شناسهٔ خبر: 50229070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در یادداشتی بررسی شد؛

تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟

خبرگزاری صداوسیما

اگرچه انتخابات هفته گذشته عراق به دلیل میزان قابل قبول مشارکت مردمی و اقبال مردم به گروه‌ها و جریان‌های اسلام گرا و مقاومت نوید آینده بهتر برای مردم این کشور را می‌داد، اما آمریکایی‌ها با سوار شدن بر موج معترضان نتایج انتخابات تلاش دارند ضمن ایجاد آشوب زمینه را برای تمدید حضور خود در این کشور فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

   به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما؛  مجتبی شاهسونی کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی درباره تحولات عراق بعد از انتخابات ۲۰۲۱ نوشت: انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق صبح هفته گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی و یک سال زودتر از موعد طبیعی آن علیرغم تلاش‌های آمریکا برای تعویق و تحریم آن با حضورقابل قبول مردم عراق برگزار شد؛ این پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است که در دسامبر ۲۰۱۹ در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شد. در این انتخابات ۳،۲۴۹ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب، به همراه برخی نامزد‌های مستقل برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمان رقابت دارند اما معترضان بعد از اعلام نتایج در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی به خیابان‌های شهر‌های مختلف این کشور از جمله بغداد رفته و شعار‌های ضد صهیونیستی و آمریکایی سر دادند اما بلافاصله آمریکایی ها و مزدوران داخلی آنها با موج سواری بر اعتراضات تلاش کردند زمینه را برای حضور خود در این کشور فراهم کنند. در این تحلیل ضمن اشاره به نتایج و ادله معترضان،‌اهداف آمریکا و مقابله جریان های اسلام گرا و مقاومت با طرح شوم آمریکایی بررسی می شود.
تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟

وجه تمایز انتخابات اخیر
انتخابات پارلمانی اخیر به چند دلیل با همه انتخابات پیشین فرق داشت؛ اولین نکته ماهیت قانون انتخابات است؛ دومین نکته تجربه برگزاری است؛ سومین نکته اعتمادسازی دوباره بین گروه‌های سیاسی و مردم به خصوص در استان‌های مرکزی و جنوبی است. زیرا در این استان‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس تمام تلاش خود را برای افزایش فاصله و تشدید بی اعتمادی بین مردم و گروه‌های سیاسی به کار گرفتند تلاش‌هایی که البته با اعلام نهایی نتایج مشخص شد که بی نتیجه ماند. چهارمین نکته بیانیه مراجع دینی و بیانیه سید کاظم حائری در حمایت از انتخابات و همچنین دسیسه آمریکایی‌ها علیه حشد الشعبی و افزایش هشیاری و آگاهی ملت عراق، این انتخابات را نسبت به انتخابات قبل متمایز کرده است. نکته دیگر اینکه توجه در نتایج این دوره از انتخابات پارلمانی عراق میزان کرسی‌های مستقل‌ها در پارلمان آینده عراق است؛ مساله‌ای که توجه ائتلاف‌های پارلمانی پیش رو برای تشکیل اکثریت را با هدف تشکیل دولت به خود جلب کرده است.

تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟

اعلام نتایج و آغاز اعتراضات
نتایج اولیه انتخابات، روز دوشنبه هفته گذشته اعلام شد و تعداد کرسی‌های کسب شده از سوی گروه‌های سیاسی در اولین انتخابات پارلمانی زودهنگام مشخص شد که اعتراضاتی را در پی داشت. ائتلاف‌های الفتح، دولة القانون، عصائب اهل‌الحق، کتائب حزب‌الله، حزب اسلامی و حزب اتحاد میهنی کردستان نتایج انتخابات پارلمانی عراق را ساختگی خوانده و رد کرده‌اند همچنن در پی اعلام اولیه شمارش آرا هیات هماهنگ کننده احزاب شیعی عراق در واکنش به بازشماری آرا بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: سرگردانی و هرج و مرجی که در اعلام نتایج طی چند روز گذشته ملاحظه شده است و همچنین عدم دقت در اعلام حقایق، عدم اطمینان ما را نسبت به اقدامات کمیساریای عالی انتخابات دوچندان کرده است و این مسئله موجب می‌شود که ما مجددا نتیجه اعلام شده را رد و عنوان کنیم که تداوم آن "صلح مدنی" را به خطر می‌اندازد. کمیساریای عالی انتخابات عراق، اما در پاسخ به معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی اعلام کرده است که دستگاه‌های رأی‌گیری بسیار پیشرفته و دقیق هستند و امکان جابه جایی آراء وجود ندارد. کمیساریای عالی انتخابات عراق همچنین در واکنش به درخواست‌ها به بازشماری آراء گفت که امکان بازشماری همه آراء نیاز به رأی دادگاه دارد. با این حال بعد از پایان بازشماری بخشی از آرا و شمارش صندوق‌های باقیمانده تعداد کرسی‌های هر کدام از ائتلاف‌ها و جریان‌های عراقی را به شرح زیر اعلام کرد: جریان صدر ۷۳ کرسی / ائتلاف التقدم (محمد الحلبوسی) ۳۷ کرسی / ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) ۳۴ کرسی / حزب دموکرات ۳۲ کرسی / ائتلاف الفتح (۱۷ کرسی) / همپیمانی کردستان (۱۶ کرسی) / ائتلاف عزم (خمیس خنجر) ۱۴ کرسی / امتداد (جریان تشرینی‌ها) ۹ کرسی/ الجیل الجدید ۹ کرسی / اشراقه کانون ۶ کرسی / العقد الوطنی ۵ کرسی/ ائتلاف قوا الدوله (العبادی و حکیم) ۴ کرسی / تصمیم ۵ کرسی/ جماهیرنا هویتنا ۳ کرسی/ جنبش حسم ۲ کرسی/ المشروع الوطنی ۱ کرسی/ جنبش حقوق ۱ کرسی / بلادی الوطنیه ۱ کرسی / تیار الفراتین ۱ کرسی / تجمع سند ۱ کرسی/ الوفاة والتغییر ۱ کرسی/ النهج الوطنی-الفضیلة ۱ کرسی / الجماهیر الوطنی ۱ کرسی / المنتج الوطنی ۱ کرسی / جبهة ترکمان ۱ کرسی / العدل الکردستانی ۱ کرسی/ التحالف العربی ۱ کرسی / الامال ۱ کرسی/ اقتدار وطن ۱ کرسی/ حزب الوطن ۱ کرسی/ اهالی واسط ۱ کرسی/ مستقل‌ها ۴۰ کرسی. در همین حال "احمد عبدالساده" نویسنده و روزنامه نگار عراقی در توئیت خود آورده است: راه حل بحران نتایج انتخابات این است که آرا با حضور نمایندگان گروه‌های سیاسی به صورت دستی شمارش شود، چرا که امارات متحده عربی با دستکاری در سرور‌های ماشین‌های رأی گیری، نتایج را به نفع گروه‌های سیاسی تغییر داده است که پروژه انحلال حشد الشعبی را دنبال می‌کنند.
تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟
پاسخ کمیسیون عالی انتخابات به معترضان
کمیسیون عالی انتخابات عراق علیرغم اعتراضات گسترده به اعتراضات جدی و ادعا‌ها درباره گم شدن دو میلیون رأی یا عدم تسلیم نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارت شرکت در انتخابات و یا اختلافات رأی‌های نوار‌های صادر شده از صندوق‌ها (پرینت رأی) با اعلام نتایج نهایی از سوی کمیسیون عالی انتخابات و طرح شائبه دخالت خارجی در دستکاری آراء هنوز پاسخی قانع کننده نداده و تصریح کرده که اکثر شکایت‌ها بر نتایج انتخابات بی تأثیر بوده است.
تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟اهداف آمریکا در انتخابات اخیر
آمریکا پس از کارشکنی‌های فراوان و تلاش برای به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی در عراق، امیدوار بود که انتخابات اخیر بتواند موازنه قوا را در پارلمان به نفع اشغالگران تغییر داده و با تصویب قانون جدیدی، در مصوبه قبلی پارلمان مبنی بر ضرورت خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور تجدید نظر شود. آمریکایی‌ها همچنین امیدوار بودند دولتی را متناسب با دیدگاه‌ها و سیاست‌های خود در عراق روی کار بیاوردند و حشد الشعبی را منحل کنند. این‌ها تغییرات اساسی و بنیادین مورد نظر آمریکایی برای پس از انتخابات پارلمانی عراق بود که البته با پیروزی جریان‌های اسلام گرا و مقاومت پروژه آمریکا و همپیمانانش با شکست روبرو شد. از سوی دیگر نیز آمریکا از ابتدا سناریوی دیگری برای عدم موفقیت احتمالی در انتخابات در نظر گرفته بود به طوری که چنانچه موفق به تحقق اهداف و مطامع خود در عراق از طریق انتخابات نشود، اقدام به ایجاد هرج و مرج‌های امنیتی و آشوب کند نشانه‌های این آشوب را از قبل از برگزاری انتخابات با طرح ادعای تقلب در انتخابات دیده می‌شد هرج و مرج و آشوبی که از بعد از برگزاری انتخابات شکل گرفت و روز گذشته به اوج خود رسید.
تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟خنثی شدن طرح شوم آمریکا در انتخابات 
در مقابل نیرو‌های عراقی از جمله گروه‌های مقاومت و حشد الشعبی و دیگر تشکل‌های این کشور که مخالف حضور اشغالگران آمریکایی هستند، نیز تلاش کردند موقعیت خود را تثبیت کرده و معادله اخراج حضور آمریکایی از عراق را تقویت و تغییرات فراگیری در این کشور ایجاد کنند چرا که به اعتقاد آن‌ها حضور اشغالگران آمریکایی مانع ایجاد دولتی ملی و مبارزه با فساد و وحدت ملت عراق می‌شود. موضوعی که البته مورد استقبال آحاد مردم نیز قرار گرفت و موجب شد این جریان‌های مخالف حضور اشغالگران آمریکایی در انتخابات پارلمانی در این کشور پیروز شوند.
تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟نتیجه گیری
اگرچه بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در عراق، ائتلاف‌های الفتح، دولة القانون، عصائب اهل‌الحق، کتائب حزب‌الله، حزب اسلامی و حزب اتحاد میهنی کردستان نتایج این انتخابات را ساختگی خوانده و رد کردند، اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای دستیابی به اهداف خود که مهمترین آن تلاش برای ماندن در خاک این کشور برای چپاول ثروت‌های آن است بر موج اعتراضات سوار شده و تلاش کردند با ایجاد آشوب و هرج و مرج در عراق شکست خود در این انتخابات را جبران کنند. آنها امیدوار بودند که انتخابات اخیر بتواند موازنه قوا را در پارلمان به نفع اشغالگران تغییر داده و با تصویب قانون جدیدی، در مصوبه قبلی پارلمان مبنی بر ضرورت خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور تجدید نظر شود. آمریکایی‌ها همچنین امیدوار بودند دولتی را متناسب با دیدگاه‌ها و سیاست‌های خود در عراق روی کار بیاوردند و حشد الشعبی را منحل کنند اما با پیروزی جریان‌های اسلام گرا و مقاومت در انتخابات اخیر، پروژه آمریکا و همپیمانانش با شکست روبرو شد از این رو آمریکایی ها تلاش می کنند با موج سواری بر اعتراضات برای رسیدن به اهداف خود به ایجاد آشوب و هرج و مرج در این کشور دست بزنند. 

تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در عراق چه خبر است؟

نظر شما