شناسهٔ خبر: 50082085 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مورد مثبتی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مرکزی مشاهده نشده است

اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با وجود تایید موارد شیوع طاعون نشخوارکنندگان در برخی از استان‌های کشور، تاکنون مورد مثبتی از این بیماری وحوش در این استان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

«عباس جودکی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طاعون شخوارکنندگان کوچک در استان البرز مشاهده شده و استان مرکزی به‌دلیل  نزدیکی جغرافیایی با این استان از شرایط ویژه برخوردار است و تدابیر پیشگیرانه برای ممانعت از درگیر شدن ووحوش منطقه اندیشیده شده است.

وی بیان کرد: بلافاصله پس از شناسایی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این منطقه، پایش‌های مناطق حفاظت شده به‌ویژه در منطقه ۷۰ قله که بیشترین کل و بز موجود در مناطق حفاظت شده استان را در خود جای داده، آغاز شد و نظارت به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با این بیماری در دستور کار قرار دارد و تمام آبشخورها، حاشیه آبشخورها و داخل منابع آب مناطق حفاظت شده به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شود.

جودکی اظهار داشت: اقدامات مشترک مقابله‌ای  نیز با منابع طبیعی و دامپزشکی استان مرکزی صورت گرفته و تداوم دارد که امید می‌رود  این بیماری در زیستگاه‌های طبیعی این استان شیوع پیدا نکند.

وی یادآور شد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال ۹۴ در استان مرکزی شیوع یافت که خسارت سنگینی به بار آورد و منجر به کشته شدن حدود ۷۰۰ کل و بز شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: با اجرای طرح تعادل دام و مرتع، در فصل جاری هیچی دام اهلی در مناطق حفاظت شده این استان وجود ندارد که این امر نیز در پیشگیری از شیوع این بیماری موثر است.

جودکی گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) بیشتر کل و بز را درگیر می‌کند و کمتر در قوچ و میش دیده شده است.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
پارک ملی حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است. 

نظر شما