شناسهٔ خبر: 49834728 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «افکارنیوز»:

پیش‌بینی قیمت خودرو در ۶ ماه آینده/ آیا قیمت‌ خودرو افزایش می‌یابد؟

کاکایی می‌گوید: طبق پیش‌بینی کارشناسان در پایان سال بیش از 40 درصد تورم خواهیم داشت و افرادی هم به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد بازار خودرو شده‌اند و بازارهای موازی هم تا حدی افت کردند بنابراین در بازار خودرو فروشنده نداریم و تا 6 ماه آینده رکودی عمیق را در این بخش تجربه خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به وضعیت بازار خودرو و بررسی دلایل رکود بازار و ادامه ممنوعیت واردات خودروی خارجی عنوان کرد: بازار خودرو در رکود به سر می‌برد. حتی اگر مصوبه اخیر مجلس تصویب می‌شد در کمترین زمان حدود 6 ماه زمان می‌برد تا اجرایی شود و به‌نوعی موضوع واردات به‌نوعی در 5،6 ماه آینده منتفی است. 

وی افزود: در سه سال و نیم گذشته بررسی‌ها نشان می‌دهد که بالا و پایین رفتن قیمت واقعی خودرو در بازار وابسته به تولید خودرو نیست. به‌عنوان‌مثال خودروی پراید در حال حاضر تولید نمی‌شود اما قیمت آن نوسان‌های زیادی داشته است.

*نوسان قیمت خودروهای داخلی و خارجی وابسته به ارزش ریال است و به میزان تولید مربوط نیست

کاکایی ادامه داد: این نوسان قیمت‌ها وابسته به ارزش ریال است. زمانی که ارزش ریال پایین می‌آید قیمت خودرو بالا می‌رود و بلعکس که البته شاید در برخی موارد خاص نوسانات متفاوت است. مثلاً در مورد خودرویی مثل شاهین و دنا پلاس اتوماتیک به‌قدری متفاوت بوده است.

او در ادامه در مورد خودروهای خارجی معتقد است که خودروهای خارجی نیز سه سال و نیم وارد نشده است و دست یک عده خاص بوده است و باارزش ریال بالا و پایین می‌شود. هم‌اکنون با تمام این تفاسیر فراموش نکنیم که بازار راکد است چراکه کمی امید تزریق می‌شود و خرید به‌صورت خودبه‌خود به تعویق می‌افتد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: طبق پیش‌بینی کارشناسان در پایان سال بیش از 40 درصد تورم خواهیم داشت و افرادی هم به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد بازار خودرو شده‌اند و بازارهای موازی هم تا حدی افت کردند بنابراین در این بازار فروشنده نداریم.

کاکایی اظهارمی‌کند: به اعتقاد من این وضعیت در شش‌ماهه آینده هم ادامه‌دار است. یکی از دلایل نیز این است که تولید خودرو حدوداً بالا رفته است. یعنی در سال گذشته چیزی حدود 20 درصد و امسال ان شاالله حدود 20 درصد دیگر افزایش پیدا می‌کند اما قیمت‌ها هم افزایش پیداکرده است. این در حالی است قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده و در چنین حالتی خودبه‌خود تقاضا پایین می‌آید.

خودرپیش‌بینی قیمت خودرو در ۶ ماه آینده/ آیا قیمت‌ خودرو افزایش می‌یابد؟و

*در 6 ماه آینده بازار خودرو رکودی عمیق را تجربه خواهد کرد

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هم بخش زیادی از قیمت تولیدات خودرو به‌تدریج باید به قیمت بازار آزاد نزدیک شود تا صف‌های خرید به‌مرور جمع شوند و از همین جهت در شش‌ماهه آینده بازهم شاهد رکود عمیقی در بازار خودرو خواهیم بود.

تحلیلگر بازار خودرو ابراز کرد: حتی اگر بحث واردات خودرو هم طرح شود امکان دارد این رکود عمیق‌تر از قبل شود. بدین معنی که شاید ازلحاظ قیمتی اوضاع تا قدری بهتر شود اما بازهم خرید افزایش پیدا نمی‌کند چراکه توان خرید باقیمت بازار اختلاف زیادی دارد.

کاکایی در انتها می‌گوید: اما اگر اوضاع اقتصادی تا حدودی مناسب شود، به‌عنوان‌مثال اگر دلار به حدود 20 هزار تومان بازگردد باید منتظر کاهش قیمتی حدود 20 درصد باشیم که در این صورت قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. اما پیش‌بینی کارشناسان این موضوع را نشان نمی‌دهد.

 

نظر شما