برای همه فعالیت‌های مهم اقناع صورت بگیرد.
آقای اسماعیلی با اشاره به نظرسنجی‌ها گفت: دو ماه پیش در شیوع کرونا برای باز شدن و عادی شدن امور، افکار سنجی کردیم 70 درصد مردم با بازگشایی مراکز آموزشی مخالفت بودند، اما امروز ایمنی رخ داده است و 70 درصد مردم موافق بازگشایی هستند.
وی همچنین افزود: طبق نظرسنجی‌ها درحال حاضر 83 درصد مردم در زمینه عمل به وعده‌های کرونایی از دولت راضی هستند.
در ادامه این مراسم رییس سازمان پدافند غیرعامل نیز گفت: رسانه در دوره جاری و اخیر دچار تحولات زیادی از جنس فناوری شده و این شکوفایی آثار زیادی در حوزه‌های مختلف داشته است از جمله جنگ، به شکلی که چارچوب جنگ را تغییر داده اند و در واقع جنگ، به جنگ‌های مردم محور با استفاده از ابزار رسانه تغییر کرده است.
سردار غلامرضا جلالی افزود: وقتی رسانه رشد کرد تعریف مرز‌های جغرافیایی و مرز‌ها نیز تغییر کرد. ابزار‌ها و زیرساخت‌هایی که می‌توانند افکار عمومی را شکل دهند متاثر از ابزار رسانه شکل گرفت بنابراین ما شاهد بودیم برنامه رسانه‌های بیگانه نیز تاثیرگذاری بر افکار مردم و مسئولان بود.
‌رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه باید رسانه را در 4 حوزه مد نظر داشته باشیم گفت: اول زیرساخت‌ها و فناوری رسانه که تحولاتش بسیار زیاد بوده است و حوادث اخیر نشان داد که حاکمیت پلتفرم بر محتوا واضح است. هر چند این رابطه یک طرفه نیست. دوم محتوا، سوم نظام حکمرانی که در دولت دوازدهم شاهد ولنگاری در فضای مجازی بودیم بطوریکه امکان سوء استفاده از افکاری عمومی و تبدیل آن‌ها به عنصر شورشگر رخ داد برای رسانه‌های بیگانه، دولت هم کاری نداشت.
وی افزود: در دولت قبل اجازه دادیم هرگونه پلتفرم خارجی بدون هیچ الزامی بیاید و پهنای باند هم در اختیارش قرار و افکار عمومی را دراختیار بگیرد به نوعی اسلحه را داده ایم دست دیگران که به ما حمله کنند این خطا‌های راهبردی بود که دولت گذشته انجام داد.
سردار جلالی، راهبرد را حوزه دیگر شناخت رسانه اضافه کرد و گفت: ما فاقد یک راهبرد منسجم هستیم. باید در دو جنبه راهبرد داشته باشیم یکی صیانت از مردم در برابر هجوم به افکار عمومی در بخش دیگر هم باید برای افکار عمومی پاسخ و اقدام داشته باشیم که در دو بخش آفندی و پدافندی باشد.
وی افزود: اگر دشمنان ما از فضای مجازی علیه ما استفاده می‌کنند ما هم باید رویکرد دفاعی داشته باشیم. اگر اقدام رسانه ملی در موضوع هک سامانه‌های بنزینی را در نظر بگیریم خوب بود، اما یک اقدام تکی بود چرا که کارشناسان ما هشدار داده بودند در آبان اتفاقی خواهد افتاد.
سردار جلالی اضافه کرد: ما نیازمند الگوی پدافندی و جامع هستیم ضمن اینکه مردم حداکثر استفاده و بهره مفید را از فضای مجازی داشته باشند. رییس سازمان پدافند غیرعامل افزود: تفکیک مساله دفاع در حوزه رسانه و پوپولیسم جدی است، ولی متاسفانه می‌بینیم که فضای مجازی ما ولنگار است در اروپا هم صرفا از طریق قانون‌های فضای مجازی این موضوع را کنترل می‌کنند که باید بدانیم رسانه‌های فضای مجازی ما نیز قانون می‌خواهند نباید رها باشد.
در پایان این مراسم با رونمایی از سند رسانه پایدار از تعدادی از اهالی رسانه خبرگزاری‌ها که در زمینه پدافند غیرعامل فعالیت رسانه‌ای و ارائه مقاله داشته اند، نیز تقدیر شد.

نظر شما