شناسهٔ خبر: 49984417 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

جمهوری‌ اسلامی‌ ایران برای ایجاد دفتر وایپو اعلام آمادگی کرد

معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست مشترک با معاون توسعه ملی و منطقه‌ای وایپو (سازمان جهانی مالکیت معنوی) از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد دفتر خارجی وایپو در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ذبیح‌الله خداییان در حاشیه سومین روز از شصت‌ و ‌دومین سری نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی در دیدار با معاون مدیرکل وایپو در بخش توسعه ملی و منطقه‌ای افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار همکاری‌های نزدیک با وایپو است و با توجه به وجود زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ملی، پیگیر روند پیشرفت کار و اثربخشی پروژه تیسک، کمک به ایجاد مرکز آموزش مالکیت معنوی و برگزاری مدارس تابستانه وایپو به زبان فارسی در منطقه با مرکزیت ایران است.

خداییان به ظرفیت‌های خوب ایران در زمینه کسب‌ و کارهای خلاق و دانش محور و ضرورت حمایت از این کسب‌ و کارها و ارائه آموزش به آنان در جهت استفاده بهینه از دارایی‌های فکری خود اشاره کرد.

حسن کلیب معاون مدیر کل وایپو در بخش توسعه ملی و منطقه‌ای، ضمن اشاره به اینکه شرایط کنونی برای تعامل با ایران بسیار مناسب است، افزود: به زودی فرایند تاسیس دفاتر فناوری و نوآوری (TISC ) در ایران آغاز خواهد شد.

وی درباره ایجاد مرکز آموزش مالکیت معنوی در ایران و برگزاری دوره‌های آموزشی گفت: وایپو آمادگی دارد تا با همکاری این مرکز، دوره‌های آموزشی تابستانه (summer school) را برای دانش‌آموزان کشورهای فارسی‌ زبان منطقه برگزار کند.

معاون توسعه ملی و منطقه‌ای وایپو اظهار داشت: وایپو آمادگی دارد با ارائه آموزش‌های پروژه محور، از شرکت‌های کوچک و متوسط و کارآفرینان ایرانی برای ورود به بازارهای جهانی حمایت کند.

در این نشست مقرر شد مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، موارد مطرح شده در این جلسه را از طریق بخش‌های مربوط وایپو پیگیری کند.

بر اساس این گزارش، مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه وایپو و مشاور این بخش همچنین رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این نشست حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل است. وایپو با امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد. وایپو هم‌اکنون ۱۹۳ کشور عضو دارد و ۲۴ معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند و مقر آن در ژنو، سوئیس قرار دارد.

این مجمع در مهر ماه هر سال در مقر سازمان ملل در ژنو تشکیل جلسه می‌دهد که اکنون ذبیح‌الله خداییان به‌عنوان رئیس سازمان ثبت اسناد املاک کشور نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مجمع است.

نظر شما