شناسهٔ خبر: 49312092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیت الله سید محمد سعید الحکیم درگذشت

منابع عراقی اعلام کردند آیت‌الله محمد سعید الحکیم، یکی از مراجع دینی بزرگ نجف ساعتی پیش درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، منابع محلی در عراق اعلام کردند «آیت‌الله محمدسعید الحکیم» یکی از مراجع چهارگانه نجف اشرف بر اثر ایست قلبی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

مرحوم آیت الله محمد سعید الحکیم فرزند «محمد علی الحکیم» از روحانیون بزرگ عراق و ساکن نجف اشرف بود.

در پی درگذشت این عالم دینی گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای صادر کردند. سید عمار الحکیم و الحشد الشعبی عراق فقدان این مرجع دینی را ضایعه‌ای بزرگ دانستند.

حضرت آیت الله سید محمد سعید الحکیم، مرجع تقلید شیعیان و نوه دختری سید محسن الحکیم، مرجع فقید در قرن چهاردهم هجری قمری است.

این عالم عالیقدر پس از طی دوران حوزوی و تعلّم آموزه‌های دینی و حوزوی و رسیدن به مقام اجتهاد، هرگز خانه نشینی و اُخت گرفتن با کاغذ و کتاب را سرمشق خود قرار نداده و بلکه جزو کُنشگران ضد طاغوتی در دوران صدام بود. فعالیت‌هایی که در نهایت منجر به ۸ سال تحمل زندان در آن دوران در این کشور گردید.

علت زندانی شدن وی، تلاشش برای راه اندازی و تقویت پیاده روی اربعین در کشور عراق عنوان شده است؛ از این رو وی جزء فقهای شیعه بود که به جرم احیای مشّایه اربعینی به زندان رژیم بعث افتاد.

پس از وفات آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی در سال ۱۳۷۱ ش، سید محمد سعید اعلان مرجعیت کرد. اعلان مرجعیت او توأم با اقبال شیعیان عراق به تقلید از وی و آیت الله العظمی سیستانی گردید.

وی مرجعیتش در عراق را صرفاً محدود به تعلیم آموزه‌های دینی و حوزوی و تدریس نکرد؛ بلکه با اعزام هیئت دینی-مردمی به نواحی محروم و عشایر دو دست عراق، درصدد حل مشکلات دنیوی و عقیدتی شیعیان دوردست برآمد.

انتهای پیام/

نظر شما