شناسهٔ خبر: 50232633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزهای سخت تروریست‌ها و حامیان آنها در یمن

تهران - ایرنا - آزادسازی استان «مارب» را باید مساوی با آزادی تقریبا کل یمن دانست،چرا که این استان محل تجمع اصلی تروریستهای «داعش» و «القاعده» یا همان سربازان سعودی–آمریکایی در یمن است و شکست تروریست‌ها در این استان ضربه سختی به متجاوزان خواهد زد و عملا ماشین جنگی آنها را از کار خواهد انداخت.

صاحب‌خبر -

از حدود دو ماه پیش که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عملیات آزادسازی استان استراتژیک مارب را از دست تروریست‌های وابسته به عربستان و آمریکا آغاز کردند، رزمندگان یمنی به رقم بمباران‌های بی وقفه مواضع خود از سوی ائتلاف متجاوز، پیروزی‌های چشمگیری کسب کرده‌اند، به حدی که فقط در چند روز گذشته پنج شهر دو استان مارب و «شبوه» توسط رزمندگان یمنی آزاد شده است.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن عصر دیروز (یکشنبه) در یک کنفرانس خبری جزئیات آخرین عملیات نظامی انجام شده با عنوان «ریبع النصر» (بهار پیروزی) توسط ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور در استان‌های مارب و شبوه را تشریح و اعلام کرد که پنج شهرستان این دو استان‌ توسط ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور آزاد شدند.

وی گفت که طی این عملیات گسترده، شهرستان‌های «عسیلان»، «بیجان» و «عین» در استان شبوه و شهرستان‌های «العبدیه» و «حریب» و بخش‌هایی از شهرستان‌های «الجوبه» و «جبل مراد» در استان مارب توسط ارتش و نیروهای مردمی یمن از چنگال نیروهای اشغالگر ائتلاف به سرکردگی سعودی آزاد شدند. 

سخنگوی نیروهای مسلح یمن، مساحت کل مناطق آزاد شده اخیر را سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع اعلام کرد.

سریع اظهار داشت که در عملیات نظامی اخیر همچنین صدها نفر از عناصر تروریست‌های ائتلاف از جمله اعضای گروه موسوم به القاعده و داعش کشته، زخمی و یا اسیر شدند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات به غنیمت گرفته شد. 

سخنگوی نیروهای مسلح یمن بار دیگر تاکید کرد که نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن تا زمانی که تجاوز علیه کشور متوقف نشود و محاصره یمن برداشته نشود و همچنین آزادی و استقلال کشور و مردم به دست نیاید، به وظیفه جهادی خود ادامه خواهند داد.

منابع یمنی دو روز پیش نیز از کولاک رزمندگان این کشور در استان مارب خبر داده بودند، به حدی که با آزادسازی و کنترل نیروهای «انصارالله» بر مرکز شهر العبدیه در جنوب غربی استان مارب و سخت شدن کار برای تروریست‌ها، سازمان ملل نیز خواستار برقراری آتش بس در این استان برای نجات جان عناصر تروریست شد.

شهر العبدیه شهر مهمی در یمن می‌باشد که در جنوب غربی استان مارب قرار دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی خود که یکی از ورودی‌های اصلی به استان استراتژیک مارب محسوب می‌شود و دو استان «البیضا» و شبوه را از غرب و جنوب از طریق رشته کوهها پهناور به هم متصل می‌کند، اهمیت استراتژیکی دارد.

پیشتر این منطقه نقطه حرکت دولت فراری و مستفعی یمن به سمت استان البیضا با هدف قطع خطوط امدادرسانی انصارالله بود.

"احمد عایض" روزنامه نگار یمنی در خصوص عملیات آزادسازی استان مارب معتقد است، تمام شدن امدادهای نظامی و غذایی و نیز تشدید حملات انصارالله به این منطقه باعث شد تا مواضع درگیری در جنوب مارب دگرگون شود.

انصارالله با این پیشرفت در آستانه کنترل بر مرکز منطقه الجوبه است که در ۳۰ کیلومتری شهر مارب قرار دارد. این شهر آخرین پایگاه دولت فراری و مستعفی "عبدربه منصورهادی" و پایگاه نیروهای وابسته به او و مقر وزارت دفاع دولت فراری یمن می‌باشد.

عملیات رزمندگان یمنی علیه مواضع تروریست‌ها در دو استان مارب و شبوه به حدی سهمگین بوده که "فیصل بن فرحان" وزیر امور خارجه عربستان را نیز به واکنش واداشت و وی در سفر روز جمعه خود به آمریکا خواستار زیر فشار گذاشتن انصارالله برای قبول طرح ریاض جهت آتش‌بس در یمن شد.

وزیر خارجه عربستان در حالی خواستار قبول طرح آتش بس ریاض از سوی انصارالله شده که کشور و مردم یمن بیش از شش سال است که در محاصره همه جانبه ائتلاف متجاوز سعودی – اماراتی – آمریکایی می‌باشد و طی این سال‌ها مردم یمن مشکلات فراوانی کشیده‌اند.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله و رییس هیأت مذاکره کننده «دولت نجات ملی یمن» در واکنش به طرح ادعای عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن و آتش بس گفت که در این طرح مطلب تازه‌ای وجود ندارد.

در شش سال گذشته بارها برخی کشورها و مجامع بین‌المللی از ائتلاف متجاوز به ویژه عربستان درخواست نموده‌اند که دست از تجاوز به یمن بردارند، ولی سعودی‌ها از قبول این پیشنهادها خودداری کرده‌اند و حملات به مردم یمن همچنان ادامه دارد.

در طول جنگ ائتلاف متجاوز علیه یمن، هرگاه رزمندگان یمنی به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌بایند، مقامات سعودی، برخی مقامات سازمان ملل و تعداد دیگری از کشورها و مجامع طرفدار سعودی برای جلوگیری از پیروزی رزمندگان یمنی درخواست آتش بس می‌دهند تا در پیروزی آنها خلل ایجاد شود و همچنین در ظاهر، خود را طرفدار صلح نشان دهند، ترفندی که سال هاست برای انصارالله مشخص شده و رزمندگان یمنی دست متجاوزان را خوانده‌اند.

 به اعتقاد کارشناسان مسایل سیاسی و نظامی منطقه، با آزادسازی استان مارب از دست تروریست‌های داعش، القاعده و مزدوران وابسته دولت منصور هادی، شرایط برای مردم یمن و رزمندگان انصارالله بسیار بهتر خواهد شد و عملا محاصره زمینی استانهای در دست مقاومت از محاصره خارج خواهند شد.

نظر شما