شناسهٔ خبر: 67565744 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آیا روسیه می‌تواند رؤیای دریایی خود را به واقعیت برساند؟

بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان با ناوگانی از سوخو-۵۷ پنهان‌کار / عکس

روسیه برای عقب نیفتادن از رقبای مهم خود یعنی آمریکا و چین، به دنبال ساخت ناو هواپیمابر عظیمی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است.

صاحب‌خبر -

امیرمسعود عابدین_ ‌روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های نظامی جهان، برخلاف ایالات‌متحده و چین، فقط یک ناو هواپیمابر دارد. به گفته معاون سابق ستاد اصلی نیروی دریایی روسیه، دریاسالار بازنشسته ولادیمیر پپلیایف، نیروی دریایی روسیه باید بتواند ناو هواپیمابری با ظرفیت ۷۰ تا ۹۰ هزار تن بسازد. این ناو باید بتواند جنگنده Su-۵۷ را میزبانی کند.

معاون دریاسالار پس از بازنشستگی از سمت قبلی خود، وظیفه توسعه یک ناو هواپیمابر در مؤسسه تحقیقاتی کریلوف را بر عهده گرفت و این اظهارات او در شرایطی بیان می‌شود که ناوگان دریای سیاه روسیه (BSF) ضربات شدیدی از حملات مداوم اوکراین دریافت کرده است. با گذشت بیش از دو سال از جنگ اوکراین، این ناوگان برخی از پیشرفته‌ترین و قدیمی‌ترین شناورها را در برابر حملات تجهیزات هوایی بدون سرنشین (UAV) و شناورهای سطحی بدون سرنشین (USV) اوکراین از دست داده است.

بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان با ناوگانی از سوخو-۵۷ پنهان‌کار / عکس

هنگامی که در مورد تعداد ناوهای هواپیمابر مورد نیاز برای نیروی دریایی روسیه سؤال شد، معاون سابق دریاسالار پیشنهاد کرد که حداقل چهار ناو هواپیمابر مورد نیاز است: دو ناو برای ناوگان اقیانوس آرام و دو ناو برای ناوگان شمالی.

با این حال، این رؤیا دور از ذهن به نظر می‌رسد، چرا که صنعت دفاعی روسیه همچنان درگیر اقتصاد جنگ‌زده و تحریم‌های بین‌المللی است. در ماه جولای گذشته، گزارش‌ها حاکی از آن بود که ناو هواپیمابر دریاسالار کوزنتسوف می‌تواند آزمایش‌های دریایی را تا بهار ۲۰۲۴ آغاز کند و تا پایان سال وارد ناوگان خدمت شود. با این حال، به نظر می‌رسد که این جدول زمانی بیشتر تحت‌فشار قرار گرفته است.

چندین تحلیلگر نظامی توضیح داده‌اند که روسیه از دوران جنگ سرد به نیروی دریایی قدرتمند خود افتخار کرده است. این کشور برای زیردریایی‌ها، ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها و رزم‌ناوها سرمایه‌گذاری کرده که همگی در تبدیل روسیه به یک قدرت دریایی بزرگ نقش داشتند. مسکو دارای متنوع‌ترین ناوگان زیردریایی در جهان است.

منتقدان ارتش روسیه مشاهده کرده‌اند که این کشور با وجود داشتن ناوگان قابل‌توجهی از کشتی‌های نیروی دریایی با قابلیت‌های تهاجمی قوی، فاقد ناوهای هواپیمابر و در نتیجه توانایی نمایش قدرت است.

بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان با ناوگانی از سوخو-۵۷ پنهان‌کار / عکس

سال ۲۰۱۷، مسکو از برنامه‌های خود برای ساخت بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان به‌عنوان تلاشی برای رقابت با ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز ایالات‌متحده، رونمایی کرد. کانسپت ناو هواپیمابر روسی که "Shtorm" نامیده می‌شود، تقریباً به‌اندازه ناوهای حامل ایالات‌متحده خواهد بود و قابلیت حمل ۱۰۰ هزار تن تجیهزات و بار را دارد و تعداد مشابهی هواپیما را در خود جای می‌دهد.

برخلاف برنامه‌های روسیه، ایالات‌متحده قبلاً بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان را به نام USS Gerald R. Ford توسعه داده و راه‌اندازی کرده است. این ناو بزرگ‌ترین کشتی جنگی جهان بوده و دارای ابعادی استثنایی است. ناو ایالات‌متحده قادر به جابجایی ۱۰۰ هزار تن است که روسیه آرزوی آن را دارد.

حتی چین هم که به‌طور قابل‌توجهی در ساخت ناو هواپیمابر تازه وارد به شمار می‌آید، ابرناوی برای خود ساخته است که توانایی جابجایی حدود ۸۰ تا ۸۵ هزار تن دارد.

ناتوانی نیروی دریایی روسیه در استقرار ناو هواپیمابر عملیاتی، توسط منتقدان غربی به‌عنوان نقصی اساسی در نظر گرفته شده است. علیرغم اینکه روسیه خود را به‌عنوان یک قدرت نظامی عظیم نشان می‌دهد، همان‌طور که اظهارات پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز نیروی دریایی این کشور در سال گذشته گواه آن است، فاقد توانایی حیاتی دریایی است که ایالات‌متحده و چین قبلاً به آن دست یافته‌اند.

منبع: eurasiantimes

۵۴۳۲۲

نظر شما