شناسهٔ خبر: 49998434 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رایزنی‌های فشرده وزیر امور خارجه ایران در مسکو

خبرگزاری صداوسیما

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پس از مذاکراتی فشرده با همتای روسی خود از دیدگاه‌های نزدیک تهران و مسکو در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز خرسندی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دارابی خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، حسین امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان پس از مذاکراتی فشرده با همتای روسی خود از دیدگاه‌های نزدیک تهران و مسکو در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز خرسندی کرد.

<div id="video-display-embed-code_7077742"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3240770/7077742?width=350&height=250"></script></div>

اظهارات: 
۱-سرگئی لاوروف - وزیرامورخارجه روسیه
۲- حسین امیرعبداللهیان - وزیرامورخارجه ایران
۳-رجب صفروف - رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر

سرگئی لاوروف در نشست مشترک خبری با همتای ایرانی خود گفت: خوشبختانه روابط تهران و مسکو در بهترین شرایط قرار دارد و اطمینان دارم این مناسبات با روی کار آمدن دولت جدید بیش از پیش گسترش خواهد یافت.
لاوروف افزود: برجام یکی از محوری‌ترین موضوعاتی که بطور مداوم با شرکای ایرانی و طرف‌های برجامی درباره آن رایزنی کرده‌ایم و امروز نیز در دستور کار جدی مذاکرات بود.
رئیس دستگاه سیاست خارجی روسیه افزود: اگر آمریکا خواهان بازگشت به برجام است، هم واشنگتن و هم دیگر طرف‌ها باید بدانند این توافقنامه بدون کم و کاست و با همان تعهدات اعلامی در متن توافقنامه اجرایی شود.
آقای لاوروف به تحولات منطقه‌ای بویژه تحولات اخیر در قفقاز، مسئله سوریه و افغانستان اشاره کرد و گفت: طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد که ایران و روسیه درباره آن‌ها اشتراک نظر و همکاری دارند.
وزیرامورخارجه کشورمان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم بدنبال تحکیم مناسبات با همسایگان از جمله کشور روسیه است.
امیرعبداللهیان افزود: ایجاد جهشی ملموس و سریع یکی از مهمترین دستور کار‌های روابط دوکشور است و ایران خواهان تقویت مناسبات راهبردی بین تهران و مسکو است.
وزیرامورخارجه کشورمان به تحولات منطقه قفقاز اشاره و تاکید کرد: حضور تروریست‌ها و تحرکات رژیم صهیونیستی، تهدیدی برای صلح و امنیت تمام منطقه و از جمله منطقه قفقاز است.
وی افزود: متاسفانه در روز‌ها و هفته‌های اخیر با تفرقه‌افکنی برخی رژیم‌ها تنش‌ها افزایش یافته است و امیدواریم دولت روسیه همچون گذشته نسبت به هرگونه تغییر احتمالی در مرز‌های این منطقه راهبردی حساسیت از خود نشان دهد
سرگئی لاوروف در نشست مشترک خبری با حسین امیرعبداللهیان، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت:
همانگونه که بار‌ها تاکید کرده بودیم، مسکو از هر طرح و ابتکاری که تضمین کننده امنیت پایدار باشد حمایت میکند و با هر اقدامی که صلح و ثبات را به مخاطره اندازد به شدت مخالف است.
وزیرامورخارجه روسیه با اشاره به اینکه در مذاکره با همتای ایرانی خود به طور مفصل درباره ابتکار موسوم به «سه بعلاوه سه» رایزنی کرده است، افزود: این طرح ابتکاری کشور‌های منطقه از جمله جمهوری آذربایجان ارمنستان و گرجستان و نیز ایران، روسیه و ترکیه را شامل می‌شود و ابتکار سه بعلاوه سه می‌تواند تضمین کننده امنیت و ثبات در قفقاز جنوبی باشد.
لاوروف افزود: خوشبختانه دوستان ایرانی ما در کنار ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و حتی گرجستان نسبت به این ابتکار دیدگاه مثبتی دارند و منافع بزرگی برای هر ۶ کشور در پی خواهد داشت.
سرگئی لاوروف به ضرورت پرهیز از اقدامات نظامی تحریک‌آمیز در منطقه قفقاز اشاره کرد و گفت: جمهوری آذربایجان ادعا میکند رزمایش نظامی اخیر ایران در نزدیکی مرز‌های این کشور اقدامی تحریک‌آمیز بوده است.
وزیرامورخارجه روسیه به حضور برخی کشور‌های منطقه در رزمایش نظامی در جمهوری آذربایجان اشاره و تاکید کرد: در گفتگو با حسین امیرعبداللهیان درباره دخالت کشور‌های خارجی در منطقه دربای خزر بطور مفصل رایزنی کردیم و همانگونه که بار‌ها تاکید کرده‌ایم، معتقدیم انعقاد هرچه سریعتر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر می‌تواند به حضور کشور‌های خارجی در منطقه خزر خاتمه دهد.
لاوروف با تاکید بر ضرورت امضاء این کنوانسیون از سوی کشور‌های ساحلی دریای خزر گفت: این کنوانسیون دولت های خارجی را از حضور در دریای خزر بطور صریح منع می‌کند، از اینرو تصویب آن در پارلمان کشور‌های ساحلی خزر ضرورتی انکارناپذیر است.
وزیرامورخارجه روسیه افزود: این کنوانسیون در پارلمان جمهوری اسلامی ایران در دست بررسی است و امیدواریم هرچه سریعتر تصویب شود تا مقدمات اجرایی شدن کنوانسیون رژیم‌حقوقی دریای خزر نیز فراهم شود. 

نظر شما