شناسهٔ خبر: 50173204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش خبری تحلیلی؛

ادامه شیعه کشی در افغانستان

اشاره:در انفجار ظهر دیروزدر مسجد فاطمیه قندهار ۳۳ تن کشته و ۵۳ تن دیگر زخمی شده اند.این در حالی است که براساس اظهارات منابع خبری احتمال افزایش تلفات و زخمی های این رویداد وجود دارد و تاکنون خودروهای شخصی زخمی ها و کشته های این حمله را به بیمارستان انتقال داده اند.یک شاهد عینی در این زمینه گفت که شماری زیادی از مردم در این حمله کشته و یا زخمی شده اند اما تاکنون رقم دقیق تلفات روشن نیست و طالبان به کسی اجازی تصویر برداری و گرفتن ویدئو از مسجد را نمی دهد.منابع خبری انفجار را ناشی از ۳ حمله انتحاری می داند که در صف نمازگزاران، در ورودی مسجد و بیرون مسجد رخ داده است و اما تاکنون شخص و یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.جمعه گذشته نیز مهاجم انتحاری خود را در مسجد شیعیان در سیدآباد استان قندوز در شمال این کشور منفجر کرد که در آن ۱۵۰ تن کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر هم زخی شدند. مسئولیت این حمله را داعش پذیرفت اما در باره حمله دیروز شخص و یا گروهی اظهار مسئولیت نکرده است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در مسجد شیعیان در قندهاربه خانواده های جان باختگان تسلیت گفته است. گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد که در ادامه می خوانید.

صاحب‌خبر -

سفارت ایران در کابل حمله قندهار را محکوم کرد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در مسجد شیعیان در قندهار به خانواده های جان باختگان تسلیت گفت.در اطلاعیه گفته شده است که پس از حادثه قندوز این رویداد اندوه ما را افزوده و ابراز امیدواری کرده است که مسئولان گروه طالبان اقدامی قاطع برای مقابله با این گونه پدیده های شوم تروریستی به عمل آورد.

طالبان: در حمله به مسجد شیعیان قندهار، اعضای ما نیز کشته شده‌اند
منابع نزدیک به طالبان اعلام کرده‌اند که محافظان مسجد شیعیان در قندهار که از اعضای طالبان بودند نیز در انفجارهای دیروز کشته شده‌اند.این منابع بدون جزئیاتی از آمار تلفات طالبان تاکید کردند که برخی از اعضای طالبان در تیراندازی متقابل با عاملان حمله کشته شده‌اند.تاکنون مقام‌های امنیتی و محلی در قندهار در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند اما برخی رسانه‌ها می‌گویند که در ورودی این مسجد سه انفجار به وقوع پیوسته است.
سعید خوستی سخنگوی وزارت کشور طالبان در واکنش به این انفجارها اظهارداشت: «در انفجار در مسجد «امام بارگاه» شیعیان در قندهار تعدادی از هموطنان ما کشته و زخمی شده‌اند».وی گفت که نیروهای ویژه طالبان در محل انفجارها حضور دارند و عاملان این جنایات به سزایشان خواهند رسید.گفته می‌شود، سه مهاجم انتحاری مواد همراه‌شان را در داخل مسجد در میان نمازگزاران انفجار داده‌اند.مسجد «امام‌بارگاه فاطمیه» که انفجار در داخل آن و حین نماز رخ داده است، محل برگزاری نماز جمعه شیعیان قندهار است و در حوزه‌ی اول امنیتی شهر قندهار قرار دارد.
ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان گفته‌است که «امارت اسلامی انفجار بر مردم غیرنظامی در یک مسجد درقندهار را نکوهش می‌کند و آن راجنایت بزرگ می‌داند».وی همچنین تاکید کرد که «نیروهای طالبان دستور داده شده که عاملین همچو حوادث را به‌زودی دستگیر کنند و به پنجه شریعت بسپارند».نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) نیز در واکنش خود گفته‌است که تروریزم در افغانستان همچنان ادامه دارد.یوناما گفته‌است که سازمان ملل متحد آخرین جنایت علیه یک نهاد مذهبی و نمازگزاران را محکوم می‌کند. این نهاد تأکید کرده‌است که «مسئولین باید پاسخگو باشند».

عمار حکیم:کشتن شیعیان در افغانستان طرح شیطانی مشکوک است
عمار حکیم رئیس ائتلاف «قوی الدولة الوطنیة» عراق در بیانیه ای با محکوم کردن حمله های تروریستی به شیعیان افغانستان، این اقدامات را «طرح شیطانی مشکوک» خواند.
عمار حکیم در بیانیه ای نوشت: چند روزی از کشتار تروریستی پیروان اهل بیت در مسجد ولایت قندوز افغانستان نمی گذرد که با حمله دیگری شوکه شدیم؛ حمله ای مشابه به مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در ولایت قندهار که تعداد زیادی از شهدا و مجروحان را به دنبال داشت.حکیم با محکومیت شدید جنایت های وحشیانه علیه شیعیان در افغانستان، این اقدامات را نتیجه یک «طرح شیطانی مشکوک» دانست که «لازم است جامعه جهانی در موضعی قاطع و سریع، جلو این کشتار هولناک را بگیرد». جمعه گذشته نیز مهاجم انتحاری خود را در مسجد شیعیان در سیدآباد استان قندوز در شمال این کشور منفجر کرد که در آن ۱۵۰ تن کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر هم زخی شدند. مسئولیت این حمله را داعش پذیرفت اما در باره حمله دیروز شخص و یا گروهی اظهار مسئولیت نکرده است.  

نظر شما