شناسهٔ خبر: 50171324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندهار را محکوم کرد

نیویورک - ایرنا - سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندهار افغانستان "جنایت" است و سازمان ملل آن را محکوم می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک روز جمعه به وقت محلی در نشست خبری خود با خبرنگاران افزود کشته شدن حداقل ۳۰ نفر و مجروح شدن تعدادی دیگر در بزرگ ترین مسجد شیعیان در قندهار در طول نماز روز جمعه نشان می دهد که  تروریسم در افغانستان ادامه دارد.
وی تصریح کرد: سازمان ملل جنایت اخیر علیه یک مرکز مذهبی و نماز گذاران را محکوم می کند و عاملین این اقدام باید مجازات شوند.
حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندهار ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر امروز جمعه هنگام ادای نماز جمعه رخ داد و شاهدان عینی گفته اند که سه مهاجم با سلاح گرم بر نماز گزاران آتش گشودند  و پس از آن جلیقه های انتحاری خود را منفجر کردند.
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که شمار کشته شدگان حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندهار به ۳۷ تن و تعداد زخمی ها به ۷۰ نفر افزایش یافته است.
جمعه گذشته نیز مسجد شیعیان افغانستان در استان قندوز هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در آن ۱۵۰ تن کشته و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند و مسئولیت این جنایت را گروه تکفیری داعش برعهده گرفته بود.
دوجاریک اضافه کرد: همچنین آژانس مهاجرت سازمان ملل امروز خواهان تسهیل رسیدن اعضای خانواده های افغان به یکدیگر شد.
وی تصریح کرد کمیسر عالی سازمان ملل در امور مهاجرت اعلام کرده است که تحولات اخیر سیاسی در افغانستان به ایجاد یک موج جدید از مهاجران منجر نشده است با این وجود بسیاری از مهاجران و پناهندگان افغان هنوز هم نمی توانند با اعضای خانواده خود دیدار کنند.
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد آژانس مهاجرت سازمان ملل تاکید می کند اصل پیوستگی خانواده در قوانین بین المللی محافظت شده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز در بیانیه ای حمله وحشتناک تروریستی ۱۵ اکتبر علیه مسجد امام بارگاه فاطمه (س) در قندهار افغانستان را به شدت محکوم کردند.
در این بیانیه آمده است: این حمله منجر به کشته شدن بیش از ۳۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر شد. این حمله همچنین پس از چندین حمله دیگر علیه نهادهای مذهبی در افغانستان از جمله حمله هفته گذشته به مسجد گذر سید آباد در قندوز انجام شده است.
اعضای شورای امنیت عمیقا با خانواده های قربانیان ابراز همدردی و تسلیت کرده و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع و کامل و تاکید کردند که تروریسم در همه اشکال و جلوه های آن یکی از جدی ترین تهدیدها علیه صلح و امنیت بین المللی است.
اعضای شورای امنیت بر ضرورت محاکمه عاملان، سازمان دهندگان، سرمایه گذاران و حامیان این اقدامات تروریستی مذموم و محاکمه آنها تاکید کردند و از همه کشورها خواستند مطابق با تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوط به شورای امنیت، در این زمینه با تمام مقامات مربوط همکاری فعال داشته باشند.
اعضای شورای امنیت تاکید کردند که هرگونه اقدام جنایتکارانه تروریستی صرف نظر از انگیزه آن، در هر کجا، هر زمان و توسط هر کس غیرقابل توجیه است.
آنها از کشورها خواستند بر اساس منشور ملل متحد و سایر تعهدات بین المللی از جمله حقوق بشر، حقوق بین الملل پناهندگان و حقوق بین الملل بشردوستانه، با تهدیدهای تروریستی علیه صلح و امنیت جهان مبارزه کنند.

نظر شما