شناسهٔ خبر: 50031585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رأی الیوم: مکرون در برابر الجزایر عقب نشینی کرد

سردبیر روزنامه رأی الیوم معتقد است مصاحبه اخیر رئیس جمهور فرانسه نشان دهنده عقب نشینی وی در برابر الجزایر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم سخنان روز گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را در گفتگو با «فرانس اینتر» عقب نشینی در برابر الجزایر توصیف کرد.

وی افزود: این عقب نشینی فقط یک علت دارد و آن واکنش مقتدرانه دولت و ملت الجزایر به اهانت‌های اوست. تنش‌ها در روابط دو کشور فقط زمانی پایان می‌یابد که رئیس جمهور فرانسه رسما از مردم الجزایر عذرخواهی کند.

در سرمقاله امروز این روزنامه آمده است: امانوئل مکرون همان فردی که به الجزایر‏، ارتش و ملت این کشور توهین و در وجود الجزایری‌ها پیش از اشغال این کشور به دست فرانسه -به مدت بیش از ۱۳۰ سال- تردید ایجاد کرد، هم اکنون در حال عقب نشینی است و افق آرام سازی اوضاع را ترسیم کرده است.

مکرون روز گذشته در گفتگوی خودخواسته با شبکه رادیویی «فرانس اینتر» تصریح کرد: «برای مردم الجزایر احترام زیادی قائلم، به عبدالمجید تبون اعتماد زیاد و با او روابط صمیمانه دارم. امیدوارم از طریق گفتگو بتوانیم تنش‌های سیاسی را آرام کنیم.» مکرون همچنین به احتمال لغو محدودیت صدور روادید برای شهروندان اتحادیه مغرب عربی اشاره ضمنی کرد.

مکرون که از انتشار کاریکاتور‌های اهانت آمیز به حضرت محمد (ص) به بهانه آزادی بیان حمایت و استفاده از برقع را ممنوع کرد و اسلام را به تروریسم پیوند زد، زمانی که تصمیم به خصومت با الجزایر گرفت، همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشت و مطالبی را که هفته گذشته در روزنامه لوموند منتشر شد، تکذیب نکرد. لوموند هفته گذشته وجود ملت الجزایر را پیش از اشغال این کشور توسط فرانسه در سال ۱۸۳۰ به کلی مُنکر شد.

افراد زیادی سخنان مکرون را این گونه توجیه کردند که زمان برگزاری انتخابات فرانسه نزدیک است و بخت پیروزی او و حزبی که از آن برخاسته کاهش یافته است. در همین حال برخی دیگر سرچشمه این سخنان را خصومت نژادپرستانه با کشور‌های عربی و اسلامی به ویژه کشور‌های عضو اتحادیه مغرب عربی دانستند. بهترین شاهد مثال در این خصوص حدود ۳۰۰ هزار نفر از اعضای جنبش الحراک الجزایر هستند که در ارتش فرانسه علیه انقلاب الجزایر جنگیدند و پس از شکست ذلت بار به دست رزمندگان، بیشترشان الجزایر را ترک کردند و کاخ الیزه از آنان به گرمی استقبال کرد.

رأی الیوم تصریح کرد: عقب نشینی رئیس جمهور فرانسه فقط یک علت دارد و آن واکنش مقتدرانه دولت و ملت الجزایر به اهانت‌های او است. مقامات الجزایر بلافاصله سفیر خود را از پاریس فراخواندند و حریم هوایی خود را به روی پرواز جنگنده‌های فرانسوی به سوی ساحل آفریقا بستند و تهدید کردند تدابیر دردناک‌تر اتخاذ خواهند کرد.

مکرون و بیشتر سران اروپا و آمریکا همچنان به کشور‌های عربی و اسلامی نگاه از بالا به پایین و توام با تحقیر دارند. به باور آنان مردمان ما همچنان تحت استعمار آنان هستند و زبانی جز زور نمی‌فهمند. آنان فراموش کرده اند که در کشوری مانند الجزایر در جنگ برای آزادسازی این کشور بیش از ۵ میلیون رزمنده جان خود را فدا کردند. این اتفاق در بیشتر کشور‌های عربی و اسلامی در قاره‌های آفریقا و آسیا تکرار شده است.

کرامت، عزت نفس و احترام به باور‌های مذهبی سرفصل‌های تاریخ و هویت جمعی کشور‌های عربی و اسلامی است. متاسفانه مکرون که در مسیر بازنویسی تاریخ ما گام برداشته است اطلاع ندارد و اگر اطلاع دارد متوجه نیست که این‌ها اصول تغییرناپذیر و لاینفک الجزایر و تمام کشور‌های عضو اتحادیه مغرب عربی است.

حتی بنیامین استورا، مورخ فرانسوی که مکرون وظیفه نگارش تاریخ دوره اشغالگری فرانسه را در الجزایر به او محول کرده است، سخنان او را دروغ پنداشت و اذعان کرد مردم الجزایر پیش از اشغال این کشور به دست فرانسه هم وجود داشتند و فرانسه پیش از اشغال الجزایر در الجزیره پایتخت این کشور سرکنسول داشته است.

عطوان نوشت: این بحران فقط در یک صورت پایان می‌یابد و آن این است که مکرون نه فقط بابت اهانت‌ها و سخنان اخیر خود بلکه بابت دوره استعمارگری فرانسه و جنایت‌هایی که در طول ۱۳۲ سال مرتکب شده است، به صورت آشکار و شفاف از مردم الجزایر عذرخواهی کند و به خانواده‌های همه شهیدان غرامت پرداخت کند.

مکرون از کشور و ملت رواندا به خاطر ارتکاب جنایات و سکوت در برابر آن عذرخواهی کرد. چرا از الجزایر و دیگر کشور‌های عربی و اسلامی که علیه آن‌ها مرتکب جنایت شده است، عذرخواهی نمی‌کند؛ به ویژه این که جنایات جنگی فرانسه در این کشور‌ها با جنایات در رواندا اصلا قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام/

نظر شما