شناسهٔ خبر: 50362594 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری؛

یازدهمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی برگزار شد

یازدهمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی با سخنرانی مجازی رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حضور استادان، صاحبنظران، بیهقی پژوهان و مسئولین شهری و دانشگاهی به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه حکیم سبزواری، دکتر محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در این همایش با اشاره به مقام والای ابوالفضل بیهقی در تاریخ و ادبیات فارسی، گفت: ابوالفضل بیهقی بزرگ مردی است که در مقام دبیری در دربار غزنوی و تحت تأثیر استادش بونصر مشکان- که او نیز از این سرزمین است- از ساحت صداقت و آزادگی، حراست کرد و قلم به درم نفروخت.

وی اظهار داشت: در شرح فرهیختگی این مرد همان بس که در قضاوت قلم به کینه نیالود، او به حق پدر نثر فارسی است و بسیاری از او تاثیر گرفتند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار، نیز در همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی گفت: این همایش گامی در راستای اعتلای فرهنگی کشور است و موجب تحکیم روابط کشورهای منطقه می‌شود و فرصت ارزشمندی فراهم کرده که پژوهشگران فرهنگی و ادبی، گرد هم آیند و به بررسی جایگاه ادبیات کلاسیک و نقش ادبیات و فرهنگ در ارتقای زندگی بپردازند.

سید مجتبی علوی مقدم، افزود: ابوالفضل بیهقی، دبیر و پدر نثر فارسی، از نامی‌ترین و بلند آوازه ترین نویسندگانی است که تاریخ ایران به او می بالد، وی گزارشگر حقیقت است و نمونه‌ای کامل از تاریخ را، نگاشته است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار با تاکید بر اینکه بیهقی در سنجش نیک و بد، رفتار شایست و ناشایست حاکمان، واهمه‌ای به خود راه نمی‌دهد، اظهار داشت: تاریخ او گنجینه‌ای ارزشمند از امثال و حکم، پند و اطلاعات فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی می‌باشد که نثرش، نمونه عالی متون کلاسیک عالی بوده است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در ادامه این همایش با اشاره به ثبت یکم آّبان ماه، به عنوان روز بزرگداشت پدر نثر فارسی در تقویم کشور، از نگاه ویژه وزیر محترم ارشاد و همچنین تلاش و همت دست‌اندرکاران و مسئولین شهری و دانشگاهی در جهت ثبت این روز تشکر کرد.

دکتر علی اصغر مولوی همچنین از استادان و پژوهشگران گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری که در طی بیش از یک دهه، یازده دوره همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی را برگزار کردند، تقدیر کرد و گفت: بدون شک علاوه بر دستاوردهای علمی ارزشمندی که در طی این برنامه‌ها برای دوستداران تاریخ و زبان فارسی حاصل شده است، برگزاری این همایش‌ها نقشی مهم در جهت ثبت روز ملی بیهقی در تقویم کشور داشته است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری افزود: تاریخ بیهقی یکی از ارزشمندترین منابع تاریخی ایران است که با نثر ادبی کم‌نظیر، ثبتی دقیق و خردمندانه و منصفانه از وقایع تاریخی دارد.

وی افزود: شاهنامه فردوسی و تاریخ بیهقی هر دو خرد نامه‌هایی هستند که همپای و دوشادوش یکدیگر رسالت مهم حفظ و پاسداشت زبان فارسی را در طی قرن‌های متمادی بر عهده داشتند.

دبیر یازدهمین همایش ملی بیهقی در سخنرانی خود در این همایش با اشاره به اینکه همایش گرامیداشت ابوالفضل بیهقی از سال ۸۶ به همت دانشگاه حکیم سبزواری و نهادهای شهری برگزار می‌شود، گفت: یازدهمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و همزمان با تصویب روز ملی ابوالفضل بیهقی (پدر نثر فارسی) در تقویم ملی کشور در سطح گسترده و در قالب ماه بیهقی (از اول آبان تا پایان آبان )۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

دکتر مهیار علوی مقدم افزود: در ماه بیهقی، نشست‌هایی با حضور بیهقی پژوهانی از ایران، افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستان عراق برگزار خواهد شد که در واقع ابعاد بین المللی به این همایش خواهد داد و درصدد هستیم از این تجربه برای برگزاری دوازدهمین دوره همایش به صورت گسترده و بین المللی استفاده کنیم.

دبیر همایش افزود: در فضای مجازی در ماه بیهقی، در شباهنگام شنبه‌ها و چهارشنبه‌های آبان ۱۴۰۰، ده نشست علمی -پژوهشی با عنوان‌هایی مانند تاریخ بیهقی در فراسوی مرزها، اندیشه‌های سیاسی در تاریخ بیهقی، جنبه‌های زیباشناسی و ظرفیت‌های هنری تاریخ بیهقی، کارکردهای تاریخ بیهقی و متون کهن در جهان معاصر، مطالعات حقوقی تاریخ بیهقی، تاریخ بیهقی در دیگر سرزمین‌ها، رویکردهای نوین در تحلیل تاریخ بیهقی، تاریخ و تاریخ نگاری در تاریخ بیهقی، مطالعات نقد ادبی و میان‌رشته‌ای تاریخ بیهقی و گزارش محافل و انجمن‌های بیهقی خوانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: «بیهقی خوانی» یکی از برنامه‌هایی است که در تمام این ده نشست، ارائه خواهد شد و در نشست پایانی، شماری از دست اندرکاران انجمن‌ها و محفل‌های بیهقی خوانی از سراسر کشور به معرفی انجمن بیهقی خود خواهند پرداخت.

گفتنی است در این همایش دکتر محمّد جعفر یاحقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران- شعبه خراسان، پروفسورسیّد حسن امین استاد دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند و حقوقدان و دکتر عبدالغفور آرزو پژوهشگر برجستۀ افغانستان به سخنرانی پرداختند.

همچنین در مراسم امروز از “دیبای روشنایی” شامل مجموعه چکیده مقالات یازدهمین همایش ملی بیهقی شامل مقالات ۱۲۰ نفر از شرکت کنندگان به همراه تارنمای علمی و پژوهشی تاریخ بیهقی، رونمایی شد.

ل. م ۵۴/‏‬ س. ر ۶۲

نظر شما