شناسهٔ خبر: 49712666 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بهرامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران می‌تواند از سیاست خارجی جدیدی رونمایی کند که مختصات آن با ۸ سال گذشته فرق دارد/ اکنون کارت تحریم به طور مطلق دیگر خاصیتی ندارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران می‌تواند از سیاست خارجی تازه خود رونمایی کند که مختصات آن با ۸ سال گذشته تفاوت دارد.

صاحب‌خبر -

عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک، گفت:  آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان کار بزرگی می‌کند که در پی جبران اشتباه مان در مذاکرات با ۵+۱ است، ما در مذاکرات باید دو جانبه با هر کشور صحبت می‌کردیم، آقای رئیسی به دنبال مناسبات دو جانبه است که بهترین سیاست در اقتصاد و سیاست خارجی است و قابل تحریم نیست. در این سفر هم از سیاست خارجی جدید ایران رونمایی می‌شود که پیش از این در دوره های اخیر خود را دربست در اختیار تعامل با تروئیکای اروپایی قرار دادیم.

اکنون شرایط مذاکرات برجام تغییر کرده است

وی افزود: اکنون شرایط مذاکرات برجام تغییر کرده است، در حقوق بین الملل اصلی وجود دارد که اگر شرایط به طور اساسی تغییر کند حتی اگر قرارداد مشخص و قطعی هم ببندیم با تغییر اساسی شرایط می‌توان آن را تغییر داد. مانند ملی شدن صنایع که خیلی از کشور‌ها انجام دادند. در زمان امضای برجام ایران از همه نظر تحت فشار بود، تحریم اقتصادی شروع شده بود و در عراق، سوریه یمن و در تنگنا قرار داشتیم، اما اکنون در همه پرونده‌ها ایران پیروز شده است.

اکنون ایران ظرفیت سازمان شانگهای را هم پشت خود دارد

بهرامی با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای، تاکید کرد: آقای رئیسی کارت دیگری هم در اختیار دارد. ما توانستیم به شانگهای بپیوندیم که بعد از ناتو بزرگ‌ترین معاهده جهانی است و ایران تنها کشور خاورمیانه است که عضو شانگهای به حساب می‌آید، از این جهت وزن ما نسبت به قبل فرق می‌کند، اکنون ایران ظرفیت سازمان شانگهای را هم پشت خود دارد و عملا باید تحریم را تمام شده دانست.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اکنون کارت تحریم به طور مطلق دیگر خاصیتی ندارد و تحریم پولی را هم می‌توانیم با این سیستم کنار بگذاریم، اینجا فقط بحث حیطه نفوذ و قدرت گذاری است. ایران می‌تواند از سیاست خارجی نو رونمایی کند که مختصات این سیاست خارجی با ۸ سال گذشته تفاوت دارد و می‌تواند منافع ملی ما را بیشتر و بهتر محقق کند.

انتهای پیام/

نظر شما