شناسهٔ خبر: 49971942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نشست مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو)؛

تاکيد سخنگوي قوه قضاييه ايران برصيانت از مالکيت معنوي

صاحب‌خبر -
تاکيد سخنگوي قوه قضاييه ايران برصيانت از مالکيت معنوي
خبرگزاری آریا- ذبیح‌الله خداییان معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ژنو سوئیس تاکید کرد: به رغم تحریم های ظالمانه آمریکا؛ جمهوری اسلامی ایران همچنان در مسیر توسعه پایدار از جمله در حوزه مالکیت معنوی گام‌های بلندی برداشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورمان در نشست مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) گفت: علیرغم اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه و غیرانسانی، ایران همچنان در مسیر توسعه پایدار گام‌های بلندی برداشته است.
ذبیح‌الله خداییان معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) که از امروز در سازمان ملل و در ژنو سوئیس آغاز شده است، اظهارداشت: علیرغم اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه و غیرانسانی علیه ملت ایران در قالب تحریم‌های مالی و اقتصادی – که به معنای واقعی، تروریسم اقتصادی محسوب می‌شود - جمهوری اسلامی ایران همچنان در مسیر توسعه پایدار از جمله در حوزه مالکیت معنوی گام‌های بلندی برداشته است.
متن کامل سخنرانی بدین شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رئیس
مایلم خرسندی هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را از ریاست جنابعالی بر مجمع عمومی وایپو ابراز نموده و از زحمات بی‌شائبه جناب آقای تانگ، مدیرکل محترم وایپو که با مدیریت شایسته خود موجبات رشد و ارتقا مالکیت فکری را فراهم نموده است، تشکر نمایم و یادآور شوم، با توجه به محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، کمک‌های فنی سازمان جهانی مالکیت معنوی به کشور‌های در حال توسعه، جهت دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به فناوری‌های نوین به منظور توسعه اقتصادی پایدار و غلبه بر چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا امری ضروری است.
جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات کمیته CDIP در زمینه توسعه مالکیت معنوی، معتقد است که این کمیته با استفاده از کمک‌های فنی و تعریف پروژه‌های مرتبط با توسعه IP می‌تواند به ارتقاء نظام‌های مالکیت معنوی کشور‌ها کمک نموده و نقش مؤثری در ایجاد رفاه اقتصادی به ویژه در کشور‌های درحال توسعه داشته باشد.
آقای رئیس
علیرغم اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه و غیرانسانی علیه ملت ایران در قالب تحریم‌های مالی و اقتصادی – که به معنای واقعی، تروریسم اقتصادی محسوب می‌شود - جمهوری اسلامی ایران همچنان در مسیر توسعه پایدار از جمله در حوزه مالکیت معنوی گام‌های بلندی برداشته است.
ارتقا هفت پله‌ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری سال 2021 در آمار منتشره توسط وایپو، نشان از عزم و اراده جمعی ملت بزرگ ایران در غلبه بر محدودیت‌های نامشروع و غیرانسانی علیه کشور ایران از طریق ایجاد تنوع اقتصادی و توسعه اقتصادی خلاق و دانش-محور دارد.
ما از توصیه نشست چهل و یکم کمیته بین‌الدولی منابع ژنتیک، دانش سنتی و فولکلور در مورد تمدید کار ویژه این کمیته برای سال‌های 2022 و 2023 در جهت نهایی کردن توافق راجع به سند یا اسناد بین‌المللی برای نیل به حمایت از منابع ژنتیک، دانش سنتی و فولکلور استقبال می‌کنیم.
آقای رئیس
در رابطه با موضوع دفاتر خارجی وایپو، مایلم به تصمیم سی‌و‌سومین نشست کمیته برنامه و بودجه به منظور تهیه پیش‌نویس اولیه سازوکار ایجاد این دفاتر اشاره نموده و اعلام نمایم که این اقدام گامی رو به جلو در این زمینه می‌باشد. ما بر این باوریم که سازوکار ایجاد این دفاتر می‌بایست در یک روند دولت محور و در انطباق کامل با اصول راهنمای حاکم بر ایجاد دفاتر خارجی وایپو صورت پذیرد.
در پایان مشتاقانه منتظر مذاکرات سازنده و نتیجه‌محور این نشست مجمع عمومی هستیم.
لازم به ذکر است؛ در این نشست پنج روزه میرطاهری رئیس مرکز مالکیت معنوی هم حضور دارد.
خدائیان در حاشیه این نشست؛ جلسات متعدد دو‌جانبه با معاونین وایپو و رئیس جهانی مالکیت معنوی یعنی تانگ خواهد داشت.

نظر شما