شناسهٔ خبر: 50390830 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت سازمان جهاد دانشگاهی تهران از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا

تهران-ایرنا- دبیر مرکز نوآوری و شتاب دهی(منش) سازمان جهاد دانشگاهی تهران  گفت: جهاد دانشگاهی با هدف تحقق الگوی اقتصاد دانش‌بنیان و با حمایت توسعه کسب ­و­کارهای دانشجویی و دانشگاهی، مرکز نوآوری و شتاب دهی را تاسیس کرد که استادان و دانشجویان صاحب ایده‌های جدید از امکانات آن بهره می‌برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مرتضی پرهیزکار با بیان این‌که این حمایت‌ها به کاهش ریسک، زمان و هزینه راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا کمک می‌کند، اظهار داشت: ایجاد و تقویت هسته­ ای نوآوری و کارآفرینی و کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری در دانشگاه و جهاد دانشگاهی از اهداف اصلی راه‌اندازی این مرکز در سازمان جهاد دانشگاهی تهران است.

وی ادامه داد: بیشتر استارتاپ‌ها در بدو تأسیس به لحاظ منابع مالی و نیازهای تخصصی و فنی بسیار آسیب‌پذیر هستند، از این‌رو ارایه خدمات آموزشی، مشاوره­ای و منتورینگ، تأمین منابع مالی از طریق ارتباط با سرمایه‌­گذاران و معرفی ایده‌های خوب به صندوق‌های سرمایه گذاری از مهم ­ترین خدمات این مرکز خواهند بود.

دبیر مرکز نوآوری و شتاب دهی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که این مرکز در سه حوزه تخصصی شامل آموزش و توسعه منابع انسانی، شیمی و مهندسی شیمی، مهندسی متالورژی و آلیاژهای ویژه فلزی فعالیت خواهد کرد، افزود: فضای اختصاص‌یافته برای استقرار این مرکز به مساحت ۶۴۰ متر مربع در مجتمع آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران در بلوار کشاورز در حال آماده‌سازی است. این مرکز همچنین می‌­تواند از سایر امکانات این مجتمع اعم از آمفی‌تئاتر، کلاس‌ها و استودیوی تولید محتوا برای تحقق مأموریت­‌ها و انجام فعالیت­‌ها استفاده کند.

امکان بهره‌مندی شرکت‌های مستقر در منش از امکانات آزمایشگاهی 

پرهیزکار ادامه داد: سازمان جهاد دانشگاهی تهران تعداد مناسبی آزمایشگاه، کارگاه‌ و امکانات مورد نیاز در بخش‌های شیمی، مهندسی شیمی و مهندسی متالورژی در اختیار دارد، افراد و شرکت‌های مستقر در این مرکز می‌توانند از این امکانات برای تحقق مأموریت‌های خود به خوبی استفاده کند.

وی تأمین منابع مالی برای تجهیز و فعالیت این مرکز را یکی از الزامات موفقیت مرکز برشمرد و از سازمان­ ها و کارآفرینان اجتماعی و شرکت ­ها برای سرمایه ­گذاری و کمک مالی به این مرکز نوپا دعوت کرد.

دبیر مرکز نوآوری و شتابدهی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با یادآوری این‌که هم‌اکنون چندین پروژه اجرایی و فعالیت تخصصی برای تقویت اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی، حمایت از ایده ­ها، محصولات و هسته­‌های نوآوری و فناوری، طراحی شده است، گفت: با برخی نهادها و سازمان‌ها نظیر دانشکده‌های دانشگاه تهران در حال مذاکره و رایزنی برای تبادل تفاهم‌نامه و انجام پیگیری‌های لازم به‌منظور همکاری و هم­افزایی برای انجام کارهای مشترک در همه ابعاد و زمینه‌­ها هستیم.

فناوری‌های آموزشی، استانداردهای آموزشی، آموزش‌های الکترونیکی، شبیه‌سازی‌های آموزشی از خدمات آموزشی منش

پرهیزکار با بیان این‌که آموزش و توسعه منابع انسانی موضوع بسیار گسترده‌ای است که فناوری‌های آموزشی، آزمون‌ها، استانداردهای آموزشی، برگزاری آموزش‌های الکترونیکی، شبیه‌سازی‌های آموزشی و تجهیزات را شامل می‌شود، افزود: در این مرکز از ایده‌های جدید در بحث توسعه منابع انسانی، ارتباط شغل و آموزش، تهیه استانداردهای جدید شغلی و مطالعات آموزشی، آینده‌پژوهی در زمینه مشاغل و مهارت‌ها استقبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دیگر حوزه فعالیت این مرکز شیمی و مهندسی شیمی است که محور اصلی آن سورفاکتانت‌ها و صنایع شوینده است. سازمان جهاد دانشگاهی تهران بیش از ۲۰ سال در این زمینه سابقه فعالیت دارد و در این راستا فناوری‌های زیادی ایجاد و محصولات فراوانی را تولید و به بازار عرضه کرده است.

دبیر مرکز نوآوری و شتابدهی(منش) سازمان جهاد دانشگاهی تهران فعالیت در حوزه مواد ویژه فلزی و آلیاژهای خاص را سومین حوزه فعالیت این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در این زمینه، تاکنون اقدام به تولید انواع فولادها، آلیاژها، شکل‌دهی دقیق و ساخت مجموعه‌های صنعتی در صنایع نفت و گاز و سایر صنایع اساسی و بزرگ مانند فولاد و مس کرده و یکی از اولویت­های مرکز نیز حمایت از این ایده­‌ها و محصولات است.

حضور اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران برای راه‌اندازی کسب و کارها و استارت‌آپ‌ها در «منش»

پرهیزکار درباره نیروهای به‌کار گرفته شده در این مرکز توضیح داد: اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران، کارشناسان باتجربه جهاد دانشگاهی و صاحب‌نظران تخصصی در زمینه راه‌اندازی کسب و کارها و استارت‌آپ‌ها تحت‌عنوان منتور، مدرس، مربی و راهنما در این مرکز حضور خواهند داشت.

وی تصریح کرد: این مرکز چندین شیوه حمایت را طراحی و تعریف کرده است، در اختیار قرار دادن فضای فیزیکی برای استقرار تمام وقت حضوری، حضور موقت و ساعتی، دریافت مشاوره بدون حضور در مرکز و به‌صورت آنلاین از روش‌های ارتباط با افراد و شرکت‌های نوآور است.

دبیر مرکز نوآوری و شتابدهی(منش) سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که در فرایند تشکیل استارتاپ، تبدیل ایده اولیه به محصول بسیار بحرانی و حیاتی است، افزود: فرایند شتاب دهی، یک فرایند کوتاه مدت ۶ تا ۹ ماهه است که انتظار می‌رود طی این مدت ایده اولیه به محصول و فناوری قابل قبولی تکامل پیدا کند و با جذب سرمایه و تولید محصول، به ایجاد کسب و کار منتهی شود. این مرکز امکانات لازم برای حمایت از نوآوران در همه مراحل ذکر شده را دارد.

پرهیزکار سابقه ۴۰ ساله فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه پژوهش و فناوری را پشتوانه خوبی برای این مرکز اعلام کرد و از همه دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران خواست تا ایده‌های خود را با این مرکز در میان بگذارند و در فعالیت‌های انگیزشی و مشاوره‌ای این مرکز شرکت کنند.  

وی از سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که امکاناتی نظیر سرمایه و تجهیزات فنی در اختیار دارند و یا مایل به ارائه آموزش، خدمات مشاوره‌ای و منتورینگ هستند، دعوت به همکاری کرد.

دبیر مرکز نوآوری و شتابدهی(منش) سازمان جهاد دانشگاهی تهران اظهار امیدواری کرد که بتوان در این مسیر که خدمت جدیدی از سوی سازمان جهاد دانشگاهی تهران برای توسعه نوآوری و فناوری است از همیاری همه عزیزان در بخش دانشگاه، صنعت و تجارت بهره‌مند شد.

نظر شما