شناسهٔ خبر: 50099436 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طاعون به نشخوارکنندگان در استان مرکزی سرایت کرده است؟

خبرگزاری صداوسیما

موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مرکزی مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان مرکزی؛فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با وجود تایید موارد شیوع طاعون نشخوارکنندگان در برخی از استان‌های همجوار، تاکنون مورد مثبتی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.
جودکی افزود: طاعون شخوارکنندگان کوچک در استان البرز مشاهده شده و استان مرکزی به‌دلیل نزدیکی جغرافیایی با این استان از شرایط ویژه برخوردار است و تدابیر پیشگیرانه برای ممانعت از درگیر شدن وحوش منطقه اندیشیده شده است.
او گفت : بلافاصله پس از شناسایی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این منطقه، پایش‌های مناطق حفاظت شده به‌ویژه در منطقه ۷۰ قله که بیشترین کل و بز موجود در مناطق حفاظت شده استان را در خود جای داده، آغاز شد و نظارت به‌صورت مستمر انجام می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با این بیماری در دستور کار قرار دارد و تمام آبشخورها، حاشیه آبشخورها و داخل منابع آب مناطق حفاظت شده به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شود.
جودکی گفت: اقدامات مشترک مقابله‌ای نیز با منابع طبیعی و دامپزشکی استان مرکزی صورت گرفته و تداوم دارد که امید می‌رود این بیماری در زیستگاه‌های طبیعی این استان شیوع پیدا نکند.
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال ۹۴ در استان مرکزی شیوع یافت که خسارت سنگینی به بار آورد و منجر به کشته شدن حدود ۷۰۰ کل و بز شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: با اجرای طرح تعادل دام و مرتع، در فصل جاری هیچی دام اهلی در مناطق حفاظت شده این استان وجود ندارد که این امر نیز در پیشگیری از شیوع این بیماری موثر است.
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) بیشتر کل و بز را درگیر می‌کند و کمتر در قوچ و میش دیده شده است.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
پارک ملی حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.

 

نظر شما