شناسهٔ خبر: 49759946 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

رئیس جمهور در آیین آغاز سال تحصیلی:

هزینه کردن در آموزش و پرورش بزرگترین سرمایه‌گذاری است

رئیس جمهور گفت: هزینه کردن در آموزش و پرورش بزرگترین سرمایه گذاری است و پیشرفت کشور در پرتو آموزش و پرورش و مهارت آموزی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ مدارس کشور، با گرامیداشت یاد ایثارگران به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: یاد دانش آموز عزیز ایذه‌ای «علی لندی» را گرامی می‌دارم که با مسئولیت‌پذیری و ایثار‏ علاوه بر نجات جان دو هموطن نشان داد که دانش آموخته مکتب ایثار و شهادت است.

وی با بیان اینکه هدف اول و اصلی خلقت‏ رشد و کمال است، اظهار کرد: خانواده و مدرسه دو نهاد مکمل هستند که جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر دارند. مدرسه مکمل خانواده است و البته معلم ستون و محور مدرسه است.

رئیس جمهور بیان کرد: با توجه به جایگاه محوری معلم در نظام آموزش و پرورش‏ حفظ و ارتقای شأن و منزلت و معیشت معلمان بسیار مهم است و طرح رتبه‌بندی معلمان ناظر به تحقق همه این اهداف است و صرفا جنبه معیشتی و مالی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، مدرسه را ستون همبستگی اجتماعی دانست و گفت: همه ما در دوران کرونا قدر مدرسه را بهتر دانستیم و متوجه شدیم مدرسه به عنوان نقطه ارتباط خانه با لایه‌های دیگر اجتماع چقدر اهمیت دارد.

رئیس جمهور افزود: باید از همه زنان و مادران جامعه که در روزهای تعطیلی آموزش حضوری، نقش معلم را در خانه‌ها برای فرزندان این سرزمین ایفا کردند صمیمانه قدردانی کنم. این تجربه نشان داد که خانواده و مادر چه ظرفیت‌های مهمی دارند که باید به آنها توجه شود و در مسیر رشد جامعه ارتقا یابند.

وی ادامه داد: جایگاه محوری و نقش اساسی مدارس اقتضا می‌کند که همه نهادهای کشور در عرصه‌های مختلف رسانه، اقتصاد، فرهنگ و غیره به آموزش و پرورش کمک کنند و همه دستگاهها موظف هستند در خدمت مدرسه باشند.

رئیس جمهور افزود: صرف کردن منابع در امر آموزش و پرورش نه هزینه‏ بلکه بزرگترین و پرثمرترین سرمایه‌گذاری است که می‌تواند آینده کشور را تضمین کند. پیشرفت کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش و توسعه مهارت‌آموزی بوده و اینجاست که عدالت آموزشی اهمیت واقعی خود را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه، عدالت آموزشی را بسیار مهم خواند و اظهار کرد: هیچکس نباید به علت فقر از آموزش باز بماند.

<div id="video-display-embed-code_426559" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/826766/426559?width=400&height=300"></script></div>
 

رئیس جمهوربا بیان اینکه دولت باید امکانات لازم را به گونه‌ای فراهم کند که همه از علم‌آموزی بهره‌مند شوند؛ به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سند تحول آموزش و پرورش باید عملا به سند تحول در مدرسه تبدیل شود؛ چراکه تحول صرفا با پیگیری‌های ستادی اتفاق نمی‌افتد.

وی اضافه کرد: برای تحقق این هدف، چهره‌های تحول‌گرا باید حضور داشته باشند و از کسی که اندیشه تحولی ندارد نمی‌توان انتظار تحول داشت، بنابراین باید چهره‌های تحول‌گرا در بخش‌های مختلف به کار گرفته شود و همه نسبت به سند تحول آموزش و پرورش که مصوب است، پایبند باشند.

رئیس جمهور بیان کرد: هر سال تحصیلی که می‌گذرد باید گزارش کاملی به معلمان و دانش‌آموزان داده شود که چند درصد از سند تحول آموزش و پرورش اجرا شده و چند درصد اجرا نشده و علت آن چه بوده است.

<div id="video-display-embed-code_426564" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/826766/426564?width=400&height=300"></script></div>

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید در قالب آموزش مجازی و حضوری اظهار کرد: ممکن است در برخی جا‌ها به دلیل تعدد و تراکم دانش‌آموزان امکان آموزش حضوری نباشد و آموزش‌ها به صورت مجازی انجام شود، اما تمام بخش‌های آموزش و پرورش باید به سمت آموزش‌های حضوری پیش برود و نباید دچار ترک تحصیل یا افت تحصیلی شویم.

وی تصریح کرد: ترک تحصیلی یا افت تحصیلی را به هیچ وجه نمی‌پسندیم، بنابراین دوباره باید شادی و نشاط و هیاهو را در مدرسه بشنویم، اما در عین حال صیانت از جان دانش آموزان و معلمان نیز یک وظیفه است.

<div id="video-display-embed-code_426566" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/826766/426566?width=400&height=300"></script></div>

رئیس جمهور گفت: همه معلمان واکسینه شده‌اند، اما همه عوامل مدرسه نیز باید واکسینه شوند و طی سه یا چهار روز آینده ۷۰ درصد جمعیت مردم ما واکسینه می‌شوند البته باید تلاش‌ها را افزون کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین بر لزوم هر چه سریع‌تر واکسینه شدن همه عوامل مدرسه از جمله خدمتگزاران و رانندگان سرویس‌های دانش آموزان تأکید کرد و افزود: با واکسینه شدن همه این افراد، شیب کار باید به سمت آموزش‌های حضوری برود و در عین حال باید اصول بهداشتی که اجتناب‌ناپذیر هم هست رعایت شود.

<div id="video-display-embed-code_426567" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/826766/426567?width=400&height=300"></script></div>

 

نظر شما