شناسهٔ خبر: 50149725 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امام جمعه یزد:

با معنویت دل و جان مردم را آراسته کنید / پایه و اساس کار‌ها اخلاص است

آیت الله ناصری گفت: صحبت‌های روحانیون به گونه‌ای آراسته به معنویت باشد که به دل مردم بنشیند و دل و جان آن‌ها را آراسته کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  آیت الله محمد رضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و مام جمعه یزد در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه خان برگزار شد،گفت:  مسیر حرکت انسان‌ها به سمت خداست و بازگشت همه ما به سوی اوست حال باید دید چگونه و با چه احوالی نزد خداوند متعال حاضر خواهیم شد.

خداوند کمال مطلق است

او افزود: خداوند متعال کمال مطلق است و کسی غیر از او نمیتواند به کمال مطلق برسد، ولی انسان‌ها می‌توانند به درجاتی از کمال دست پیدا کنند و لذا باید جهت رسیدن به آن تلاش نمایند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه رسیدن به کمال مقدمات و شرایطی دارد، افزود: فطرت و سرشت انسان‌ها الهی است و خدا مقتضیات رسیدن به کمال را در وجود ما قرار داده و راه رسیدن به کمال را به ما نشان داده است که بعضی مطابق با فطرت خود به سمت کمال حرکت کرده و بعضی در مسیر غیر خدا قدم می‌گذارند.

او شناخت خدا را اولین قدم در مسیر رسیدن به کمال دانست و بیان داشت: با علم و آگاهی است که می‌توان مسیر الهی و صراط مستقیم را پیدا کرد و علمی که مسیر الهی و رسیدن به کمال را به ما نشان می‌دهد همانطور که امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند علم به معرفت و شناخت خداوند متعال است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد افزود: وجود خداوند سبحان بی پایان و نامحدود است، ولی وجود انسان محدود است و با توجه به این محدودیت نمی‌تواند به ذات باری تعالی علم پیدا کرد، ولی می‌توان اجمالا در صفات خداوند اندیشه کرد و اندازه ظرفیت خودمان می‌توانیم به او معرفت پیدا کنیم.

آیت الله ناصری تصریح کرد: آنچه انسان ماموریت دارد و باید تلاش کند تا به آن برسد اینست که خدا و صفاتش را در قلب و فکر و تمام وجودش نهادینه کرده و او را همیشه ناظر بر اعمال خود بداند.

خدا حاضر و ناظر بر اعمال ماست

او با اشاره به اینکه شناخت و ذکر خدا باعث ترک گناه می‌شود، گفت: اگر معرفت الهی حاصل بشود و خدا را همیشه حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم در مواجهه با گناه و معصیت دچار لغزش نشده و از شر وسوسه‌های شیطان و هوای نفس در امان خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، با بیان برخی از آثار و عواقب گناهان، اظهار داشت: گناه در روح و روان انسان تاثیر منفی گذاشته و باعث سقوط او و سبب دور شدن انسان از خدا خواهد شد، همانطور که مرحوم آیت الله حق شناس می‌فرمودند، بعضی از گناهان انسان را مدت‌ها از عبادت خدا دور می‌کند.

او عنوان کرد: اولیای الهی اولین مرحله، جهت تزکیه نفس و سیر و سلوک الی الله را تخلیه از گناه و رذائل می‌دانند یعنی ترک گناه، توبه و استغفار و خدا را فراموش نکرده و باطن خود را از رذائل و زشتی‌ها پاک کنیم.

با معنویت دل و جان مردم را آراسته کنید

رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد خطاب به طلاب خاطرنشان کرد: باید رفتار و اعمال ما پاک و خدایی باشد و صحبت‌های ما به گونه‌ای آراسته به معنویت باشد که به دل مردم بنشیند و دل و جان آن‌ها را آراسته کند، ولی اگر خود معنویت نداشته باشیم و رفتار و کردار ما نادرست باشد نمی‌توانیم در دل‌ها اثرگذار باشیم هر چند خوب و جذاب صحبت کنیم.

پایه و اساس کار‌ها اخلاص است

او به اهمیت اخلاص در کار‌ها اشاره کرد و گفت: پایه و اساس اعمال ما اخلاص است و بایدهمه کار‌ها برای خدا و جلب رضایت او انجام گیرد، امام راحل (ره) نیز انقلاب ایران را اینگونه پایه گذاری کرد و کارهایش همه خالصانه و فقط برای خدا انجام میگرفت و آیه شریفه «قل انما اعظم بواحده ان تقوموا لله» سرلوحه همه کار‌های امام بود.

امام جمعه یزد در پایان شرط موفقیت در کار‌ها را اینگونه بیان کرد: اگر بخواهیم در انجام کار‌ها موفق باشیم و توفیق خدمت داشته باشیم باید وجودمان را از گناه و صفات رذیله پاک کرده و خدا را حاضر و ناظر بدانیم و کارهایمان را خالصانه انجام دهیم.

انتهای پیام/ی

نظر شما