شناسهٔ خبر: 50147435 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران پنج هزار معلم کم دارد

تهران - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: با حذف طرح معلمان تمام وقت (۳۰ ساعته) و بازنشستگی چهار هزار و ۵۰۰ فرهنگی، این اداره کل به پنج هزار معلم نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

سیدمجتبی هاشمی روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات مسائل آموزشی شهرستان‌های استان تهران که با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در قرچک برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان‌ها استان تهران به دلیل مهاجرپذیر بودن، همواره با ورود دانش‌آموزان جدید در هر سال تحصیلی مواجه است که این امر، بازگشایی مدارس را با مشکلاتی روبرو می‌کند.
وی افزود: افزایش پنج درصدی جمعیت دانش‌آموزی در هر سال تحصیلی موجب افزایش تراکم کلاس‌های درس می‌شود به گونه‌ای که امسال فقط در پایه اول ابتدایی، ۴۶ هزار دانش‌آموز کلاس اولی نسبت به سال قبل در شهرستان‌های استان تهران بیشتر شده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: میانگین تراکم دانش‌آموزی در کل کشور ۲۴ نفر است که این رقم در شهرستان‌های استان تهران به ۳۶ نفر رسیده است که کاهش آن به برنامه ریزی مناسب برای افزایش سرانه فضای آموزشی نیاز دارد.

هاشمی ادامه داد: ساماندهی نیروی انسانی، یکی دیگر از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران است، امسال با حذف معلمان تمام وقت (۳۰ ساعته) و بازنشسته شدن چهار هزار و ۵۰۰ فرهنگی، با کمبود پنج هزار معلم روبرو هستیم.

وی با اشاره به طرح‌های در دست ساخت شهرستان‌های استان تهران گفت: در حال حاضر ۶۹ طرح آموزشی در دست ساخت و تحویل است که از این تعداد، ۴۹ مورد در مهر امسال تحویل آموزش و پرورش شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اضافه کرد: از مجموع ۶۹ طرح در دست ساخت، ۳۳ مورد مربوط به طرح های دولتی بوده که با پیشرفت فیزیکی متغیر در حال ساخت است.
بیمه طلایی فرهنگیان در بیمارستان‌ها پذیرش ندارد
نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  اظهار داشت: توجه به قشر معلمان وظیفه تمام مسئولان است، ولی متاسفانه درحوزه معیشت و درمان این افراد، تا کنون اقدام مناسبی صورت نگرفته به گونه ای که حتی بیمارستان‌ها نیز از پذیرش بیمه طلایی معلمان سر باز می زنند.
حسین نوش‌آبادی گفت: ارزش و جایگاه معلمان سبب آگاهی و علم این افراد فرهیخته بسیار بالا است و نیاید این جایگاه به خاطر مشکلات معیشتی خدشه‌دار شود.
وی افزود: معلمان شاغل و بازنشسته در مسیر زندگی با مشکلات زیادی مواجهند و باید هر چه سریعتر مطالبات و مشکلات فرهنگیان بررسی و رفع شود تا آنان فقط دغدغه مسائل آموزشی و تربیتی آینده سازان کشور را داشته باشند.
نوش آبادی خاطرنشان کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا همگان دیدند که معلمان با ایثار و فعالیت دو چندان نسبت به شرایط عادی و در سخت‌ترین وضعیت ممکن اجازه ندادند که آموزش تعطیل شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: البته شیوع ویروس کرونا باعث شد تا خانواده‌ها به گوشه‌ای از زحمات و تلاش‌های معلمان در مدارس پی ببرند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گفت: این که امروز بیمارستان‌ها از پذیرش بیمه طلایی معلمان سر باز می‌زنند، موضوع مهمی است که باید به درستی به آن پرداخت و با بازنگری در بیمه تکمیلی، دغدغه درمانی معلمان را برطرف کرد.
وی تصریح کرد: بحث حقوق و مزیا در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و وزارت آموزش و پرورش و مسئولان نیز باید با پیگیری جدی، وضعیت نظام پرداخت یکسان را در اموزش و پرورش دنبال کنند.
نوش آبادی با اشاره به پذیرایی شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران از تعداد زیادی از دانش‌آموزان اتباع خارجی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش و امور اتباع باید اعتبارات لازم برای ساخت مدارس اتباع را به دشت ورامین اختصاص دهند تا از تراکم دانش‌آموزان کاسته شود.

شهرستان قرچک با بیش از ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.
بیش از ۶۰ هزار دانش‌آموز زیر نظر بیش از سه هزار معلم در مدارس قرچک مشغول به تحصیل هستند.

نظر شما