شناسهٔ خبر: 50557870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

مقامات آمریکا هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند

فیلم| جزئیات درگیری سپاه و نیروهای آمریکا بر سر نفتکش ایرانی در دریای عمان

آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا با اقدام بموقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناکام ماند.

آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. در ادامه نیرو‌های آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیرو‌های جان برکف سپاه ناکام ماندند.

نیرو‌های آمریکایی دوباره با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. این نفتکش هم اکنون در آب‌های سرزمینی کشور عزیزمان است.

<div id="video-display-embed-code_727840" ><script type="text/JavaScript" src="https://aftabnews.ir/fa/news/play/embed/735513/727840?width=700&height=300"></script></div>
 
این ویدئو نیز امروز در برخی رسانه ها منتشر و آن را مربوط به این درگیری دانسته اند اما به نظر می رسد مربوط به حادثه ای دیگر از رویارویی نیروهای سپاه و آمریکا باشد.
 
<div id="video-display-embed-code_728100" ><script type="text/JavaScript" src="https://aftabnews.ir/fa/news/play/embed/735513/728100?width=700&height=300"></script></div>
 
با این حال هنوز تصاویر بیشتری از این رویارویی منتشر نشده است. همچنین نکته مبهمی که در این اطلاعیه وجود دارد، مشخص نشده که سرنوشت نفت ایران و نفتکش دیگر این ماجرا چه شده است.
 
روایت سردار کوثری
 
همچنین سردارمحمداسماعیل کوثری، جانشین سابق فرمانده قرارگاه ثارالله و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در خصوص ابعاد جدیدی از عملیات سپاه در دریای عمان گفت: صبح امروز نفتکش ایرانی در حال حمل نفت در دریای عمان بوده است که دزدان دریایی به طرف نفتکش حمله می‌کنند. در جریان این کشاکش و درگیری آمریکایی‌ها نیز به حمایت و کمک دزدان دریایی می‌آیند.(جزئیات بیشتر)

تکمیلی/ اطلاعیه سپاه

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با اقدام به موقع و و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست امریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند. امریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفتکش دیگر، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند. رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت‌شده آن را تصرف و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.

این اطلاعیه تصریح کرده است: نیرو‌های ارتش تروریست امریکا در ادامه با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند.

در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تلاش نافرجام مجدد امریکایی‌ها برای تقویت توان خود با استفاده از استعداد بیشتر و گسیل چندین ناو جنگی دیگر برای سد کردن مسیر حرکت نفتکش، آمده است: آمریکایی‌ها با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران از ادامه ماجرا منصرف شدند و منطقه را ترک کردند.

روابط عمومی کل سپاه در پایان تصریح اعلام کرده است: این نفتکش در ساعت ۸ صبح سوم آبان ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی ایران اسلامی، در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفته است. تصاویر شفاف، گویا و غیرقابل انکار این رخداد تا ساعتی دیگر در اختیار رسانه‌های گروهی قرار خواهد گرفت.

فیلم رویارویی نیروهای سپاه و آمریکا منتشر شد

<div id="video-display-embed-code_728376" ><script type="text/JavaScript" src="https://aftabnews.ir/fa/news/play/embed/735513/728376?width=700&height=300"></script></div>

روایت متفاوت آمریکا: ایران نفتکش ویتنام را توقیف کرد؛ ما دخالتی نداشتیم

نیوزویک به نقل از یک مقام پنتاگون نوشت که نیروهای ایرانی هفته گذشته یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرده‌اند. با وجود این، این مقام آمریکایی مدعی شده که نیروهای آمریکایی فقط حادثه را تماشا کردند و با نیروهای سپاه پاسداران مقابله نکردند.

یک مقام آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با نیوزویک گفت‌وگو می‌کرد مدعی شد: «ما ادعای ایرانی‌ها مبنی بر اینکه آنها مانع بازپس‌گیری کشتی توسط ما شدند را رد می‌کنیم. اصل مطلب این است. این اتفاق هفته پیش افتاد. نیروهای دریایی در خلیج عمان، توقیف این نفتکش توسط نیروهای دریایی ایران را تماشا کردند.»

مقام پنتاگون درباره اینکه آمریکایی‌ها چه رویدادی را تماشا کردند اینطور توضیح داد: «حدود 10 قایق تندروی ایران به سمت آن چیز یورش بردند.»

وی اضافه کرد: «ما هفته گذشته به دلیل برخی حساسیت‌ها جزئیات این حادثه را منتشر نکردیم، اما حالا ایرانی‌ها مسئله را به سمت ما برگردانده‌اند و می‌گویند مانع از آن شده‌اند که ما آن کشتی را توقیف کنیم در حالی که کاملاً روشن است که نیروهای ما داشتند بر اوضاع نظارت می‌کردند.»

آسوشیتدپرس: ایران نفتکش تحت پرچم ویتنام را توقیف کرده

دو مقام مطلع آمریکایی روز چهارشنبه به اطلاع آسوشیتدپرس رسانده‌اند که ایران در ماه گذشته میلادی یک نفتکش با پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده است که این نفتکش در بندرعباس نگهداری می‌شود.

یکی از این مقامات مدعی شد که ایران در تاریخ 24 اکتبر (نه روز پیش) نفتکش MV Southys را تحت کنترل خود درآورده است.

به نوشته آسوشیتدپرس هدف از توقیف این نفتکش مشخص نیست.

داده‌های مرتبط ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهند که این نفتکش در روز سه‌شنبه در بندرعباس بوده است.

این دو مقام به شرط فاش شدن نام‌شان این ادعاها رو مطرح کردند چراکه این اطلاعات به دلیل تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات وین جهت احیای برجام عمومی نشده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما