شناسهٔ خبر: 50393988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تکمیل مسیر دوچرخه در مشهد به ۲۵۰ کیلومتر

مدیر پروژه توسعه حمل و نقل انسان محور شهرداری مشهد گفت: مشهد باید به ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه مجهز شود که در صورت تامین بودجه تا پایان امسال تجهیز خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  جمشید جعفری مدیر پروژه توسعه حمل و نقل انسان محور شهرداری مشهد در خصوص پیوستگی مسیر‌های دوچرخه در سطح شهر، گفت:  به دنبال ایجاد پیوستگی مسیر‌های دوچرخه ایجاد شده هستیم تا در مشهد، شاهد یک شبکه پیوسته ۲۵۰ کیلومتری باشیم؛ هرچند که در مناطقی مانند مناطق ۱۲ و ۱۰ که به واسطه بزرگراه از هم جدا می‏شوند، ایجاد پیوستگی اقدامی بسیار سخت  است.

او افزود: در هر منطقه طرح پیوستگی در نظر گرفته شده است، به طور مثال در گذشته شاهد ایجاد مسیر دوچرخه در منطقه یک و بولوار‌های خیام و شهید صادقی بودیم که امسال ایجاد مسیر دوچرخه بولوار ارشاد را در دست اقدام داریم تا این دو معبر را به هم متصل کند.

مدیر پروژه توسعه حمل و نقل انسان محور شهرداری مشهد ادامه داد: در منطقه یک و هشت، مسیر‌های خیابان کوهسنگی، احمدآباد، ملاصدرا داشته ایم و در ادامه، خیابان کلاهدوز نیز مجهز به مسیر دوچرخه شده که  سبب پیوستگی مسیر‌های دوچرخه در این محدوده شهری شده است.

جعفری بیان کرد: امسال اگر مسیر دوچرخه خیابان کلاهدوز را تا چهارراه ابوطالب امتداد دهیم، پیوستگی دیگری به وجود می‌آید.

او تصریح کرد: در منطقه ۵ بولوار‌های چمن و آیت الله مجلسی مجهز به مسیر دوچرخه بودند که امسال برای بولوار میرزا کوچک خان ایجاد مسیر دوچرخه را مدنظر گرفته ایم که زمینه اتصال دو منطقه ۴ و ۵ را فراهم می‌آورد.

مدیر پروژه توسعه حمل و نقل انسان محور شهرداری مشهد تاکید کرد: در منطقه ۱۰ نیز در گذشته مسیر دوچرخه در بولوار‌های شاهد و امامیه اجرا شده بود که امسال بولوار‌های حجاب و ادیب را در برنامه قرار داده ایم.

جعفری اظهار کرد: در محور‌های اصلی شهر و در محور شرقی و غربی از انتهای خیابان نخریسی تا انتهای وکیل آباد یک مسیر دوچرخه پیوسته در نظر گرفته شده است. در حال حاضر قسمت اعظمی از بولوار وکیل آباد به مسیر دوچرخه مجهز شده و  از پل شهید قانع تا انتهای بولوار وکیل آباد نیازمند مسیر دوچرخه است که شامل مناطق ۹ و ۱۱ می‏‌شود.

بیشتر بخوانید

او افزود: خیابان امام رضا (ع) به سمت حرم مطهر رضوی دارای مسیر دوچرخه است، اگر از میدان دکتر شریعتی تا میدان بسیج نیز شبکه دوچرخه ایجاد کنیم؛ محور غربی و شرقی به سمت حرم مطهر رضوی هم متصل شده و پیوستگی ایجاد خواهد شد. همچنین در ادامه خیابان فدائیان اسلام در دستور کاراست تا در محور شرقی و غربی مشهد نیز اتصال ایجاد شود و در مرکز شهر به خیابان امام رضا (ع) منتهی شود.

مدیر پروژه توسعه حمل و نقل انسان محور شهرداری مشهد ادامه داد:  از میدان آزادی به سمت حرم مطهر و میدان شهدا که شامل مسیر بولوار ملک آباد، بولوار شهید کلاهدوز، خیابان سناباد و چمران می‌شود، با ایجاد مسیر‌های دوچرخه پیوستگی به وجود آمده، اما در خیابان آیت الله شیرازی به دلیل اصلاح پیاده رو، مسیر جداگانه برای دوچرخه ساخت نخواهد شد و دوچرخه سواران می‎توانند از سواره‎رو آرام سازی شده استفاده کنند.

جعفری بیان کرد: علاوه بر این موارد، از پارک خورشید در منطقه ۹ به میدان شهدا نیز پیوستگی از طریق بولوار نماز، خاقانی، شهید کاوه و پیروزی ایجاد شده است.

او تصریح کرد: در محور شمالی و جنوبی یعنی از خیابان خواجه ربیع تا کوهسنگی، مسیر دوچرخه در میدان شهدا تا کوهسنگی و میدان شهدا تا تقاطع خیابان آیت الله عبادی ساخته شده، اما از این تقاطع به بعد به سمت خواجه ربیع به دلیل عدم تعریض معبر و عقب نشینی، احداث مسیر میسر نشده است.

مدیر پروژه توسعه حمل و نقل انسان محور شهرداری مشهد تاکید کرد: با این پیوستگی‌هایی که در سطح شهر مشهد در دست اقدام داریم از لحاظ کمی به هدف ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه تا پایان امسال خواهیم رسید؛ اما به لحاظ پیوستگی افق بلند مدت تری نیاز است.

جعفری اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم که پیوستگی مسیر دوچرخه مورد توجه قرار نگرفته و در تقاطع‌ها و میادین شهر که نقاط اتصال هستند زیرساختی برای دوچرخه ایجاد نشده است. اگر می‌خواهیم شبکه پیوسته مسیر دوچرخه به صورت ایمن در شهر داشته باشیم؛ باید در محل تقاطع‌ها و میادین نیز این پیوستگی را به نحو احسن ایجاد کنیم.

انتهای پیام//ت.ز

نظر شما