شناسهٔ خبر: 50223238 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترکیه: همکاری بین آنکارا و واشنگتن نیاز به بازبینی مجدد دارد

سفیر ترکیه در آمریکا اعلام کرد شرایط سیاسی، اجتماعی و امنیتی موجب شده که آنکارا و واشنگتن درباره مشارکت‌های خود تجدید نظر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، حسن مورات مرکان، سفیر ترکیه در واشنگتن، در مقاله‌ای که در وب سایت دیفنس وان «Defence One» منتشر شد، زمان آغاز همکاری میان آنکارا و واشنگتن را نزدیک دانست.

وی گفت: اتحاد فرا آتلانتیک با تحولات اخیر در خاورمیانه، شمال آفریقا، حوزه دریای سیاه و آسیا در حال آزمایش است و زمان همکاری‌ها بین ترکیه و آمریکا فرا رسیده است.

سفیر ترکیه در واشنگتن با اشاره به اینکه شکاف‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی باعث ایجاد جریان گسترده پناهندگان و افزایش تهدید‌های نامتقارن شده است، افزود: این مسائل هر دو کشور را ملزم می‌کند تا مشارکت خود را مجددا مورد بازبینی قرار دهند.

مرکان در این مقاله، جامعه ماورای اطلس را پیچیده و ظریف خواند و اضافه کرد: کنترل نکردن بحران‌ها و درگیری‌های به ظاهر مستقل در سراسر اوراسیای بزرگ، باعث واکنش‌های زنجیره‌ای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی با پیامد‌های جهانی خواهد شد.

این دیپلمات ترک افزود: آنکارا و واشنگتن به مشارکت به صرفه و مثبت نیاز دارند. هرگونه مشارکت‌های فرا اقیانوس اطلس در منطقه باید شامل متحدان و شرکای توانمند، با اراده و قابل اطمینان باشد تا راه حل‌های به موقع و پایدار ارائه دهند. ترکیه همچنان یکی از آن متحدان و شرکا است.

وی با اشاره به نقش حیاتی ترکیه در افغانستان پس از خروج آمریکا در اواخر ماه اوت گفت: وضعیت در آنجا دوباره تأکید می‌کند که بازیگران اقیانوس اطلس باید به عنوان ارائه دهندگان امنیت به همکاری خود ادامه دهند. از زمان روی کار آمدن گروه طالبان در افغانستان، آنکارا با این گروه برای یک دولت فراگیر همکاری و کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ارائه کرد و تیم‌های فنی را برای بازگشایی فرودگاه کابل مستقر کرد.

روابط بین ترکیه و آمریکا با فراز و فرودهایی رو به رو بوده برای مثال در سال ۲۰۱۷ به منظور تامین سامانه دفاع موشکی ترکیه میان مسکو و آنکارا قراردادی امضا شد. بر اساس این قرارداد ترکیه وامی از روسیه برای تامین مالی خرید اس -۴۰۰ دریافت کرد. تحویل اس -۴۰۰ مدرن باعث ایجاد بحران در روابط ترکیه و آمریکا در اواسط ژوئیه ۲۰۱۹ شد. آمریکا در آن زمان ترکیه را تهدید کرد علاوه بر تصویب تحریم‌های جدید علیه این کشور تحویل اف- ۳۵ آمریکایی را نیز به تعویق می‌اندازد.

انتهای پیام/

نظر شما