شناسهٔ خبر: 50509292 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعالیت دبیرخانه تئاتر خیابانی مریوان در طول سال فعال شود

سنندج - ایرنا - مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دبیرخانه جشنواره مریوان باید در طول سال فعال باشد و مردم مریوان که در جهان به هنردوستی شهره هستند، شاهد اجراهای عمومی تئاتر خیابانی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قادر آشنا روز دوشنبه در آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اظهار داشت: هدف از این کار قدردانی از مردم هنردوست مریوان است که بتوانند در طول سال از این هنر بهره ببرند.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونا، تئاتر خیابانی جور تئاتر صحنه‌ای را کشید، افزود: در این شرایط، دلگرمی استاندار و مدیران عالی استان که برای برگزاری این جشنواره همت بالایی داشتند، باعث شد جشنواره با همه تردیدها برگزار شود.

آشنا اضافه کرد: کرونا مصیبت‌هایی را عارض و مشکلات اقتصادی را در دنیا به وجود آورد که بیشترین ضرر را اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه هنرمندان تئاتر متحمل شدند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با وجود تردیدها برای برگزاری حضوری این دوره، با بکارگیری تمهیدات توسط مسوولان استان، دوره پانزدهم موفق ظاهر شد و مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جانی دوباره به تئاتر خیابانی دادند.

وی، وجه تمایز تئاتر با دیگر رشته‌های هنری را در این دانست که تئاتر، زبان و هنر مردمی است که شرایط اجتماعی و اقتصادی را نقد و زبان مطالبه مردم از مسوولان می‌شود.

آشنا اضافه کرد: ذات هنر نمایش، گزنده است و در نظام‌های مبتنی بر رای مردم تئاتر ساری و جاری است، چیزی که در همه نقاط ایران با آثار مبتنی بر فرهنگ و هنر ایرانی جاری است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های تئاتر امنیت است و بدون امنیت تئاتری نخواهد بود، گفت: امنیت موجود را مدیون شهدای دفاع مقدس و شهدای سلامت هستیم.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنج آبان شروع و تا ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان ادامه داشت.

نمایش‌های راه‌یافته به این جشنواره ۴۰ اثر بوده که ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر در بخش آیینی و سنتی، پنج اثر در بخش کودک و نوجوان، سه اثر در بخش دگرگونی‌های اجرایی و پنج اثر هم در بخش ویژه(ایثار و شهادت) به مرحله نهایی راه یافت.

ضمن اینکه بخش برگزیده جشنواره(جشنواره جشنواره‌ها) هم برگزار شد. شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

نظر شما