شناسهٔ خبر: 49798157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوخت نیروگاه‌های خراسان برای پیشگیری از خاموشی تا آذر باید تکمیل شود

مشهد-ایرنا- مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: برای تامین برق مورد نیاز و پیشگیری از خاموشی در زمستان لازم است که سوخت نیروگاه‌های سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی تا قبل از آذرماه امسال تامین و تکمیل شود.

صاحب‌خبر -

رضا ریاحی روز یکشنبه در نشستی که به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای تامین سوخت نیروگاه‌های خراسان برای گذر از دوره اوج زمستان ۱۴۰۰ با حضور مدیران عامل شرکتهای خدماتی و اقتصادی استان برگزار شد افزود: مدیریت مصرف در تابستان با کنترل دستگاه‌های سرمایشی انجام می‌گیرد که سهم زیادی در کاهش مصرف برق دارد اما در زمستان این گونه نیست و مدیریت مصرف برق مربوط به تجهیزات کم‌ مصرف و روشنایی است که به دشواری می توان آن را کنترل کرد.

وی اضافه کرد: در خراسان جنوبی نیز نیروگاه‌های کاوه و قاین از اهمیت زیادی برای صنعت برق برخوردار هستند و لازم است که سوخت کافی برای این نیروگاه‌ها تامین شود، همچنین در طول ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند نیز باید برنامه‌ریزی کرد تا ناوگان حمل سوخت بتواند نیاز همه نیروگاه های خراسان را تامین کند که این مهم نیاز به همکاری شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی استانها دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: از سوی دیگر ۹ نیروگاه خراسان رضوی نیز باید تا قبل از آذرماه امسال اجازه خروج از مدار بگیرند تا بتوانند فرایند تعمیرات خود را آغاز کنند.

ریاحی افزود: این شرکت وظیفه تامین برق استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را برعهده دارد و ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های خراسان پنج هزار و ۶۲۳ مگاوات و تولید سالانه برق آنها ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیون کیلووات ساعت است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز در این نشست گفت: زمستان پارسال مقدار کمی خاموشی در سطح کشور اعمال شد و برنامه‌ریزی شده که امسال نیز خاموشی‌ها در این فصل در حداقل حالت ممکن باشد.

مهدی علومی افزود: براساس بررسی های انجام گرفته، میزان مصرف برق در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سه تا چهار درصد افزایش یافت اما از اواخر سال ۹۹ شاهد رشد ۱۳ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی بودیم که این میزان رشد در فروردین ماه امسال به ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید.

وی ادامه داد: پیش بینی شده است که مصرف برق در زمستان امسال نیز قابل توجه باشد زیرا به احتمال زیاد واحدهای صنعتی درصدد جبران کاهش تولید در نتیجه خاموشی های تابستان برخواهند آمد و میزان تولید خود را افزایش می دهند که این مهم منجر به افزایش مصرف برق نیز می شود.

او اضافه کرد: با اشاره به ظرفیت تولید نیروگاه‌های خراسان رضوی گفت: اگر سوخت لازم برای نیروگاه‌ها فراهم شود، قابلیت تولید برق به میزان ۱۹ هزار و ۱۵۶ میلیون کیلووات ساعت در ۶ ماه دوم سال جاری وجود دارد و در صورت تامین سوخت معادل سال گذشته، ۸۲۵ میلیون کیلووات ساعت کمبود برق در زمستان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به اولویت‌های وزیر نفت گفت: نخستین موضوعی که وزیر نفت آن را دنبال می‌کند تامین سوخت نیروگاه‌هاست و خوشبختانه سال گذشته شرایط به خوبی مدیریت شد و تعامل خوبی بین دستگاه‌های اجرایی برای این موضوع شکل گرفت اما سال ۱۴۰۰ شرایط متفاوتی دارد و از همان ابتدای سال،مصرف سوخت در دستور کار نیروگاه‌ها قرار گرفت.

علی اصغر اصغری افزود: امسال تامین گاز نیروگاه‌ها ۱۰۰ درصد پیگیری می شود و خوشبختانه  شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ۱۰ میلیون لیتر در توزیع نفت و گاز در نیروگاه‌ها جلوتر از برنامه است، همچنین این وضعیت مثبت در توزیع نفت کوره نیز مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: نیروگاه های خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون ۵۱۰ میلیون لیتر سوخت مصرف کرده‌اند و این آمادگی در شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی استان وجود دارد که معادل مصرف سال قبل نیروگاه‌ها سوخت برای آنها تامین کند.

مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی خراسان رضوی نسبت به تامین روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب سوخت نیروگاهی در نیمه دوم امسال قول مساعدت داد. 

مدیر بهره برداری شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به افزایش تزریق ۱۵ تا ۱۷ درصدی گاز به نیروگاه‌ها در سال جاری نسبت به سال قبل گفت: در فصل سرد، مصرف گاز خانگی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی می شود مصرف گاز، رشد ۱۰ درصدی داشته باشد همچنین در بخش گاز واحدهای صنعتی استان نیز توسعه زیادی انجام گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در این بخش نیز ۱۰ درصد مصرف بیشتری نسبت به سال قبل انجام گیرد. 

فرشید دشتی با اشاره به حجم گاز تزریق شده به نیروگاه‌های خراسان رضوی گفت: در ۶ ماه ابتدای امسال ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها شد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲ میلیارد و ۲۱۳ میلیون متر مکعب بود و این عدد حکایت از رشد ۱۷ درصدی تزریق گاز به نیروگاه‌های استان در سال جاری دارد.

وی اضافه کرد: برای واردات گاز از ترکمنستان مذاکراتی با طرف ترکمنستانی انجام گرفته است.

نظر شما