شناسهٔ خبر: 49664653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فیاضی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازگشت به مذاکرات به نفع آمریکا است/ رویکرد دولت سیزدهم مذاکرات نتیجه‌محور است

کارشناس سیاست خارجی به بیان ابعاد حضور امیرعبداللهیان در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

صاحب‌خبر -

سیّد جلال فیاضی کارشناس سیاست خارجی  در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اهمیت حضور وزیر امور خارجه ایران در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ادامه مذاکرات ایران و ۱+۴ که به اجلاس وین معروف شده و توافقاتی بدون سرانجام به دنبال داشت موضوعی است که جمهوری اسلامی در ارتباط با احیای برجام در دولت جدید مورد توجه قرار داده است.

فیاضی با تاکید بر اتخاذ سیاست‌های جدید توسط دولت سیزدهم در ارتباط با ادامه مذاکرات برجام گفت: همچنان که رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد رویکرد ایران مبتنی بر عدم مذاکره برای مذاکره بوده و پایبند به مذاکراتی است که دارای نتیجه باشد.

وی با اشاره به احتمال برگزاری نشست ۱+۴ در حاشیه این سفر ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به ابراز تمایل کشو‌های ۱+۴ و اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست در چارچوب سیاست‌های دولت جدید، برگزاری این نشست با حضور آقای حسین عبداللهیان دور از انتظار نبوده و امکان تحقق آن وجود دارد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اهمیت این نشست برای تبیین مواضع دولت سیزدهم و نظام جمهوری اسلامی در جهت ادامه مذاکرات تصریح کرد: در صورتی که طرف‌های مذاکره آمادگی بازگشت به تعهدات عمل نشده خود را داشته باشند این نشست گام مثبتی در جهت احیای مذاکرات برجام خواهد بود. در هر صورت این مسئله بستگی به نحوه تعامل کشور‌های اروپایی دارد که آیا در بازگشت و پایبندی به تعهدات خود جدی هستند یا خیر.

فیاضی درباره احتمال بازگشت مجدد آمریکا به مذاکرات برجام گفت: از روی دیدگاه‌های ضد و نقیض مقامات آمریکایی نمی‌توان تحلیل مشخصی ارائه داد که آیا به برجام بازمی‌گردند یا زمان این بازگشت چه موقع خواهد بود، اما باید توجه داشت دولت آقای بایدن اگرچه تاکنون اقدام جدی در جهت بازگشت به تعهدات خود نداشته، اما به نفع دیپلماسی آمریکا است که با بازگشت به تعهدات خود، به مذاکرات بازگردد.

وی در رابطه با تفاوت رویکرد امیرعبداللهیان و محمدجواد ظریف در روند مذاکرات برجام اظهار کرد: مهمترین تفاوت به رویکردی بر می‌گردد که توسط رئیس جمهور اعلام شده است. اولین و مهمترین تفاوت این است که دولت سیزدهم مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهد، البته ظریف هم بار‌ها این نکته را اعلام کرده بود، اما طولانی شدن مذاکرات نشان از جدی نگرفتن این مسئله توسط طرف‌های مربوطه بود.

کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اهمیت راستی‌آزمایی صداقت طرف‌های غربی برای از سر گیری مذاکرات توسط ایران گفت: موضوع مهم بعدی مذاکره نتیجه محور است. آمریکایی‌ها موظف‌اند با برداشتن تحریم‌ها صداقت خود را برای بازگشت به برجام نشان دهند تا ایران نیز برای بازگشت به تعهدات برجامی خود اقدام کند. در این صورت تبدیل مجدد ۱+۴ به ۵+۱ دور از انتظار نبوده و همه این‌ها به نحوه پایبندی آمریکایی‌ها به تعهدات خود بستگی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما