شناسهٔ خبر: 49314941 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بر اثر سکته قلبی

آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم درگذشت

آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم از مراجع بزرگ نجف درگذشت.

صاحب‌خبر -

رحلت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیمبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسیما از بغداد‏، آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم از مراجع بزرگ نجف درگذشت.
وی نوه مرجع بزرگ آیت الله العظمی سید محسن حکیم و خواهر زاده شهید محمد باقر حکیم است.

شبکه تلویزیونی العالم نیز اعلام کرد، آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم از مراجع بزرگ نجف اشرف بر اثر سکته قلبی درگذشت.

مصطفی الکاظمی درگذشت آیت الله الحکیم را تسلیت گفت
به گزارش خبرگزاری یونیوز، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق درگذشت آیت الله سید محمدسعید الحکیم از مراجع عالیقدر شیعیان عراق را تسلیت گفت و تأکید کرد ایشان سال های گرانبهای عمر خود را در راه جهاد علیه طاغوت سپری کرد.
 
پیام تسلیت قیس الخزعلی
به گزارش پایگاه خبری الاعلام المقاوم (شبکه اطلاع رسانی مقاومت عراق), شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در پیامی درگذشت آیت الله العظمی سید محمدسعید الحکیم را تسلیت گفت و برای خانواده ایشان آرزوی صبر و آرامش کرد.

حضور علمای حوزه علمیه عراق در بیمارستان نجف اشرف
کانال تلگرامی النجباء تصاویری از تجمع علمای حوزه علمیه عراق در بیمارستان نجف اشرف که آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع شیعه در آن درگذشت، منتشر کرد.
 
پیام تسلیت حزب الله لبنان
به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای درگذشت آیت العظمی سید محمد سعید الحکیم, مرجع عالیقدر شیعیان عراق را تسلیت گفت و اعلام کرد ارتحال ایشان, مصیبت و خسارت سنگینی برای جهان اسلام است.
 
پیام تسلیت امیر کویت 
شیخ "نواف الاحمد الجابر الصباح" امیر کویت در پیامی درگذشت آیت الله سید محمدسعید الحکیم را به برهم صالح و مصطفی الکاظمی، رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور تسلیت گفت.
 
بیانیه سازمان بسیج مردمی عراق
به گزارش پایگاه خبری السیاسه نیوز، سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) با صدور بیانیه ای درگذشت آیت الله سید محمدسعید الحکیم را به امت اسلامی، ملت عراق و خاندان مجاهد حکیم تسلیت گفت.
در این بیانیه با اشاره به مجاهدت های این مرجع عالیقدر در عرصه علم و جهاد, مبارزه با نظام بعث و حمایت از جنبش های جهادی عراق در جنگ علیه تروریسم تا تشکیل الحشد الشعبی و پشتیبانی از آن، تأکید شده است: آنچه از این مرجع عظیم الشأن به جای مانده، میراث بزرگ و چراغ روشنی است که نور هدایت را در مسیر حفظ دین و دفاع از خاک و مقدسات ماندگار می کند.
 
پیام تسلیت گروه ها و شخصیت های عراقی
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مقاومت عراق (الاعلام المقاوم)، سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی، هادی العامری رئیس ائتلاف فتح, فالح الفیاض رئیس سازمان بسیج مردمی، ابو آلاء الولائی فرمانده گردان های سید الشهداء و جنبش النجباء عراق با صدور پیام های جداگانه درگذشت آیت الله سید محمد سعید الحکیم را تسلیت گفتند.
 
عزای عمومی در عراق
دولت عراق به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی محمد سعید حکیم رسما روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.
 
پیام تسلیت سفیر ایران در عراق
ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق با صدور پیامی درگذشت آیت الله العظمی سید محمدسعید الحکیم از مراجع عظام شیعیان عراق را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: با حزن و اندوه فراوان خبر ارتحال مرجع دینی بزرگ آیت الله الحکیم را دریافت کردیم. ایشان میراث فکری و گنجینه‌ای از معارف و علوم را پس از خود به یادگار گذاشت و عمر شریفش را در راه خدمت به اسلام و دفاع از آن و تعالیم مبارکش سپری کرد. از خداوند عز و جل می‌خواهیم این مرجع عالیقدر را در بهشت برینش مأوا دهد و به خانواده و خاندان گرامی حکیم، طلاب، دوستداران و همه ملت عراق صبر و آرامش عطا فرماید.
 
پیام تسلیت گردان های حزب الله 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مقاومت عراق (الاعلام المقاوم)، گردان های حزب الله عراق با صدور پیامی درگذشت آیت الله سید محمدسعید الحکیم را تسلیت گفت.
در این پیام, ضمن طلب صبر و آرامش برای خانواده این مرجع عالیقدر و خاندان گرامی حکیم، آمده است: سید محمدسعید الحکیم از چهره های برجسته حوزه علمیه مبارک نجف اشرف و فقیهی از فقهای مدرسه اهل بیت علیهم السلام بود.
ایشان در دوران نظام سرنگون شده بعث، به واسطه به دوش کشیدن مسئولیت دینی در معرض انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت.
این مرجع فقید, حامی و پشتیبان الحشد الشعبی و گروه های مقاومت مدافع دین و وطن در نبرد شرافتمندانه علیه نیروهای شرور و متجاوز بود.
 
مراسم تشییع پیکر مطهر
قرار است مراسم تشییع پیکر مطهر آیت الله العظمی محمد سعید حکیم صبح شنبه با حضور دوست داران مقام مرجعیت در کربلا و صبح یکشنبه و با حضور مراجع عالی عراق در نجف برگزار شود و سپس در شهر نجف به خاک سپرده شود.
استاندار نجف به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی محمد سعید حکیم سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
<div id="video-display-embed-code_6934849"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3210547/6934849?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما