شناسهٔ خبر: 49986910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خطاب به فرانسه؛

الجزایر: آفریقا مهد بشریت و گورستان اشغالگری است

وزیر امور خارجه الجزایر در پی افزایش تنش بین الجزایر و فرانسه به غربی‌ها هشدار داد که آفریقا مهد بشریت و گورستان اشغالگری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، رمطان لعمامره، وزیر امور خارجه الجزایر در سفر خود به باماکو، پایتخت مالی در پی افزایش تنش‌ها بین فرانسه و الجزایر در مصاحبه‌ای به غربی‌ها هشدار داد که آفریقا گورستان اشغالگران است.

لعمامره در مصاحبه با رسانه‌های مالی گفت: «قصد دارم به کسانی که می‌خواهند حرف ما را بشنوند یادآوری کنم که آفریقا مهد بشریت و گورستان اشغالگری است.»

او در ادامه از مقامات فرانسوی خواست بدون هیچ قید و شرطی به کشور‌های آفریقایی احترام بگذارند و مشارکت برابر با کشور‌های آفریقایی را بپذیرند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که روابط پاریس با الجزایر و مالی  در روز‌های اخیر متشنج بوده است.

مکرون اخیرا  از "رژیم نظامی سیاسی سخت در الجزایر" انتقاد کرده و همچنین گفته بود: «مشروعیت دولت فعلی مالی از نظر دموکراتیک بی‌اعتبار است.»

پیش از این در پی سخنان مداخله جویانه امانوئل مکرون، الجزایر حریم هوایی خود را بر هواپیما‌های فرانسوی بست و سفیر این کشور را احضار کرد اما ماجرا به همین جا ختم نشد و حتی الجزایر سفیر خود در فرانسه را نیز فراخواند.

قابل ذکر است که مالی هم روز سه شنبه در اعتراض به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه سفیر فرانسه را فرا خواند.

چندی پیش، اظهارات امانوئل مکرون که در روزنامه لوموند منتشر شد عامل جنجال بین فرانسه و الجزایر شد. مکرون در دیداری با فرانسوی‌های جوان الجزایری تبار و الجزایری‌ها گفت: الجزایر پس از سال ۱۹۶۲ بر اساس امتیازاتی که به مستعمرات سابق داده می‌شود بنا شده است، اما می‌گوید همه مشکلات از فرانسه است.

روزنامه فرانسوی لوموند بیانیه‌ای از «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه منتشر کرد که در آن مکرون گفته بود معتقد است که «عبدالمجید تبون» همتای الجزایری‌اش «یک حکومت سیاسی-نظامی را هدایت می‌کند.»

مکرون همچنین به گذشته روابط میان الجزایر و فرانسه نیز اشاره کرد و با بیان آنکه می‌خواست تاریخ میان دو کشور را به زبان عربی بنویسد، اعلام کرد که تصمیم داشته این کار را برای افشای حقایقی انجام دهد که ترک‌ها در بازنویسی تاریخ پنهان کرده بودند.

انتهای یپام/

نظر شما