شناسهٔ خبر: 50659442 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نقش هنر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بی‌بدیل است

تهران- ایرنا- معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به تاثیر هنر برای کاهش اضطراب و استرس گفت: نقش هنر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بی‌بدیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین افتتاحیه پویش رسانه‌ای «ناکوک» (انتشار فیلم و انیمیشن‌های کوتاه) صبح امروز،‌ دوشنبه ۱۷ آبان ماه با حضور محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی و محمد احسان خرامید مدیرکل رسانه‌های اجتماعی معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما در سالن زنده‌یاد طاهره صفارزاده واقع حوزه هنری برگزار شد.

تقی رستم وندی با اشاره به تولید آثار هنری برای کاهش آسیب های اجتماعی گفت: یکی از عناصر هنر، تخیل است که با خیال پردازی آغاز می‌شود، ذوق هنرمند و زیبایی از دیگر عناصر برای تولید آثار هنری است.
وی با اشاره به ماموریت های سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: کاهش آسیب های اجتماعی تنها یکی از ماموریت‌های سازمان ماست. به کارگیری ظرفیت مردم برای کاهش آسیب های اجتماعی جامعه یکی از برنامه های در دست اجراست. نمی توان تنها با اتکا به ظرفیت‌های دولتی، آسیب‌های جامعه را کاهش داد، قطعاً به کارگیری هنر یکی از همین ظرفیت‌های مردمی است.
رستم وندی افزایش سواد اجتماعی را یکی از برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: نشان دادن شکل عریان آسیب ها به مخاطب تنها سبب رنجش آنها می شود. باید با ذوق هنر و تخیل که از مولفه های آثار هنری است، آسیب های اجتماعی را به مردم نشان داد و ضرورت کاهش آن را به مردم بازگو کرد.
وی جامعه پذیری و یا رفتارسازی اجتماعی را یکی دیگر از ماموریت های این سازمان اعلام کرد و افزود: ترویج رفتارهای مطلوب جامعه یکی از برنامه های وزارت کشور است. پذیرش رفتارهای مطلوب در جامعه باید در قالب پیام‌های فرهنگی باشد تا برای مردم باورپذیر شود. آثار فرهنگی با محتوای رفتارهای مطلوب جامعه، برای مخاطب جذاب تر است.
معاون وزیر کشور در ادامه به ارائه پیشنهاد طرحی با محتوای هنر درمانی برای اقشار آسیب دیده از آسیب های اجتماعی پرداخت و افزود: به عنوان مثال بخشی از کودکان در کانون های اصلاح تربیت و زندانیان وارد پروژه های همچون تئاتر درمانی شدند که سبب آرامش روانی برای این افراد شده و در فروکش کردن اضطراب و استرس تاثیر بسزایی داشته است.

وی افزود: می توانیم از ظرفیت حوزه هنری برای عملیاتی شدن چنین طرحی استفاده شود.

تاسیس صندوقی را برای حمایت از تولیدات هنری در حوزه‌های آسیب اجتماعی

محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری در این نشست با اشاره به اهداف این پویش گفت: هنرمندان بومی در هر استان با توجه به مهمترین آسیب‌ها و معضلات، دست به تولیداتی زده‌اند به امید اینکه با روایت داستانی، راه‌حل‌های برون‌رفت از معضلات را به نمایش بگذارند.

وی با بیان این که اولویت در این آثار، درگیری واقعی و از نزدیک با معضلات اجتماعی آن منطقه است، گفت: این آثار هنری برای شرکت‌ در جشواره‌های خارجی تولید نمی شوند، بلکه عزم و اراده خود را بر صیقل‌دادن روح و جان خسته مخاطب قرار داده‌اند و مسیر اصلاح و تربیت انسان به فطرت خود را دنبال می‌کنند.

رئیس حوزه هنری با اشاره به این که در کشور یک رسانه تخصصی برای پخش تولیدات مربوط به آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد، افزود: بنابراین پایگاه اطلاع‌رسانی ناکوک به همین منظور راه‌اندازی شده است. 

به گفته وی آثاری که تولید شده‌اند در قالب یک پویش رسانه‌ای فراگیر ملی پخش خواهند شد. تلاش می کنیم، این آثار در فضاهای رسانه‌ای و اجتماعی پخش شود. 

دادمان به راه‌اندزای صندوق حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان آثار هنری در حوزه خدمات اجتماعی خبرداد و گفت: به جهت باوری که به نقش فرهنگ و هنر در کاهش آسیب‌ها وجود دارد و با قول مساعدتی که از سازمان امور اجتماعی داشته‌ایم صندوقی را برای حمایت از تولیدات هنری در حوزه‌های آسیب اجتماعی تأسیس خواهیم کرد تا حمایت‌های مالی از هنرمندان داشته باشیم.

اولین پویش انتشار فیلم و انیمیشن کوتاه با موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی و با مشارکت سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و رسانه ملی کار خود را آغاز کرده است.

نظر شما